Jump to content

Tilstrekkelig batterikraft, kombinert start og forbruk?


larole

Recommended Posts

Det blir gjerne smak og behag, men etter mitt vett er det veldig snaut i en såpass skute. Antar det finnes et kjøleskap og en dieselvarmer som surrer og går av og til? Og - skal disse to batteriene dekke både start og forbruk eller er tittelen myntet på at batteriene omtales som AGM start/forbruk? Om kun ett av disse batteriene blir stående på forbruk vil jeg tro det er temmelig lite futt igjen etter et døgns tid. Hva en har behov for avhenger jo av bruksmønster men i en slik båt tenker jeg i alle fall 300 Ah for å kunne ligge en helg sånn ca.

Link to post
larole skrev On 29.11.2020 at 22.25:

Lader konstant når jeg er i hjemmehavn. Vil dette være tilstrekkelig til "vanlig feriebruk"?

Har du behov for det? Det er en del tråder om knekte AGM batterier  P.G.A. uttørring med konstant lading.

Hva trekker konstant strøm? 

 

Høres lite ut med to. Sett opp er  et regne stykke  over alle forbrukere så får du en pekepinn  på hva forbruket er i døgnet.

En bør vel heller ikke tappe AGM  mer en 50 % skal en ha de lenge.

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Jeg monterte et 100Ah AGM-batteri til forbruk og skillerele i min lille 18 fot bowrider i fjor. Eneste kravet var at det skulle kunne drive en 30l kjøleskuff i 48 timer uten lading. Det gikk da ned til 30% kapasitet, noe var innenfor spec på batteriet jeg kjøpte. Da har du en pekepin på hvor lenge 100Ah holder. Alle andre forbrukere (lys, varme, etc) vil nødvendigvis korte ned tiden.

 

I år skal dette byttes ut med 2x33Ah LiFePo4 i parallell for til sammen 66Ah pga vekt, noe som vil gi bittelitt kortere "levetid" på kjøleskuffen, men det er greit. I tillegg ryker skillereleet til fordel for en DC-DC lader med innebygget MPPT. Da har jeg mulighet til å hekte på solcellepanel dersom ønske/behov.

 

Apropos skillerele og AGM, så pass på at du enten kjøper et single sensing eller dual sensing med cut-off verdi over 12.8V. Jeg opplevde at AGM-batteriet hadde en spenning på 12.9V, noe som ikke var lavt nok til å lukke releet. Da isoleres ikke bankene når motor/dynamo er av.

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...