Goddis77 Startet 23.Oktober.2005 Del på Facebook Startet 23.Oktober.2005 Hvilket verktøy er det beste å bruke til en slik jobb? Skal bytte instrumentpanelet, og vil gjerne ha pene kanter... Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 23.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2005 Er det helteak, eller finer i teak? Det er ganske vesentlig for korrekt svar. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 23.Oktober.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Oktober.2005 (redigert) Regner med at det er helteak. Har en kamerat som har skaffet meg en plate, men har ikke sett den ennå. Rettelse! Teakfiner. Skrev feil. Redigert 23.Oktober.2005 av outbreak (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 23.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2005 Bruk fintagget håndsag, god tid, eventuelt sirkelsag med godt fintagget blad. Da slipper du oppflising. Jeg bruker bordsag, og bladet begynner å bli bittelitt slitt, og du verden og det da kan flise.... Sitér dette innlegget Link to post
Philonica III Svart 23.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2005 Laminat sag har jeg brukt mye. Siden som skal synes skal være opp når du sager, bruk krefter når du sager fra deg og ikke i mot. Fintannet håndsirkel kan også brukes men husk da og få siden som skal synes ned. Reidar Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 23.Oktober.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Oktober.2005 Fintagget stikksag høres bra ut. Må skjære ut en del hull for innfelling av kartplotter etc..., så da kan det være lurt med en slik. Må bare få målt gamleplaten riktig. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 23.Oktober.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Oktober.2005 Laminat sag har jeg brukt mye. Siden som skal synes skal være opp når du sager, bruk krefter når du sager fra deg og ikke i mot. Fintannet håndsirkel kan også brukes men husk da og få siden som skal synes ned. Reidar Laminat sag... hmmm... hvor selges disse da? Biltema, eller bør jeg finne noe med bedre kvalitet? Sitér dette innlegget Link to post
Philonica III Svart 23.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2005 De fleste byggevare utsalgene har det. Biltema?? Reidar Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 24.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2005 (redigert) Skal du sage ut for instrumenter etc så er nok stikksagen det beste. Ha på lite pendling, borr hull for å føre sagen inn (gjerne i alle hjørner, sag fra baksiden, fintinnet blad. For runde instrumenter bruker du hullsager Obs vær foriktig ved borring, jeg bruker selv å la borret gå feil vei når jeg skal ned i første finerlag. Redigert 24.Oktober.2005 av jonkare (see edit history) Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
torbit Svart 24.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2005 Bruk bred alu-tape før du sager, da hindres oppflising og spor i fineren etter sagen! Sitér dette innlegget Link to post
jorhei Svart 24.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2005 Bruk bred alu-tape før du sager, da hindres oppflising og spor i fineren etter sagen! Og har du ikke det så funker malertape like godt. Sitér dette innlegget Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!! HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER. Link to post
880 Svart 24.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2005 Brukte også tape metoden, prøvde også å lakke platen før saging. Men det beste resultatet fikk jeg med bruk av godt og skarpt verktøy. Til stikksagen var det beste spesialblad eller blad for hardved/metall. I noen tilfeller brukte jeg en linjal i metall og skar med en tapetkniv el.l. så dypt jeg kunne der det skulle sages, la så sagbladet så nært inntil dette kuttet som muligt. En annen mulighet er å bruke overfres, men dette krever en del mere forarbeide. Her er brukt overfres... http://www.hjemme.no/bmo/nye/101_0107.JPG Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
henboe Svart 24.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2005 Det du trenger er en vippesag, hullsag, og en skarp høvel! en høvel er alfa omega når man driver med finarbeide! Vippesagen skjører du med fra undersiden! Hilsen en møbelsnekker. Sitér dette innlegget Link to post
Hebbe Svart 24.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2005 Har brukt sirkelsag med "nyslipt fintannet blad" med stort hell. Stikksag med kvalitetblad der slik redskap har vært nødvendig for å komme til. Videre er god tid viktig når en driver på slik at skjæreredskapen får tid til å gjøre jobben og ikke blir dyttet framover. Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Goddis77 Svart 24.Oktober.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Oktober.2005 Brukte også tape metoden, prøvde også å lakke platen før saging. Men det beste resultatet fikk jeg med bruk av godt og skarpt verktøy. Til stikksagen var det beste spesialblad eller blad for hardved/metall. I noen tilfeller brukte jeg en linjal i metall og skar med en tapetkniv el.l. så dypt jeg kunne der det skulle sages, la så sagbladet så nært inntil dette kuttet som muligt. En annen mulighet er å bruke overfres, men dette krever en del mere forarbeide. Her er brukt overfres... http://www.hjemme.no/bmo/nye/101_0107.JPG Det så da veldig bra ut Hva er en overfres? Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 24.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2005 Når jeg tenker meg om finnes det spesialblader med tanningen snudd andre veien slik at du kan sage fra oversiden med stikksag Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Goddis77 Svart 27.Oktober.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Oktober.2005 Hvordan er det hvis der er noen striper i platen? Er det bare å pusse vekk? Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 27.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2005 Før du prøver noe som helst, vask med rødsprit, se om det går bort... Hva kommer stripene av forresten ? Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 27.Oktober.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Oktober.2005 Ser ut som noen har kommet borti platen med en nøkkel eller noe annet skarpt. Er ikke dypt, men vet ikke om det vil synes? Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 27.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2005 Ta en avkappsbite, før på samme type strek med en nøkkel eller skrujern eller hva du finner. Skvett på vann, bruk strykejernet litt for å "trekke" dette ut igjen. Lykkes dette, prøver du det..... Jeg for min del har returnert 2 plater tidligere grunnet slike merker. Disse har en tendens til å bli veldig synlige på en ellers fin overflate når produktet blir behandlet med lakk eller olje. Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 27.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2005 Det så da veldig bra ut Hva er en overfres? Dette er en typisk overfres. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Leo Svart 28.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2005 Bruk en tapetkniv, og skjær langs streken før du sager. Da unngår du oppflising. Sitér dette innlegget Link to post
h2o Svart 30.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2005 Du får stikksagblader med tennene motsatt veg, slik at saga sager når bladet går nedover. Da får du flisene på baksiden. Det er likevel viktig at bladet er skarpt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.