Jump to content

Vann i akterskott - borre hull?


sirtroen

Recommended Posts

Jeg har ei Arendalsnekke i plast som er overraskende tett med tanke på regnvann, men det sniker seg inn litt som blir liggende i akterskottet (ikke tett dør fra innsiden av båten). Jeg tror det kommer inn gjennomføringen for rorpinnen, men det spiller egentlig ikke noen rolle (veldig lite). Kan jeg bekymringsløst borre et hull her slik at det renner ned i kjølen, hvor lensepumpa er montert? Eller må jeg legge inn en spesiell gjennomføring for glassfiberen sin del?

Link to post
Share on other sites

Et hull betyr nok ingenting for styrken vil jeg anta, men hvis det er treverk inni så må du forsegle dette med noe. Epoxy, tec7 eller noe annet som fester godt og stopper vann fra å trekkes inn i treverket.

 

Dette er ikke mitt fagfelt, men noe slikt hadde nok jeg gjort. Aller først hadde jeg forsøkt å finne ut hvor vannet kommer fra og stoppe det selvfølgelig. 🙂

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

sirtroen skrev for 3 timer siden:

Kan jeg bekymringsløst borre et hull her slik at det renner ned i kjølen, hvor lensepumpa er montert?


På de båtene jeg har hatt, så har det alltid vært et poeng å holde kjølsvinet så tørt som mulig (helst knusktørt). Det har mye å si for klimaet og odøren i resten av båten. Derfor har jeg alltid jobbet med å finne årsakene til at det har dannet seg fukt i kjølen, istedet for å jevnlig pumpe det ut med bilge pumpe. 

Min anbefaling ville være å søke etter årsaken til at det kommer vann inn i akterskottet og istedet søke å utbedre dette, istedet for å lage hull for drenering til kjølen. 

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

Vannet kommer inn i gjennomføringen for rorpinnen. Da må jeg studere dette nærmere først kanskje. Selve hylsen til rorstammen skal fylles med fett ser jeg. Har pumpet i noen pump tidligere, så jeg tror ikke det kommer inn noe her. Hvor mye fett skal man pumpe inn der?

Link to post
Share on other sites

Du kan jo forsøke å demontere gjennomføringen. Det kan også være at smørenippelen er tett. Hvis du demonterer, kan du fjerne gammelt fett, se om det er noen tetninger el.lignende som er ødelagt og samtidig sjekke tilstanden på smørenippel.  Så kan du monterer igjen og pumpe inn ny frisk marinetilpasset fett.  Det der skulle vel være en overkommelig jobb å pusle med selv :wink:

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

On 11/29/2020 at 9:09 PM, VegJoh said:

På de båtene jeg har hatt, så har det alltid vært et poeng å holde kjølsvinet så tørt som mulig (helst knusktørt). Det har mye å si for klimaet og odøren i resten av båten.

 

Jeg har to båter. Den ene båten er laget slik at det renner vann, diesel og olje fra motorområdet og ned i kjølsvinet. Der er det inneklimaet til å skjære med kniv, når den har ligget fortøyd et stykke tid. (Oksø 32). Den andre båten er laget slik at den er helt tørr i kjølsvinet. Her er det ikke antydning til båtlukt. (Seahawk 30) For disse to båtene så stemmer det i alle fall meget godt.  

Link to post
Share on other sites

VegJoh skrev On 3.12.2020 at 16.34:

Du kan jo forsøke å demontere gjennomføringen. Det kan også være at smørenippelen er tett. Hvis du demonterer, kan du fjerne gammelt fett, se om det er noen tetninger el.lignende som er ødelagt og samtidig sjekke tilstanden på smørenippel.  Så kan du monterer igjen og pumpe inn ny frisk marinetilpasset fett.  Det der skulle vel være en overkommelig jobb å pusle med selv :wink:

Tviler på smørenippelen er tett, da hadde det vel vært umulig å pumpe inn mer? Det hadde sikkert uansett vært bra å gjøre som du foreslår, men da må vel båten på land. Uansett tror jeg vannet kommer ovenfra.


 

index skrev On 4.12.2020 at 10.32:

Er det snakk om regnvann ovenfra, eller sjøvann nedenfra?


Regnvann, ja.

 

Arne2 skrev On 4.12.2020 at 11.39:

 

Jeg har to båter. Den ene båten er laget slik at det renner vann, diesel og olje fra motorområdet og ned i kjølsvinet. Der er det inneklimaet til å skjære med kniv, når den har ligget fortøyd et stykke tid. (Oksø 32). Den andre båten er laget slik at den er helt tørr i kjølsvinet. Her er det ikke antydning til båtlukt. (Seahawk 30) For disse to båtene så stemmer det i alle fall meget godt.  


Min båt er også slik at alt vann skal ledes ned i kjølen, så er lensepumpen lagt dit. Nå kommer det aldri noe vann ned dit, så sett bort fra dette problemet med vann i akterskottet er båten helt tett. 

Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev 53 minutter siden:

Regnvann og rorpinne, da er vel løsningen ikke langt unna?

Jeg forstår at folk her absolutt foreslår å jobbe med denne gjennomføringen i stedet for å borre hull 😅 Da er det vel en fordel å ha båten på land for å gjøre dette antakelig. Vil tro man bør ta roret ned... 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Å drille et hull (i allefall et stort hull) kan kanskje være fatalt den dagen det plutselig går alvorlig galt med roret og vannet fosser inn.  Da  ønsker du ikke at hele båten skal bli fylt opp av vann.  Riktignok er det en lensepumpe der, men man kan aldri være trygg på at en lensepumpe som ikke har vært i drift på en stund plutselig skal fungere når den trengs.  Heller ikke at den kan fungere i flere uker uten å plutselig streike.  (Erfaringen min tilsier at man ikke bør kjøpe lensepumper på Biltema, men jeg har negative erfaringer med lensepumper som har vært av antatt høyere kvalitet også).

 

Min innfallsvinkel ville være å å først legge inn en ny lensepumpe som kan ta unna vannet der det havner, deretter prøve å finne ut av hvor vannet kommer fra.  Det kan være veldig smart å ha redundans på lensepumper, og lekkasjer er et fint utgangspunkt for å teste nye lensepumper.

 

Skal man først lage et hull, så bør det være så lite som mulig, og det bør være mulig å stenge på noe vis - f.eks. en propp eller en kuleventil.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...