Jump to content

Valg av butyl/vulkteip.


Dreuf

Recommended Posts

Jeg skal ta ut og montere igjen luken i forkabin pga lekkasje.

 

Har skjønt at butylteip er veien å gå. 

Er vulkteip det samme?

 

Hvilken av disse skal jeg velge?

 

https://www.jula.no/catalog/bygg-og-maling/maling-og-fugemasse/teip-og-maskering/spesialteip/vulkteip-540085/

https://www.jula.no/catalog/bygg-og-maling/maling-og-fugemasse/teip-og-maskering/spesialteip/reparasjonsteip-009872/

https://www.biltema.no/bygg/vvs/vvs-tillbehor/selvvulkaniserende-teip-2000035785

https://www.biltema.no/bygg/teip/vulkteip/vulkteip-2000021444

 

Eller om Clasohlson har noe bedre egnet?

 

Har plan om å gjøre det i dag, så har ikke mulighet for å bestille.

Link to post
Share on other sites

En vulktape kan være nyttig å ha i verktøykassa om bord om det skulle bli behov for å nødreparere en lekk slange. Men for montering av en luke er jeg usikker på om disse er egnet. Jeg ville heller gått til byggevarebutikken og hørt om de har butyltape/-bånd som brukes ved takmontering. Feks fra Isola Icopal. 

Link to post
Share on other sites

Takk for gode råd.

Kjøpte den butyltapen på biltema (art.nr: 86-5575), synes den virket veldig hard så den ble med hjem.

Dekksluken var limt med 3 forskjellige lim som jeg kunne seg (grå, sort og hvit farge). Var ett h**** å få ut.

Tipper det sorte var ett Tec7 lignende middel, måtte skjæres med kniv.

Tok samtidig av omrammingen på skrogvindu hvor jeg har lurt på om det var lekkasje. Det var tettet med blank silikon. Fugen var 3-4cm. Vet ikke om det er Nidelv eller forrige eier som har gjort dette.

Dette blir en større jobb en først antatt. Kommer til å ta alle vinduene når jeg først holder på og bestiller ett par tuber Terostat 2759.

 

Trenger ikke å finne opp kruttet på nytt :)

Link to post
Share on other sites

Dreuf skrev 25 minutter siden:

silikon

 

Vær obs på at det kan være vanskelig å få noe annet til å feste der det tidligere har blitt brukt silikon. Jeg har ikke prøvd med bitumen på silikon, men jeg ser ikke bort fra at også dette bir vanskelig. Flatene må i så fall regjørese ekstremt godt om dette skal bli vellykket.

Link to post
Share on other sites

Dreuf, jeg lurer på hva du mener med at butyltettingen fra Biltema var hard? Ikke elastisk nok til å bli klemt på plass der den skal? Har vurdert å bruke denne butyltuben dersom det skulle bli behov, men undres også litt over hva Biltema skriver om den:

 

OBS! Inneholder løsemiddel. Avgir en sterk lukt under herding.

 

Butyltetting skal jo ikke herde....

Link to post
Share on other sites

@Briggvaske med citrusspray, Aceton og matte lett med fint pussepapir, vil det være godt nok?

 

@Lucky Strike

Nå har jeg aldri brukt sånt før, så kan være at jeg tenker feil. Konsistens var nesten som en silikonremse som var herdet. Kunne forme den med fingrene men om jeg prøvde å rulle den til en pølse så ble den ikke homogen. 

Har vært borti når jeg jobbet som bilmekaniker den massen som ble linket til ovenfor som er mellom døren og plasten, den er mye mer klissete. 

Den fra BT var ikke klissete i det hele tatt. 

(nå skal det også nevnes at det var 5-7gr i båten så var ikke direkte varmt). 

Når jeg først gjør jobben så kjøper jeg den Terostat tuben som jeg "vet" at virker. 

Link to post
Share on other sites

Dreuf skrev for 10 timer siden:

Godt jeg spurte før jeg handlet.

Trodde vulk og butyl var det samme.

