Jump to content

Overvåkning av landstrøm


Svein Egil Sørla

Recommended Posts

Har en analog batterilader (Victron Skylla TG 24/50), og har montert Victron Smartshunt og Cergo GX som gir, når alt fungerer, status for batteriene. Cerbo GX er også koblet til Victron Phoenix batterilader, så det har jeg også litt kontroll på.

 

Det jeg ikke kan overvåke er landstrømstilkoblingen. Når jeg har spurt Victron er deres svar at løsningen er å kjøpe ny digital batterilader. Det er ikke en fristende løsning, har en god batterilader selv om den er analog.

 

Men er ikke Victron Energy Meter ET112 en løsning?

 

https://www.victronenergy.com/live/energy-meters:start

 

Med kobling opp mot Cerbo GX og WIFI i båten kan jeg vel få detaljer opp i Victron VRM?

Link to post
Share on other sites

Cerbo GX har vel digitale innganger som kan brukes. Mener du burde kunne kople utgangen fra et simpelt 230V rele som trigges av landstrøm til en digital inngang på Cerbo for å detektere om landstrøm er tilstede. Ellers ‘ser’ du vel batterispenning og vet ut fra denne om lading pågår eller ikke?

 

Red: En litt mer fancy løsning er en kontaktløs AC detektor som kople mot digital inngang på Cerbo. Smak og behag.

 

Fra side 61 i Cerbo manual:

 

 

85C3642D-9D32-4898-91A6-F168134F5D83.png

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Victron Energy Meter ET112 er egentlig bygget for å måle strøm inn og ut av grid for ett solselle-anlegg. Men i følge Victron så er det også tiltenkt å måle strøm ut fra generator. Altså i utgangspunktet ikke tiltenkt først og fremst båt, men drift av solseller.

 

Men, uten at jeg er noe elektrikker, så må det vel kunne gå helt greit å koble Victron Energy Meter ET112 på tilførsel-ledningen til landstrøm? Og koblet til Cerbo GX og wifi så har jeg overvåkning hjem med status. Den enete foirskjellen her er vel at i båten måles tilført strøm, mot et solcelleanlegg er det tenkt å måle både ut og inn.

 

 

image.png.63718f51178ab2548b1fdb972996d84b.png

Link to post
Share on other sites

Det blir den sofistikerte/dyre løsningen - men bør definitivt virke. Victron oppgir selv at ‘grid meter’ er ett av bruksområdene til ET112. Og er vel heller ikke den dyreste komponenten. Dog ville jeg sjekket om det går an å konfigurere VRM til å gi alarm ved bortfall av AC til ET112.

 

@PostIT sitt forslag med å konfigurere en alarm (i VRM) ved batterispenning under 13V er trolig gratis og gir deg muligens det du er ute etter. 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
primusmotor skrev for 3 timer siden:

Bruker den samme, og har koblet en slavekontakt til start av Eber også. De nye 4G kan du få dørsensor, bevegelse og vannsensor ++også

Link to post
Share on other sites

primusmotor skrev for 7 timer siden:

Hvordan har du koblet det med den slave kontakten, er ikke det en vanlig av på kontakt?

 

 

"Bruker den samme, og har koblet en slavekontakt til start av Eber også. De nye 4G kan du få dørsensor, bevegelse og vannsensor ++også"

Bygget en liten releboks med 230V rele med sikring som jeg plugger i stikk, og bruker relekontakten til å starte Eber via den gule styreledningen i panelet. Da kan jeg bruke tidsstyring, termostat, og alt som finnes i appen. Fint å komme til varm båt:thumbsup:.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...