Jump to content

Hvorfor er dieselsystemet i båter så følsomt i forhold til i biler?


Kjettingkasse

Recommended Posts

Det er mye snakk om hvor man skal fylle diesel grunnet fukt i tankene på enkelte marinaer , man kjøper spesielle trakter med sil for å fjerne urenheter,  man har forfiltere og eventuelle dagtanker, dieselpoleringssystemer osv osv i båter. Hvorfor er båtmotorer så følsomme for dieselen man har på tanken?

I alle dieselbilene jeg har hatt har jeg bare kjørt og fylt. -30 grader eller +30 grader, vått eller tørt vær, fylt på bensinstasjoner i mange forskjellige deler av verden i snart 30 år. Likevel har jeg ikke hatt en eneste motorstopp som har skyldtes uren diesel.

Jeg sier ikke at det ikke er viktig med dieselhygiene på båtmotorer og jeg skjønner jo at konsekvensene ved en motorstopp er potensielt større på sjøen, men likevel. Noen tanker? 

Eller er det slik at dieselen man får i pumpene på sjøen har så mye mer varierende kvalitet enn det man får på vanlige bensinstasjoner?

 

Redigert av Kjettingkasse (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tror det er en blanding av dårlige tankanlegg på land og dårlige systemer i båter.

Bare det at svært mange har et tanklokk som ligger vannrett med en glipe ned til tetningsringen der vann samler seg er å be om bråk. En sprekk i o-ringen eller et sandkorn så renner det inn.

I tillegg er det mye forskjellig ang tetning under påfyllingslokk og lufting som kan lage gøy.

Mons

Link to post
Share on other sites

Sirkulasjonen av diesel er oftest større for biler, mindre tanker og hyppigere bruk enn i båt. Selv fyller jeg diesel på bilen med en ukes mellomrom, da er det rimelig skåltomt. Så diesel med noe vann i seg får ikke sjansen til å ligge rolig og «produsere» dieseldyr. Mikrodråper med vann går gjennom forbrenningen før det skader for mye var det en som sa da jeg spurte om akkurat dette hos verkstedet, men større ting blir selvsagt fanget opp av av dieselfilteret.


Når man først snakker dieselhygiene, har vannavskiller (originalmontert) og filter i Hiluxen min, har tappet vann noen ganger og skal nå skifte filter for andre gang siden jeg kjøpte bilen for 7-8 år siden. Fyller stort sett kun på steder med mye trafikk. Men skulle slå på stortromma før en langtur og fylte noe «Miles Pluss» hos den lokale Statoil-stasjonen, da gikk det ikke mange milene før jeg fikk opp varsel i displayet om «etterse brennstoffsystemet». Så mistenker jo at folk flest fyller den rimeligere dieselvarianten og at det er minimal sirkulasjon i bensinstasjonens tank med den dyrere dieselen (og jeg som bare skulle være grei med bilen). Sist gang dette varselsymbolet kom opp var det skittent dieselfilter, så regner med det er det samme nå (det kan ikke være så mye annet, det er Toyota).

Link to post
Share on other sites

Det er fullstendig feil @Kjettingkasse om du svever i den villfarelsen at dieselanlegg i båt er dårligere enn de i bil. Og veldig ofte er motoren i båter samme basismotoren som i bil. Bortsett fra EGR og all den dritten der. Så da kan man faktisk hevde at båtmotoren er mindre sensibel enn bilmotoren. Og min båt har et dieselfiltersystem som man ikke finner i bil. Slik sett bør man heller titte på dieselkvaliteten. 

 

Story: For en del år tilbake fylte jeg diesel en tidlig vår nede på Styrsö Tången. Jeg fylte grønn diesel, som svenske lystbåter ikke har lov å fylle. Etter 10 timers motorgange fikk vi driftsproblemer. Filtrene var fulle av dritt/søle/gjørme. Jeg anklaget tankanlegget for uren diesel. De viste frem en rekke møkkete 20liters kanner som de hadde pumpet ut av tanken, og hevdet med styrke at møkka ikke hadde kommet fra dem. Fra tanken går det et 4 toms og minst 50 meter langt rør ut på kaia. Jeg spurte om når de sist inneværende år hadde tatt prøve at hva som var i det røret. Fikk ikke noe svar. 

 

Jeg har hatt et par slike insidenter til. Det har aldri skjedd meg med bil. Bilene mine går vel tilsvarende 600 timer mellom skift av dieselfilter. Og det er bare ett i hver bil. Båten gikk uten filterskift i 8 år i en sleng. Og det skulle vel bli rundt 800 timer og ca. 3500 liter diesel. Deretter kom noen år med nokså hyppige filterskift. Nå, med endret dieselopplegg, kan filtrene gå noen hundre timer igjen. 

 

Skal jeg fylle nå i år/vinter, blir det fra et tankanlegg som har yrkestrafikk, slik som tankanlegget i Utgårdskilen på Hvaler. Ikke noen flere tanker som stenger ned om vinteren og/eller har lystbåter som hovedkundegrunnlag. 

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Eg er litt einig med Mons om at båtar kan ha dårlege system for fylling av diesel.

Då tenkjer eg på fyllestuss flush med dekk, og dårlege luftesystem.

 

På vår båt er loket til dieselfylling ein suss rett på tanken. Tanken er plassert øvst i eit stuerom i cockpiten.

Då kan det aldri koma regnvatn, eller sjøvatn inn i tanken via tankloket.

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 10 timer siden:

Jeg har hatt et par slike insidenter til. Det har aldri skjedd meg med bil.

Jeg har opplevet dette en gang med diesel-bil. Har hatt 4 stk og kjørt rundt 700 000 km med de til sammen. Har fulgt service på alle inkludert filterbytte ved spesifiserte intervaller.