 

Kan denne fungere?

https://www.maxbo.no/membranduktape-10m-litex-butyltape-p2858287

Edit: Denne var ikke på lager, får reise innom å høre om de har noe.

Den kan du ikke bruke. Den er for tynn. 
Du trenger butylmasse og tape som brukes til vinduer og luker på bobiler, caravan og båter. 
Jeg har det i mitt sortiment. 
Se mer her www.industrilim.no

Hvor holder du til?

Redigert av Solbris II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sørlandet2 skrev 1 time siden:

Butyl er fine greier mellom ramme og skrog. 

Men for liming av glass så er det vel Polyuretan baserte fugemasse (Sika 291 eller liknende) som gjelder? 

Som her,

https://www.hamnen.se/kunskap/tata-luckan-som-ett-proffs/

Nei, det er ikke feil å bruke Sika 295 eller 291. Problemet er rett og slett prisen!

Jeg bruker Teroson MS 937 som er et meget elastisk lim/tetningsmiddel for lim og reparasjon av mindre flater. Dette tilsvarer Sika sin 295/291. Og det finnes i hvit, sort og grå.
Enkomponent silanmodifisert polymerbasert tetningsmiddel som herder til et mykt, elastisk produkt ved reaksjon med fuktighet.
Men bevares! Det finnes flere veier til Rom! Men dette er produktene som jeg har valgt å ha i mitt sortiment. Også på grunn av hjelp og innstilling til service fra de som drifter Industrilim.

Redigert av Solbris II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Solbris II skrev 40 minutter siden:

Nei, det er ikke feil å bruke Sika 295 eller 291. Problemet er rett og slett prisen!

Jeg bruker Teroson MS 937 som er et meget elastisk lim/tetningsmiddel for lim og reparasjon av mindre flater. Dette tilsvarer Sika sin 295/291. Og det finnes i hvit, sort og grå.
Enkomponent silanmodifisert polymerbasert tetningsmiddel som herder til et mykt, elastisk produkt ved reaksjon med fuktighet.
Men bevares! Det finnes flere veier til Rom! Men dette er produktene som jeg har valgt å ha i mitt sortiment. Også på grunn av hjelp og innstilling til service fra de som drifter Industrilim.

Høres bra ut. 

Ja, er jo en jungel av produkter, så å finne rett produkt til rette oppgave er jo essensen. Som du sier mange produsenter som har mye det samme i tuba. 

Kjekt å handle av noen med kunnskap 🙂

Link to post
Share on other sites

Det er jo samme skrog og vinduer som min. Var dine også tettet med med silikon fra fabrikk?

Jeg var litt spent på hvordan det skulle bli å ta ut vinduene, men det var bare å løsne skruene og dytte dem ut.

Det har vært tett siden regner jeg med?

Innerrammene på ett par av vinduene er veldig dårlige.. Ser ut som aluminium, og vinduene er rustfrie tipper jeg.. Dårlig kombo. Så jeg skal se om jeg kan få produsert nye rammer innvendig i ett annet materiale. 

 

Jeg har bestilt 2stk patroner med Teroson RB2759 hos @Solbris II , gjør jobben på alle vinduene i båten nå også noterer jeg i kalenderen at jeg må gjøre jobben på nytt vinteren 2040/2041 :)

 

 

Link to post
Share on other sites

Dreuf skrev 1 minutt siden:

Det er jo samme skrog og vinduer som min. Var dine også tettet med med silikon fra fabrikk?

Det har vært tett siden regner jeg med?..

 

 

Ja, jeg løsnet skruene, men snittet med kniv rundt i den gamle butylen, enkelt å få ut. Er tett så langt, så billig løsning med en tube fra Biltema.

Jeg hadde en knekt strammer som måtte sveises på, derfor måtte jeg ta det ut. De andre mine er fortsatt tette (båt fra 2001). Mine innerrammer korroderer de også, men ikke så mye at det irriterer enda. Jeg tror du får kjøpt nye av Rutgerson i Sverige. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...