Jump to content

fart på robåt

øyfesken

Recommended Posts

Hei, har en drøm jeg ønsker å utføre i sommer, vi har hytte i et vær et stykke unna hvor jeg bor som vi drar til ofte med større båt, men denne sommeren har jeg lyst til å ro dit med en Færing. det er ca 70 nautiske mil dit. er dette å ta seg vann over hodet? og hvor mange dager vil jeg bruke? ror mye så jeg ror relativt raskt, men har ikke rodd med færingen vi har i naustet, bare med en 14 fots glassfiberbåt. vi blir  2 roere da, hvor stor fart vil vi ca. holde i fint vær og hvor lang tid tar hele turen?:smiley:

Redigert av øyfesken (see edit history)

Jeg vil tro det blir tøfft. Mest fordi dere skal ro lange av gangen. Med påfølgende gnagsår og annen morro. Og ikke minst at dere vil få mer ugreit føre enn vanlig. Det skal lite vind og bølger til før roingen og effekten fra roingen faller. Så farten blir så som så.

Det er lenge til neste sesong - så sett deg på en romaskin og ro sammenhengende i først 1 time, så 2 og 3 og 4 timer. Dersom det virker morsomt så er det bare å kline til.

Er det åpent hav eller beslyttet farfann?

hehe, ja regner med en må trene litt flere månder i forveien og at det kan bli gnagsår, men ror et par hundre timer hver sommer da jeg synes motor bråker mye og ødelegger sjarmen, det er det med gnagsår og blemmer som skremmer mest, i all hovedsak er det beskyttet farvann, men det er 2 lange strekninger som må krysses, disse tenker jeg en må bare holde seg nært vann og kanskje ro på natta under midnattssol da han ofte løyner på vinden da. men har ingen planer om å dra i dårlig vær, sommerferien er 2 måneder lang og har god tid skal vente med turen til det er meldt pent vær og vindstille noen dager frem i tid:smiley: så får en satse på det blir mye ørret på dorging:tongue:

Som andre har nevnt må dere huske på været. 
Det til kunne gi dere en knop ekstra, eller ta fra dere all fremdrift.

Hvor lenge har dere rodd om gangen? For kroppen er det stor forskjell å skulle ro en time eller to, og å skulle ro sammenhengene i mange timer. Både ledd, muskler og hud vil få en stor utfordring. Burde antageligvis gå inn for å herde dere før turen. Kanskje spesielt hender og bakende.

Og så ville jeg ha forsøkt å finne ut hvordan strømforholdene er der dere planlegger å ro. Både strøm med og mot og også på tvers som gir avdrift kan ha stor betydning.

Kunne kanskje også være lurt å forhøre seg med noen som har erfaring med langturroing for å få noen tips. Blant annet var det en her fra Kristiansand som rodde Norge på langs i år, han han muligens ha rodd deler eller hele denne strekningen. 

Olevine skrev 32 minutter siden:

Og så ville jeg ha forsøkt å finne ut hvordan strømforholdene er der dere planlegger å ro. Både strøm med og mot og også på tvers som gir avdrift kan ha stor betydning.

strømforhold må helt klart tas med i planleggingen.   Ser bosted er Hemnes, og Ranfjorden er lang. Så tidevannstabellen og å snakke med noen med lokalkjennskap til strømmen kommer nok godt med.    Slik at man feks kan ta seg en landkjenning med mat og hvile når motstrømmen er som kraftigst.  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

øyfesken skrev for 2 timer siden:

ja er derfor jeg begynner å tenke på det nå, for at om dette skulle være aktuelt skal jeg begynne nå å trene og slikt da jeg tidligere ikke har rodd mer enn 2-3 timer av gangen, men det har ikke vært noen problemer og fortsette da.:eek:

3 timer er i beste fall 8 til 9 nm...sannsynligvis langt mindre...

Jeg har god tro på dette...

Men å trene for  herde seg i forkant kan være en stor fordel...og IKKE på en romaskin..tren med det du skal bruke, der elementene er., og sammen med han du skal ro med....😉 at dere finner rytmen sammen må også trenes..

Å ta høyde for tidevannsstrøm er veldig viktig...

Sist men ikke minst ...lov oss å lage en tråd om dette om dere realiserer...dere greier det fint...👍👍

Bare vær forsiktig når du får medstrøm og kanskje unnavind. Da bikker du fort 5 knop og må skåte for å holde deg innafor de nye fartsgrensene som er på gang ;-)

Det vanskeligste med en slik tur er nok å komme seg ut av båtstøa. Helgelandskysten byr på nødhavner og transportmuligheter nesten overalt hvis det skjærer seg. På åpne strekk i dårlig vær bærer dere færingen ombord på ferge el om nødvendig.

Med to roere og bra vær bør dere uten mye trening lett kunne ro 6-7 timer hver dag fordelt på etpar økter.

Ofte vil det svare seg å ro bare noen meter fra land selv om det blir litt omvei.

Mindre bølger og vind samtidig som opplevelsen blir mye større.

Lag middag hvis tidevannet lager motstrøm og ro i medstrøm.

Mons

• 2 uker senere...

To elementer som må med i beregning og tanker;

-dere kommer til å ro mye lengre enn dere tror, både vind, strøm og vingling i kurs -spesielt det siste-, gjør at dere må beregne flere nm & timer...og bruke mer krefter

-farten i absolutte mål, ikke relativt til at kursen blir feil, kommer til å bli lavere, fordi man er sliten, fordi det blir bølger som ødelegger for effektivitet i roingen og dette blir verre av at det kommer til å ta mer tid.

Det er samtidig dette som er gøy og inspirerende med å få det til!. For det kommer til å bli et h... og desto mer av en prestasjon å holde ut og få det til!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...