SLH Startet 1.Desember.2020 Del på Facebook Startet 1.Desember.2020 Vurderer kjøp av ny båt. Har i dag 1 stk d4300 som fungerer utmerket. Ser på div båter nå som har d4, kad300 og kad44. Er det noen man skal holde seg langt unna? Har ikke lyst på havari på hverken motor eller drev. Hvertfall ikke når det er 2 av maskiner og drev Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 1.Desember.2020 Del på Facebook Svart 1.Desember.2020 Du må endre trådtittelen din, ellers er den snart stengt. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 1.Desember.2020 Del på Facebook Svart 1.Desember.2020 Tidligere eieres forhold til vedlikehold er nok en potensielt langt større trussel for de nevnte motorenes framtidige driftssikkerhet enn den jobben Volvo ingeniørene la ned på tegnebrettet i utviklingsfasen. Underforstått. Ikke dårlige produkter. Når det er sagt så heller jeg til D-serien pga. at den er mest moderne, har mest kraft og ikke minst er enklest å servicere. Ingen brennstoffventiler å justere, ingen ventiljusteringer osv. Sitér dette innlegget Link to post
SLH Svart 1.Desember.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Desember.2020 Takk for svar, vet at tidligere servicer er veldig viktig Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 1.Desember.2020 Del på Facebook Svart 1.Desember.2020 Ville testet eiers kunnskaper om motoren og servicepunktene. Be han vise deg alle sjekkpunkter som du på forhånd har satt deg inn i selv. Hvor mye har det vært igjen på sinken når den har blitt byttet. Hvilket frysepunkt holder frostvæska. Hvordan vinterkonserveres den. Osv. Eiere som hevder at de har gjort servicene på verksted og ikke kan noe selv er jeg veldig skeptiske til da kvaliteten og de servicetiltakene som utføres på verkstedene er særdeles varierende og til dels holder en svært lav standard. Og det er heller ikke slik at de utfører en service etter serviceheftet slik en bilforhandler gjør. Her må man passe på at alle punktene utføres selv og ofte hoppes det over ting "fordi den er nesten ikke kjørt de siste par årene" osv. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 2.Desember.2020 Del på Facebook Svart 2.Desember.2020 Ville helt klart valgt D4 eller D6. De andre du nevner begynner å bli gamle. Men klart det avspeiles vel i prisen du må gi så er det billig nokk så hvorfor ikke. De holder nokk enda noen år. Sitér dette innlegget Link to post
SLH Svart 2.Desember.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Desember.2020 Det er ikke så stor forskjell på båtprisen med den ene eller andre motorisering, Føler å at d serien er ett mer fornuftig kjøp. En windy 35 jeg ser på er 2000 mod 2 stk kad 300 men grei pris. Annen windy er 37 2006 og 2 d4 260. Samt en fairline med to stk d4 300 2010. Vanskelig å bestemme seg for hvor gammel båten kan være når de er velholdt. Noen fler tips fra dere ang disse? Sitér dette innlegget Link to post
Mr_Stian Svart 3.Desember.2020 Del på Facebook Svart 3.Desember.2020 KAD 44 og 300 er gode motorer som er brukt i en rekke forskjellige båter. Disse har vist seg å være gode motorer som fungerer meget bra. Eneste med disse er at begge må justere ventiler ved hver 200 time. Dette slipper du på D motorene. Samt at 300 motoren har et egetutviklet drev som kun ble levert med denne motoren. Noe som kan gjøre at hvis det ryker så kan det bli noe mer kostbart å bytte. Jeg har KAD44 i min båt (barracuda 1100) og er kjempe fornøyd med den. Sitér dette innlegget Link to post
SLH Svart 3.Desember.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Desember.2020 Har hørt at drevene ikke er spesielt bra, vet ikke om det stemmer Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 3.Desember.2020 Del på Facebook Svart 3.Desember.2020 Chiefengineer skrev On 1.12.2020 at 22.18: Eiere som hevder at de har gjort servicene på verksted og ikke kan noe selv er jeg veldig skeptiske til da kvaliteten og de servicetiltakene som utføres på verkstedene er særdeles varierende og til dels holder en svært lav standard. Og det er heller ikke slik at de utfører en service etter serviceheftet slik en bilforhandler gjør. Her må man passe på at alle punktene utføres selv og ofte hoppes det over ting "fordi den er nesten ikke kjørt de siste par årene" osv. en kamerat av meg havna i den fella, med en Mercruiser 200hk m/ drev. Kan se ut som att en dårlig konservert sjøvannspumpe skaffet han en rekke følgefeil - og en kraftig aversjon mot drevbåter Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Mr_Stian Svart 3.Desember.2020 Del på Facebook Svart 3.Desember.2020 Drev har sine fordeler og bakdeler sånn som alt annet har. Noe mer vedlikehold og dyrt hvis det ryker, men du får bedre manøvrerbarhet å mindre forbruk. Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 4.Desember.2020 Del på Facebook Svart 4.Desember.2020 Satt en Kad 44 i Targaen vi hadde fra den var ny. Denne brukte olje fra den var ny, og hadde også problemer med kompressoren et par ganger. Båten var noe undermotorisert, så vi byttet til D6 350. Klokket 650 timer på denne før båten ble solgt, og aldri noe tull eller oljeforbruk på denne. Sikkert andre med bredere erfaring, men med min snevre erfaring ville jeg definitivt valgt D-serie før Kad. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 4.Desember.2020 Del på Facebook Svart 4.Desember.2020 Ingen av motorene er spesielt utsatt for havari ( forudsatt normalt bruk og vedlikehold) Kad motorene er jo OK, men EDC trøbbel og hyppig ventiljustering er jo momenter og tenke på. D serien er jo dagens standard og injektor trøbbelet forsvant jo etterhvert, men få for all del ikke vann i dieselen, det liker ikke CR systemet. Drev er drev, de ryker etterhvert, ikke skjeldent etter ca 1000timer. Sitér dette innlegget Link to post
Optimist1 Svart 5.Desember.2020 Del på Facebook Svart 5.Desember.2020 Hei, kan ikke uttale meg om D serien, men hadde KAD 44 10 år i forrige båt og har nå dobbel installasjon med samme type. Har veldig god erfaring med denne motoren. Har aldri hatt EDC trøbbel, driftsstans eller startproblemer. Det står ventiler skal justeres hver 200 time, men verkstedene jeg har utført dette på mente det ikke var behov for så hyppig justering når man har gjort det noen ganger. Den første er viktigst, så blir det mindre og mindre og justere for hver gang har jeg blitt fortalt. Så får man avgjøre selv hvor ofte man justerer. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.