Jump to content

Best av Dieselmotorer


SLH

Recommended Posts

Tidligere eieres forhold til vedlikehold er nok en potensielt langt større trussel for de nevnte motorenes framtidige driftssikkerhet enn den jobben Volvo ingeniørene la ned på tegnebrettet i utviklingsfasen. Underforstått. Ikke dårlige produkter.

 

Når det er sagt så heller jeg til D-serien pga. at den er mest moderne, har mest kraft og ikke minst er enklest å servicere. Ingen brennstoffventiler å justere, ingen ventiljusteringer osv.

Link to post
Share on other sites

Ville testet eiers kunnskaper om motoren og servicepunktene. Be han vise deg alle sjekkpunkter som du på forhånd har satt deg inn i selv. Hvor mye har det vært igjen på sinken når den har blitt byttet. Hvilket frysepunkt holder frostvæska. Hvordan vinterkonserveres den. Osv.

 

Eiere som hevder at de har gjort servicene på verksted og ikke kan noe selv er jeg veldig skeptiske til da kvaliteten og de servicetiltakene som utføres på verkstedene er særdeles varierende og til dels holder en svært lav standard. Og det er heller ikke slik at de utfører en service etter serviceheftet slik en bilforhandler gjør. Her må man passe på at alle punktene utføres selv og ofte hoppes det over ting "fordi den er nesten ikke kjørt de siste par årene" osv.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke så stor forskjell på båtprisen med den ene eller andre motorisering, Føler å at d serien er ett mer fornuftig kjøp. En windy 35 jeg ser på er 2000 mod 2 stk kad 300 men grei pris. Annen windy er 37 2006 og 2 d4 260. Samt en fairline med to stk d4 300 2010. Vanskelig å bestemme seg for hvor gammel båten kan være når de er velholdt. Noen fler tips fra dere ang disse?

Link to post
Share on other sites

KAD 44 og 300 er gode motorer som er brukt i en rekke forskjellige båter. Disse har vist seg å være gode motorer som fungerer meget bra. 

 

Eneste med disse er at begge må justere ventiler ved hver 200 time. Dette slipper du på D motorene. Samt at 300 motoren har et egetutviklet drev som kun ble levert med denne motoren. Noe som kan gjøre at hvis det ryker så kan det bli noe mer kostbart å bytte. 

 

Jeg har KAD44 i min båt (barracuda 1100) og er kjempe fornøyd med den. 

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev On 1.12.2020 at 22.18:

Eiere som hevder at de har gjort servicene på verksted og ikke kan noe selv er jeg veldig skeptiske til da kvaliteten og de servicetiltakene som utføres på verkstedene er særdeles varierende og til dels holder en svært lav standard. Og det er heller ikke slik at de utfører en service etter serviceheftet slik en bilforhandler gjør. Her må man passe på at alle punktene utføres selv og ofte hoppes det over ting "fordi den er nesten ikke kjørt de siste par årene" osv.

 

en kamerat av meg havna i den fella, med en Mercruiser 200hk m/ drev.  Kan se ut som att en dårlig konservert sjøvannspumpe skaffet han en rekke følgefeil - og en kraftig aversjon mot drevbåter :diving:

Link to post
Share on other sites

Satt en Kad 44 i Targaen vi hadde fra den var ny. Denne brukte olje fra den var ny, og hadde også problemer med kompressoren et par ganger. Båten var noe undermotorisert, så vi byttet til D6 350. Klokket 650 timer på denne før båten ble solgt, og aldri noe tull eller oljeforbruk på denne. Sikkert andre med bredere erfaring, men med min snevre erfaring ville jeg definitivt valgt D-serie før Kad.

Link to post
Share on other sites

Ingen av motorene er spesielt utsatt for havari ( forudsatt normalt bruk og vedlikehold)

Kad motorene er jo OK, men EDC trøbbel og hyppig ventiljustering er jo momenter og tenke på.

D serien er jo dagens standard og injektor trøbbelet forsvant jo etterhvert, men få for all del ikke vann i dieselen, det liker ikke CR systemet.

Drev er drev, de ryker etterhvert, ikke skjeldent etter ca 1000timer.

Link to post
Share on other sites

Hei, kan ikke uttale meg om D serien, men hadde KAD 44 10 år i forrige båt og har nå dobbel  installasjon med samme type. Har veldig god erfaring med denne motoren. Har aldri hatt EDC trøbbel, driftsstans eller startproblemer. Det står ventiler skal justeres hver 200 time, men verkstedene jeg har utført dette på mente det ikke var behov for så hyppig justering når man har gjort det noen ganger. Den første er viktigst, så blir det mindre og mindre og justere for hver gang har jeg blitt fortalt. Så får man avgjøre selv hvor ofte man justerer.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...