Jump to content

Hva gjør jeg med Teakroret mitt...


Sonata 7

Recommended Posts

Jeg driver og pusser ned under vannlinja og da tar jeg jo også roret som henger utenfor hekken bak. Da jeg pusset litt oppdaget jeg at under alle lagene med bunnstoff og epoxy-primer var det helteak. Er dett normalt på båter at roret er av en stamme teak?

 

Spørsmålene mine var egentlig:

 

1. Tenkte jeg skulle legge epoxy utenpå og bare ha det sånn bak på hekken, uten bunnstoff. Det blir sånn som det er på jollene og så kan jeg evt. ta det av i blandt og vaske det. Har noen erfaringer med dette? Hvordan epoxy trenger jeg?

 

2. Det er ett lite hakk på størrelse med en tommel og 4-5mm dypt som er sparklet med noe gult, er det noe sparkel/fugemasse med fargen til teak? Eller er det noen som har en eller annen smart løsning?

 

 

 

På forhånd takk!!!

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder sparkel, så fører alle fargehandler teakfugemasse. Den avviker imidlertid litt på farge, men er en enkel å grei måte å gjøre det på.

 

En annen måte du også kan gjøre, er å renkutte stedet, for å felle inn ett nytt stykke, som vil gjøre det mer forseggjort og pent.

Link to post
Share on other sites

Husk at teak er et fett treslag, det aner meg at du kan få problemer med vedheften - du må i alle fall rufse opp overflaten med grovt slipepapir. (Er det ikke for galt å bake teak inn i epoksy???) Du må i alla fall beuke bunnstoff, det gror like bra på epoksy som på alt annet!

Planene her var å ikke legge bunnstoff, for roret er avtagbart.

Det er så fint trevirke at det nesten blir for dumt å legge maling utenpå syns jeg, derfor denne løsningen. Lakk da noen som har erfaringer med bare lakk under vannlinje, funker det??

Link to post
Share on other sites

Teak er som andre alt har sagt et fett treslag som det kan være vanskelig å få Epoxy til å sitte skikkelig på. Imidlertid kan det går bra om du matter det ned med sandpapir og vasker det godt/avfetter med Aceton rett før du sette det inn med Epoxy. Husk forøvrig at Epoxyen normalt ikke tåler sollys veldig godt og gulner med tiden. Dette kan motvirkes med å lakke den med tokomponent PU lakk med UV filter. Så kommer det jo litt ann på plasseringen hvor eksponert det er for sollys.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...