Jump to content

Diesel varmer ventiler og rør


tikki

Recommended Posts

Da er vinteren kommer og Diesel varmeren kjører for fult. jeg har kun et uttak i dag som blåser langs gulvet styrhuset. 

Men med en båt så er vi alle kjent med vinduer som dugger.  For og optimalisere varmefordelingen rundt i Styrhustet/"kabin" på en tromøy 23. 

Fikk jeg en ide som jeg håper er gjennomførbar. Min båt er litt eldre en denne på bidet. hvor jeg har nedsenket tak med ca 30mm klaring mellom glassfiber og taket under i "kabinen", samt bordet i styrhuset under vinduene mye dypere . 
Etter en heftig redigering i Paint har jeg demonstrert ved hjelp av røde ringer hvor jeg ca skal montere luft uttak med åpne/lukke og 360 graders rotering funksjon.

Teoretisk sett får jeg da en fin og flush montering av luftventiler.  samt at jeg kan velge om jeg vill føle vinden i håret eller blåse på ruten.  


Så kommer det store spørsmålet hva kan jeg bruke av materialer til og føre luften til ventilene?  Tykkelsen på selve rørene må være under 30mm

tenker det enkleste er og kjøpe pvc rør, men har hørt at disse avgir gasser når disse blir varme. så er jo også luft hastigheten en liten faktor her. Tynne eller tykke rør/slanger men denne blir regulert av hvor varmt man stiller dieselvarmeren. 

 

Hvis noen har et godt tips til utblåsnings ventiler så setter jeg pris på det. har tenkt på de runde som er i de fleste biler for tiden. men disse er veldig store i diameter. fra 6cm  og opp til 10cm Hadde mer tenkt med noen som var rundt 4cm i diameter. Har også prøv med på 3d ser ut til og kunne gå i teorien men tviler på det blir en optimal løsning i praksis. 

 

AF1A2858.jpg

AF1A2874.jpg

image.png

kar6662310__01_1.jpg

Link to post
Share on other sites

Du skriver ingenting om hvilken varmer du har eller hvilken kapasitet den har. Men 30 mm ?! Galskap ! Hadde nok smeltet ganske fort med min eber d4 , det blir veldig varmt rett etter varmeren.. selv uttaket når jeg kjører 2 stk blir ganske så varmt, (stål og plast ventiler) hadde nok kun brukt slanger og ventiler fra en anerkjent produsent tilsett formålet i riktig dimensjon som du finner i manualen !  Husk att det siste du vil ha er brann ombord.. og att varmeren må kunne levere effekten fra seg uten å bli overopphetet av trange rør

ellers har jeg ingenting annet å komme med 

Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002

Skipsvrak i norge på google.     Furuholmen28.com

Link to post
Share on other sites

30 mm rør må uansett monteres som en ekstra avgrening fra den primære varmluftsslangen.

 

I alle fall har Eber krav om at det skal være en ikke-stengbar ventil i korrekt dimensjon tilknyttet varmeren, så man unngår overoppheting eller innsnevringer.

 

Å lage en Petter Smart-løsning med tynnere rør fra en avgreining, tipper jeg er uproblematisk - så lenge man bruker noe som tåler varmen.

 

eber.png

Redigert av S/Y Emma (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...