larole Startet 29.November.2020 Del på Facebook Startet 29.November.2020 I dag kjøpte jeg to slike: https://www.bilbatteri24.no/products/ep900-exide-dual-agm Har ikke flere batterier. Jeg har ikke baugpropell eller ankervinsj. Båten er en Viksund Futura 900. Lader konstant når jeg er i hjemmehavn. Vil dette være tilstrekkelig til "vanlig feriebruk"? mvh Ole B Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 29.November.2020 Del på Facebook Svart 29.November.2020 Det blir gjerne smak og behag, men etter mitt vett er det veldig snaut i en såpass skute. Antar det finnes et kjøleskap og en dieselvarmer som surrer og går av og til? Og - skal disse to batteriene dekke både start og forbruk eller er tittelen myntet på at batteriene omtales som AGM start/forbruk? Om kun ett av disse batteriene blir stående på forbruk vil jeg tro det er temmelig lite futt igjen etter et døgns tid. Hva en har behov for avhenger jo av bruksmønster men i en slik båt tenker jeg i alle fall 300 Ah for å kunne ligge en helg sånn ca. Sitér dette innlegget Link to post
larole Svart 29.November.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.November.2020 Takk for tips, det er heldigvis plass til flere batterier :-) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 1.Desember.2020 Del på Facebook Svart 1.Desember.2020 (redigert) larole skrev On 29.11.2020 at 22.25: Lader konstant når jeg er i hjemmehavn. Vil dette være tilstrekkelig til "vanlig feriebruk"? Har du behov for det? Det er en del tråder om knekte AGM batterier P.G.A. uttørring med konstant lading. Hva trekker konstant strøm? Høres lite ut med to. Sett opp er et regne stykke over alle forbrukere så får du en pekepinn på hva forbruket er i døgnet. En bør vel heller ikke tappe AGM mer en 50 % skal en ha de lenge. Redigert 1.Desember.2020 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
shipahoy Svart 1.Desember.2020 Del på Facebook Svart 1.Desember.2020 Ville prioritert å kjøpt et eget startbatteri og skillerelé dersom du ikke har det. Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 1.Desember.2020 Del på Facebook Svart 1.Desember.2020 Jeg monterte et 100Ah AGM-batteri til forbruk og skillerele i min lille 18 fot bowrider i fjor. Eneste kravet var at det skulle kunne drive en 30l kjøleskuff i 48 timer uten lading. Det gikk da ned til 30% kapasitet, noe var innenfor spec på batteriet jeg kjøpte. Da har du en pekepin på hvor lenge 100Ah holder. Alle andre forbrukere (lys, varme, etc) vil nødvendigvis korte ned tiden. I år skal dette byttes ut med 2x33Ah LiFePo4 i parallell for til sammen 66Ah pga vekt, noe som vil gi bittelitt kortere "levetid" på kjøleskuffen, men det er greit. I tillegg ryker skillereleet til fordel for en DC-DC lader med innebygget MPPT. Da har jeg mulighet til å hekte på solcellepanel dersom ønske/behov. Apropos skillerele og AGM, så pass på at du enten kjøper et single sensing eller dual sensing med cut-off verdi over 12.8V. Jeg opplevde at AGM-batteriet hadde en spenning på 12.9V, noe som ikke var lavt nok til å lukke releet. Da isoleres ikke bankene når motor/dynamo er av. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.