tikki Startet 30.November.2020 Del på Facebook Startet 30.November.2020 Da er vinteren kommer og Diesel varmeren kjører for fult. jeg har kun et uttak i dag som blåser langs gulvet styrhuset. Men med en båt så er vi alle kjent med vinduer som dugger. For og optimalisere varmefordelingen rundt i Styrhustet/"kabin" på en tromøy 23. Fikk jeg en ide som jeg håper er gjennomførbar. Min båt er litt eldre en denne på bidet. hvor jeg har nedsenket tak med ca 30mm klaring mellom glassfiber og taket under i "kabinen", samt bordet i styrhuset under vinduene mye dypere . Etter en heftig redigering i Paint har jeg demonstrert ved hjelp av røde ringer hvor jeg ca skal montere luft uttak med åpne/lukke og 360 graders rotering funksjon. Teoretisk sett får jeg da en fin og flush montering av luftventiler. samt at jeg kan velge om jeg vill føle vinden i håret eller blåse på ruten. Så kommer det store spørsmålet hva kan jeg bruke av materialer til og føre luften til ventilene? Tykkelsen på selve rørene må være under 30mm tenker det enkleste er og kjøpe pvc rør, men har hørt at disse avgir gasser når disse blir varme. så er jo også luft hastigheten en liten faktor her. Tynne eller tykke rør/slanger men denne blir regulert av hvor varmt man stiller dieselvarmeren. Hvis noen har et godt tips til utblåsnings ventiler så setter jeg pris på det. har tenkt på de runde som er i de fleste biler for tiden. men disse er veldig store i diameter. fra 6cm og opp til 10cm Hadde mer tenkt med noen som var rundt 4cm i diameter. Har også prøv med på 3d ser ut til og kunne gå i teorien men tviler på det blir en optimal løsning i praksis. Sitér dette innlegget Link to post
Furu Svart 1.Desember.2020 Del på Facebook Svart 1.Desember.2020 Du skriver ingenting om hvilken varmer du har eller hvilken kapasitet den har. Men 30 mm ?! Galskap ! Hadde nok smeltet ganske fort med min eber d4 , det blir veldig varmt rett etter varmeren.. selv uttaket når jeg kjører 2 stk blir ganske så varmt, (stål og plast ventiler) hadde nok kun brukt slanger og ventiler fra en anerkjent produsent tilsett formålet i riktig dimensjon som du finner i manualen ! Husk att det siste du vil ha er brann ombord.. og att varmeren må kunne levere effekten fra seg uten å bli overopphetet av trange rør ellers har jeg ingenting annet å komme med Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
S/Y Emma Svart 1.Desember.2020 Del på Facebook Svart 1.Desember.2020 (redigert) 30 mm rør må uansett monteres som en ekstra avgrening fra den primære varmluftsslangen. I alle fall har Eber krav om at det skal være en ikke-stengbar ventil i korrekt dimensjon tilknyttet varmeren, så man unngår overoppheting eller innsnevringer. Å lage en Petter Smart-løsning med tynnere rør fra en avgreining, tipper jeg er uproblematisk - så lenge man bruker noe som tåler varmen. Redigert 1.Desember.2020 av S/Y Emma (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.