Jump to content

Turteller for induktiv giver, samt "W" uttak


index

Recommended Posts

Turtellerene i båten er beregnet for induktiv giver, men gjengene på stussen der giveren er montert er desverre ødelagt. Tenkte derfor at jeg skulle kople turtellerene opp mot dynamoen, da dynamoen som fulgte med båten har "W" uttak. Dette skal visstnok kunne virke på VDO tutellere.

 

Jeg har nettopp vært nede i båten og prøvd på dette, men med heller dårlig resultat. Den induktive giveren har to utganger, en merket "G" og den andrte merket "-". Koplet derfor den ene til "W" uttaket, og den andre til jord. Turtelleren slår da ut med ca 1800 rpm, så godt som uavhengig av motorens turtall. Prøvde å bytte om ledningene, men med samme resultat. Prøvde også å justere ned visningen til korrekt tomgangsturtall, men turtelleren lot seg bare justere ned til ca 1600 rpm.

 

Er det noen som har gjort dette før, eller vet om det i det hele tatt lar seg gjøre? Skjønner ikke helt hvorfor dette ikke virker. Er det mulig at den induktive giveren pulser på både pluss og minussiden, siden begge ledningene er tilkoplet både giver og instrument? Eller er det noe med turtellerens oppbygning jeg ikke har skjønt :rolleyes::rolleyes: ...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Dammit!! :headbang::headbang: Og dette er du helt sikker på? I så fall så får jeg heller prøve på å få tak i en ny stuss til pumpa slik at jeg kan skru giveren på igjen. Kan denne demonteres uten å skade pumpa mon tro??

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Stusser litt på det du skriver angående type turteller,for å få det helt klart:

 

Er det en induktiv giver eller en generatorgiver du har?

Ut fra merkingen på turtelleren og slik den oppførte seg når du koblet den til W på generatoren ville jeg si det var en generator-turteller(liten dynamo som snurrer rundt) og ikke en induktiv som ikke har beveglige deler,men spenning fra turtelleren.

Link to post
Share on other sites

Ut fra merkingen på turtelleren og slik den oppførte seg når du koblet den til W på generatoren ville jeg si det var en generator-turteller(liten dynamo som snurrer rundt) og ikke en induktiv som ikke har beveglige deler,men spenning fra turtelleren.

Det er vel nærmest som en liten generator ja, som er skrudd innpå det uttaket på dieselpumpa som er beregnet til wire for en manuall turteller. Denne generatoren har to tilkoplinger, den ene går til "G" kontakten på turtelleren og den andre til "-" kontakten. Så det er ikke noen jording koplet til turtelleren utenom dette. Hjelper det?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg er hjemme fra jobb ca 1600, så det blir nok litt senere. Men ikke så mye. Blir du en stund?

 

Gjengene ser noe tvilsomme ut, men jeg har ikke prøvd å belaste dem. Det skal sitte en liten medbringer mellom disse to delene, men den gamle er knekt og en bit sitter igjen inni der. Så denne må ut før jeg får den nye på plass. Gjengene ser som sagt litt tvilsomme ut, og det er vel sikkert grunnen til at disse medbringerene har hatt det med å brekke av. Men nå vet jeg ikke noe om hva som har blitt prøvd tidligere, da dette har skjedd før min tid. Og trangt og j...lig er det også nedi der. Men hvis du har en grei løsning på dette så hadde det vært supert!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Hva slags pumpe har du? Jeg har en Cav-pumpe som har sittet på en 54-hk Ford-Sabb liggende. Kanskje det er noen deler her som kan brukes?

OJO

54hk Ford Sabb ja, men med Simms Minimec pumpe desverre:sad: Sikker på at det ikke er en slik du har?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da er pumpen fra OJO mottatt, og de nødvendige deler byttet over til min motor. En tilsynelatende enkel og grei oppgave, som tok meg godt og vel fire timer (trangt :headbang: ). Men nå virker turtellerene helt utmerket, og alt er bare fryd og gammen. Nok et eksempel på baatplassens fortreffelighet!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hvis det ikke er W uttak på dynamo,er det no håp om å få turteller til å virke da :confused:

 

Merking på dynamo er " E "," B " og "L".

Det er lagd til "w" uttak på min dynamo, men turtelleren var ikke kompatibel med dette. Men med nytt feste til original giver på dieselpumpa så ordnet det seg.

 

Hvis du ikke har "W" uttak på dynamoen så er det lett å ordne. Gjorde dette på den forrige båten, og der var det i alle fall fort gjort. Av med dekselet på baksiden, løse en av skruene på tilkoplingene til diodene og sette på en ledning med kabelsko der. Et lite hull i dekselet til å tre ledningen gjennom, og så var det hele klart. Virket som bare det...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...