Jump to content

Saging av teak.


Goddis77

Recommended Posts

Laminat sag har jeg brukt mye. Siden som skal synes skal være opp når du sager, bruk krefter når du sager fra deg og ikke i mot.

Fintannet håndsirkel kan også brukes men husk da og få siden som skal synes ned.

 

Reidar

Laminat sag... hmmm... hvor selges disse da? Biltema, eller bør jeg finne noe med bedre kvalitet?

Link to post
Share on other sites

Skal du sage ut for instrumenter etc så er nok stikksagen det beste. Ha på lite pendling, borr hull for å føre sagen inn (gjerne i alle hjørner, sag fra baksiden, fintinnet blad. For runde instrumenter bruker du hullsager

 

Obs vær foriktig ved borring, jeg bruker selv å la borret gå feil vei når jeg skal ned i første finerlag.

Redigert av jonkare (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Brukte også tape metoden, prøvde også å lakke platen før saging. Men det beste resultatet fikk jeg med bruk av godt og skarpt verktøy. Til stikksagen var det beste spesialblad eller blad for hardved/metall. I noen tilfeller brukte jeg en linjal i metall og skar med en tapetkniv el.l. så dypt jeg kunne der det skulle sages, la så sagbladet så nært inntil dette kuttet som muligt.

En annen mulighet er å bruke overfres, men dette krever en del mere forarbeide.

 

Her er brukt overfres...

http://www.hjemme.no/bmo/nye/101_0107.JPG

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Har brukt sirkelsag med "nyslipt fintannet blad" med stort hell. Stikksag med kvalitetblad der slik redskap har vært nødvendig for å komme til. Videre er god tid viktig når en driver på slik at skjæreredskapen får tid til å gjøre jobben og ikke blir dyttet framover.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Brukte også tape metoden, prøvde også å lakke platen før saging. Men det beste resultatet fikk jeg med bruk av godt og skarpt verktøy. Til stikksagen var det beste spesialblad eller blad for hardved/metall. I noen tilfeller brukte jeg en linjal i metall og skar med en tapetkniv el.l. så dypt jeg kunne der det skulle sages, la så sagbladet så nært inntil dette kuttet som muligt.

En annen mulighet er å bruke overfres, men dette krever en del mere forarbeide.

 

Her er brukt overfres...

http://www.hjemme.no/bmo/nye/101_0107.JPG

Det så da veldig bra ut :yesnod:

Hva er en overfres?

Link to post
Share on other sites

Når jeg tenker meg om finnes det spesialblader med tanningen snudd andre veien slik at du kan sage fra oversiden med stikksag

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Ta en avkappsbite, før på samme type strek med en nøkkel eller skrujern eller hva du finner. Skvett på vann, bruk strykejernet litt for å "trekke" dette ut igjen.

 

Lykkes dette, prøver du det.....

 

Jeg for min del har returnert 2 plater tidligere grunnet slike merker. Disse har en tendens til å bli veldig synlige på en ellers fin overflate når produktet blir behandlet med lakk eller olje.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...