Jump to content

Hvordan få GPS signal fra Simrad Go9xse til Smartcraft SC1000?


Smurf3n

Recommended Posts

Hei.

 

Har kjøpt meg en Simrad GO9xse til båten.

Fra før har jeg Smartcraft SC1000 instrumenter. Knop måler virker ikke på grunn av at jeg ikke har GPS signal til den.

 

Hva trenger jeg for og få GPS signal til Smartcraft instrument? Kan jeg ta dette fra Simraden eventuelt? Og hva trenger jeg for og få dette til? 

 

Link to post
Share on other sites

Du kan nok ta GPS signal fra Simraden, men om den ikke allerede er satt opp i eget NMEA2000 nett så tror jeg det blir kostbart. Om Smartcraft ‘snakker’ NMEA2000 er det nok greit løsbart. Om Smartcraft foretrekker NMEA0183 og det eneste du trenger er GPS hastighet så hadde jeg bare kjøpt en billig GPS mus fra Ali og koplet den til inngangen (sjekk hvilket signalnivå og baudrate Smartcraft kan ta i mot - du får sånne billig GPS er i alle slags versjoner).

 

Ligger et koplingsskjema her. 10 år gammelt da, så mulig senere versjoner av Smartcraft er endret/oppdatert?

 

 

Link to post
Share on other sites

Hei, og takk for svar..

Tror ikke Smartcraft har nmea2000.

Mener og ha lest noe om 0183 en plass kanskje.

Det eneste jeg trenger er at smartcraft instrumentet virker og viser farten. Veldig irriterende at den ikke virker selv om jeg får opp fart på Simraden. 
Jeg har en Mercury nmea2000 gateway modul fra junctionbox og til kartplotter, så jeg får uansett opp de feilkoder og data fra motor dit.

 

Hvordan kobles i tilfelle en slik GPS mus du nevner? Rett i Instrument rett og slett? Har ikke sjekket, men mulig det ligger noen ledige lasker fra instrumentet en kan koble seg på?

Link to post
Share on other sites

Jeg mener den bør kunne gjøre jobben ja. NMEA0183 er et herlig rot av datarater og signalnivåstandarder men de fleste innganger på marint utstyr er etter min erfaring ganske tolerante (dvs de ‘svelger’ ofte 12V eller TTL nivå 5V, og diverse baudrater). Den jeg linket til kjører på 12V og har standard baudrate på 4800 som er utgangpunktet for standarden så jeg vil _tro_ den skal fly. Ville bedt om koplingsskjema for de 4 ledningene før bestilling da de ikke har klart å legge dette ut under ‘Description’. Skal bare være +/- og signal men alltid et slit å gjette på sånt - og når en allerede har bestilt går alltid slike forespørsler treigere 😁

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...