Ved et tilfelle der jeg skulle akselerere raskt responderte motoren med å bråstoppe når jeg tro gassen i bunn. Etter noen minutter var det bare å starte motoren som vanlig. Kontaktet verksted og de konkluderte med tett filter. Byttet filteret og og har ikke opplevet tilsvarende siden. Var en elektronisk styrt VW motor uten commonrail eller pumpedyser. Mener jeg hadde kjørt omtrent 3/4 av serviceintervallet når det skjedde. Jeg kunne ikke spore det tilbake til en enkelt fylling da jeg stort sett brukte bare  2 steder til fylling.

 

Har samme filter-opplegg i båten, kun et filter som i bil. Har fungert uproblematisk i ti år. Fyller på to steder der jeg vet det er god omsetning.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Problemet med båt, i alle fall for en del av oss, er at det kan være direkte livsfarlig med en stopp. Én motor, ingen alternative fremdriftsmåter, og ingen håndbrekk...

 

Dessuten skjer motorstopp pga for fulle filtre som regel i skvalpesjø og dårlig vær,  noe som gjør det ennå mer kritisk. 

 

Med bil er det bare å rulle inntil veikanten, og få hjelp av noen. Skjeldent farlig. 

 

Jeg har hørt om flere i år som har hatt motorstopp med bilen enn med båten. Selv har jeg også opplevd mer problemer med bilene enn med båtene mine. Men det har vært mye mer alvorlig når båtmotoren plutselig har kuttet...

 

Så jeg vet ikke om dieselsystemet i båt er mer følsomt, bortsett fra som nevnt over her så virvles det opp mer dritt i båttanker enn biltanker. 

 

Jeg også fyller på steder som har åpent året rundt nå. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Sikkert mange faktorer som spiller inn bland annet den lave omsettingen på fyllestasjoner for båter sammenlignet med de beregnet for biler. Jeg tror vi også skal huske alderen på biler/båter. De fleste biler man ser på veien er under 20 år gamle. Når det gjelder båter derimot er det fortsatt mange 70,80 og 90 talls båter i drift. Selv om motoren er blitt oppgradert er det vel ikke standard å legge om drivstoffanlegget.  Det marina miljøet er også krevende. Jeg kan nesten ikke huske sist jeg hørte om en bil som bare stoppet, mens man nesten ikke kan slå av en båtprat  uten å komme inn på problemer folk opplever med båter. Dette er selvsagt helt uvitenskapelig, men jeg er ikke i tvil om at de fleste opplever mer bekymmer med båten sin en med bilen. (Heldigvis opplever vel de fleste også mer glede med båt en med bil )

Link to post
Share on other sites

En god forklaring er nok tilgangen på diesel.

Fyllestasjonene har helt spesielle problemer, som ikke gjelder bilenes bensinstasjoner.

For bilene har stasjonene en jevn og forutsigbar etterspørsel gjennom hele året. Hver bil fyller få liter, men ofte. Sammenlignet med de på sjøen er variasjonene mellom sesonger og dager nærmest neglisjerbare.

 

Det motsatte gjelder for båtenes fyllestasjoenr: Det kan være perioder med nærmest ingen etterspørsel, samtidig kan det plutselig komme perioder med veldig mye etterspørsel. Enkeltbåter kan også tanke større volum. Store motorbåter som Princess kan ha tanker på nærmere 1500 liter. Hvis det kommer tre slike båter skal fylle nesten tomme tanker kan fort 3000 liter gå i løpet av noen timer. 
Det vil si at for å dekke plutselige etterspørselshopp må man ha store lagre, samtidig som at lagrene må ligge lenge fordi det kan være lange dødtider med lav etterspørsel. 

Er strengt tatt en oppskrift på problemer.

Redigert av Havelle (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg bruker én dieseltank i sesongen og den dieselen har stått urørt i tanken siden forrige høst. Og om jeg er uheldig å ha tanket denne ene tanken rett etter nevnte Princess er det større sjanse for at jeg får sølevann med dieselsmak enn når jeg tanker bilen på den lokale benzer'n. Når tanklokket i tillegg er montert flush med dekket, midt i elven av vann fra fordekket, synes jeg det er et privilegium å ha en robust motor som ennå ikke har gitt meg trøbbel. 

 

Og de gangene motoren stopper i båt husker man godt. Det er først når jeg tenker meg om at jeg fikk tett forgasser og tomkjøring på scootern rett som det var da jeg var ung

Link to post
Share on other sites

Svært mange båt-tanker har ikke tapping på det laveste punktet slik at vann kan samle seg i årevis før det lager alvorlig problem når det blir dårlig vær. Det klarer ikke filtere og vannutskillere å ta imot.

Biltanker tappes normalt på det laveste punktet slik at hvis det kommer noen dråper vann går det rett i filteret og blir fjernet på neste service.

Hvis det kommer en deciliter vann på en biltank stopper bilen etter en kilometer og stasjonen blir hengt.

Mons

Link to post
Share on other sites

mons skrev for 2 timer siden:

Svært mange båt-tanker har ikke tapping på det laveste punktet slik at vann kan samle seg i årevis før det lager alvorlig problem når det blir dårlig vær. Det klarer ikke filtere og vannutskillere å ta imot.

Biltanker tappes normalt på det laveste punktet slik at hvis det kommer noen dråper vann går det rett i filteret og blir fjernet på neste service.

Hvis det kommer en deciliter vann på en biltank stopper bilen etter en kilometer og stasjonen blir hengt.

Da kommer man altså lengre på 60L bensin på en diesel bil 😅 En tidligere kollega kom et godt stykke(Kvavik til Osestadbakken, for de som er kjent) men da var det også bomstopp.

 

Tappekran på laveste punkt burde vært standard på alle båter 😊

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...