Jump to content

Slutt med ICE i Sverige og Danmark


eivindch

Recommended Posts

Jeg har sagt opp ICE-abonnementet, uten dekning i Sverige og Danmark har det ikke verdi for meg lengre - da er jeg bedre tjent med et allminnelig mobilabonnement som fungerer i hele EU.

 

Rekkevidden på 450 MHz-båndet er langt mer enn med vanlige mobilfrekvenser, og det har tidvis gitt meg noe merverdi sammenlignet med et vanlig mobilabonnement - men i Norge oppholder jeg meg stort sett innaskjærs og innenfor mobildekning.  Dessuten, skal man ha en opplevelse av "fungerende internett" på 450 MHz-båndet, så er man omtrent avhengig av at ingen andre bruker samme basestasjon til samme tid.  Jeg har svært ofte opplevd de-facto nedetid på ICE-nettverket.  Jeg husker en gang vi dro til Skagen midt i fellesferien, det var ikke nubbsjans til å komme online over ICE - men jeg har hatt noe glede av ICE på Østersjøen i år, bl.a. da vi seilte motvind og havnet på Bornholm.  Selv da, for mitt vedkomne er dette snakk om noen få timer pr år at ICE har fungert uten at internett over vanlig mobiltelefoni har fungert.

 

IPv6 har de heller ikke fått til.  Jeg ble lovet å få være pilotkunde på IPv6, men har ikke hørt noe mer der.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hadde også problem i Skagen, flere år siden, fann ut att sender masten da på den tiden stod nede i Aalborg, idag har de en mast i Fredrikshavnsområdet....men aners må jeg si att det funket bra !

 

på den gamle gode tiden da 450 var mobiltelefoni, da kunde jeg ligge på Læsø men var oppkoblet mot svensk basestasjon....men som sagt telefoni

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Nå blir jeg virkelig forvirret. Jeg har to små mobilroutere, en Huawi og en Netgear. I Netgear-routeren har jeg et data Simkort fra Telia (Norge), og i Huawei-routeren et tilsvarende data tvillingkort.

 

1.  Betyr dette at jeg ikke kan bruke noen av dem slik de nå er i Sverige til sommeren?

Jeg kan jo nevne at jeg aldri har vært uten dekning mellom Lillesand - Oslo - Gøteborg med noen av enhetene.

 

I mobiltelefoene våre har vi simkort fra ICE (Norge).

2.  Vil de da fungere som mobiltelefoner i Sverige?

3.  Kan jeg øke datamengden på disse (har kun 1GB nå) og bruke de som router for PC'n?

 

Trude sitt nettbrett har ikke simkort,

4.  Kan hun da henge seg på mobilen for å surfe?

 

routere_x2.jpg.8b25cf6f443858ce4279965c1bb57f0e.jpg

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det er "mobilt bredbånd"-varianten av Ice som ikke lengre vil fungere utenfor Norge.  Denne skiller seg ut fra vanlige mobilabonnement ved at de benytter 450 MHz i tillegg til allminnelige GSM-frekvenser.  Denne har til nå fungert i Skandinavia, men ikke i resten av EU.  Vanlige mobiltelefonabonnement fra ICE er ikke rammet, og vil vel tilby roaming i EU også etter nyttår.

 

Telia "mobilt bredbånd" vet jeg ikke noe om, men dersom avtalevilkårene endres, skal vel kundene varsles om det.

 

Med et fungerende mobilabonnement og vanlig Android eller iPhone kan man skru på "wifi hotspot", og koble opp med wifi fra en pad eller PC mot mobilen.  Mobilen bør da helst holdes et stykke over vannlinjen, og man bør ikke være mer enn 5 nautiske mil fra land, ca.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 tobixen skrev 2 minutter siden:

Mobilen bør da helst holdes et stykke over vannlinjen,

 

Godt å vite, mobilen min er ikke vanntett. :giggle:

 

tobixen skrev 6 minutter siden:

Telia "mobilt bredbånd" vet jeg ikke noe om,

 

Men det ble vel nevnt lenger oppe i tråden at Telia også skulle kutte mobilt bredbånd i Sverige?:confused:

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

@Lars H. Han på Telia sa at Mobilt bredbånd ikke vil virke utenfor Norge. 

Han anbefalte evt et vanlig mobil abonnement og bruke simkortet i en router, evt et tvilling simkort eller tvilling data sim kort dersom noen i familen hadde telia som mobil operatør. 

Siden du har Ice på mobilen kan dun be om ett tvilling kort til den å bruke dette i routeren. Ekstra simkort koster ca 30 kr i mnd.

Selv så har vi voksne bare jobb telefoner så det blir vanskelig med ekstra simkort der men har en datter med Telia abonnement så jeg kommer til å bestille en data sim på det abonnementet og øke data mengden i båt  sesongen det blir faktisk billigere totalt  en når vi hadde eget ice mobilt bredbånd . Jeg må dog kjøpe ny router da.

Link to post
Share on other sites

Merkelig sak dette, for går en inn på sidene til Telia og Ice står det ingenting om noen endringer der. Der står det at deres mobile bredbånd fungerer i Norden som i Norge. Men det får jeg finne ut en gang før vi drar nedover svenskekysten i mai.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg har Huawei, minirouter med Hallon abbonnement. Her står det at abbonnementet bare virker i Sverige

Telefon  abbonnementene deres er gyldig i Norge og hele EU. Og det er selvfølgelig mulig og surfe via dette med ett nettbrett. Men telefonabbonementene har gjerne bara noet få GB men routeren har 200 GB

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, Lars H. said:

Merkelig sak dette, for går en inn på sidene til Telia og Ice står det ingenting om noen endringer der. Der står det at deres mobile bredbånd fungerer i Norden som i Norge. Men det får jeg finne ut en gang før vi drar nedover svenskekysten i mai.

 

Angående Ice, så står det ingenting på https://www.ice.no/mobilt-bredband/ om at produktet er gyldig i Skandinavia.  Dekningskartet fokuserer også på Norge.  Dette er for produktet "mobilt bredbånd", det som forutsetter bruk av skreddersydde rutere som støtter 450MHz.  Som jeg skrev, for vanlig mobiltelefonabonnement så er det ingen forskjell, der skal roaming i hele EU fungere som normalt også til neste år.

 

For Telia så vet vi ikke mer enn at én selger har sagt noe til én person i tråden.  Jeg antar at det selges forskjellige abonnementstyper, det kan jo godt hende at noen av dem bare fungerer i Norge og at selger således har rett.  Generelt sett er det "roam as home" som gjelder i hele EU nå, men reglene gir muligheter for å ha avvik i avtalevilkårene på datatrafikk.  Dersom det er snakk om endringer i avtalevilkår, så skal slikt annonseres til kundene - så dersom du har et abonnement som fungerer i Sverige i dag, ikke har fått noen meldinger om at dette skal endres på, og har kontroll på eventuell spamfiltrering på mailen din, så skal det fungere i Sverige også etter nyttår.

 

Dersom man har en helt standard "mobilbredbåndsruter" eller ruter trafikken gjennom en telefon, så er det jo ellers ikke noe større problem enn at man kan skaffe seg et SIM-kort i ferielandet.  Jeg har plass til to SIM-kort i min telefon, SIM#2 er polsk da jeg trengte mer "datakvote" mens jeg var i Polen.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her er informasjon fra websidene til Telia:

 

Roam Like Home og Mobilt Bredbånd

 

  •  For Mobilt Bredbånd kjøpt f.o.m. 18. mars 2020 gjelder norske priser også i Norden og Baltikum. Bruk utenfor disse områdene er ikke mulig
  •  For eldre abonnement (4G Bredbånd) inkluderes 42 GB i EU / EØS / Storbritannia / Sveits per måned. Videre bruk koster 0,04 kr pr MB.
  •  Gjelder ikke Mobilt Bredbånd Bedrift og Mobilt Bredbånd Kontant – disse vil det ikke være mulig å bruke i utlandet.

 

Jeg antar at dette fortsatt er autorativt.  Når ting er endret med virkning fra 18. mars er det lite sannsynlig at de igjen endrer ting fra nyttår uten å huske på å endre nettsidene.

 

Så Telia mobilt bredbånd er muligens et godt båtabonnement for de av oss som tilbringer mye tid i Norden og Baltikum ... eller eventuelt har båt i Norge men fartes mye nedover svenskekysten.

 

Og @leopard kan fortsatt ha rett, dersom det i dén sammenhengen var snakk om produktet "Mobilt Bredbånd Kontant" eller "Mobilt Bredbånd Bedrift".

 

Kilde: https://www.telia.no/magasinet/roam-like-home/

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

tobixen skrev 32 minutter siden:

Angående Ice, så står det ingenting på https://www.ice.no/mobilt-bredband/ om at produktet er gyldig i Skandinavia.

 Vel, dette står i hvert fall på ICE sine sider.

 

ice_sverige.jpg.cf22494b5985b2d5a46bd900861bdb9f.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Denne mailen fikk jeg av Ice ang mitt mobile bredbånd 

Screenshot_20201211-140822.jpg.9698b981cfa2c052d8e78908264d9d44.jpg

 

Når det gjelder Telia @tobixen så har jeg ikke sett dette på noe nettside. Jeg  snakket med en kundebehandler tidlig denne uken fordi jeg ville erstatte mitt ice abonnement hos dem.   Han fortalte at det samme skjer hos dem, mulig han misforsto men,  jeg kan bare bekrefte hva han sa

Link to post
Share on other sites

Jeg orker ikke å lete frem URL'n, det betyr jo ikke noe for meg. Det er jo noen år siden ICE-routeren havnet inn i skapet sammen med en haug andre routere. Som sagt, har jeg nå mobilabonnement fra ICE og mobilt bredbånd fra Telia.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det  er en gammel reklame Lars,  fra  2 Desember

Den nye sier dette.

 

https://www.ice.no/globalassets/dokumenter/vilkar/gen_vilkaar_privat_01-01-21-master.pdf

2. Bruk i utlandet 2.1 Den inkluderte datakvoten for mobilabonnement kan benyttes i Norge, EU og EØS. Enkelte abonnement og tilleggstjenester kan ha som begrensning at kun en andel av den inkluderte datakvoten kan benyttes i EU og EØS (utenfor Norge). Den inkluderte datakvoten for abonnement på mobilt bredbånd kan kun benyttes i Norge.

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...