Verkstedmanual Startet 5.Desember.2020 Link til dette innlegget Startet 5.Desember.2020 Hei? Jeg har en skorgenes 375 med 2 D4- 260 motorer. (2006). 1. Er det noen som har erfaring med bruk av litium batterier opp mot D4 motorene? Har hørt at styringssystemet til disse motorene kan ta skade av dette grunnet for store svingninger i spenning... 2. Jeg har AMG batterier i dag, de fleste av disse har nok noen år igjen ennå, men er mitt usikker på et eller to av batteriene. Kan jeg bytte ut evt. dårlige batterier med litium og ha eksempelvis trøstere og start på AMG og forbruk på litium. Hvordan kan jeg holde batteritypene avskilt i tilfelle? Antar at om de ikke er en for deling her så vil litium være det batteriet som i praksis blir belastet med start / trøster. 3. Jeg har også et Fisher panda aggregat, skilletrafo og ladere som ikke har spesiell innstilling for litium. Kun AMG, ordinære syre og gel Må jeg ha nye ladere eller gjøre noe med generator og evt skilletrafo? Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 5.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2020 Hei Har D4 - 260 i en Saga 315 Byttet ut AGM for snart 2 år siden med litiumbatteri. Ingen problem overhode. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Verkstedmanual Svart 5.Desember.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2020 Benji skrev 11 minutter siden: Hei Har D4 - 260 i en Saga 315 Byttet ut AGM for snart 2 år siden med litiumbatteri. Ingen problem overhode. Har du kun litium nå eller begge deler? Byttet du ut lader også? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 5.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2020 Sett AGM som startbatteri. Om BMS på lithium stenger lading går det hardt utover dynamoene dine. enkleste er nok en B2B lader mellom start og lithium. Lithium egner seg ikke til start og truster Generator funker som den er skilletrafo er kun for landstrøm lader på landstrøm og generator må byttes til en med lithium program Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 5.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2020 Verkstedmanual skrev for 3 timer siden: Har du kun litium nå eller begge deler? Byttet du ut lader også? Hei AGM på start. Litium er ikke egnet til store kilder. Bruker ett Victron Cyrix rele som skille Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
SamH Svart 6.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2020 Benji skrev for 9 timer siden: Litium er ikke egnet til store kilder. Hold opp med dette nå. Jernfosfat som kjemi er vel egnet til høyt strømtrekk. Men ikke alle konstruksjoner, celler, batterier og BMS'er er. Jeg kan trekke 8000A i peak, 2400A kontinuerlig fra Winston batteriet mitt. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 6.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2020 For lithium batteriene som selges for 1 til 1 bytte med vanlige blybatterier, gjelder vel ikke dette pga BMS eller? De er vel stort sett på 100-150A. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 6.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2020 @Benji har du da en B2B lader fra AGM til lithium? @Gullfisk korrekt. Mulig at Winston vil funke for start og baugtrøster. Men drop in lithium frarådes. @SamH hvordan sikrer du dynamoen mot at BMSen kan stenge ned og stoppe alt inn til batteriene? Sitér dette innlegget Link to post
Verkstedmanual Svart 6.Desember.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2020 (redigert) Bitteliten skrev for 13 timer siden: enkleste er nok en B2B lader mellom start og lithium. Vil dette da kobles opp slik at dynamo lader AMG og B2B lader litium fra AMG eller motsatt? Redigert 6.Desember.2020 av Verkstedmanual (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 6.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2020 Bitteliten skrev 1 minutt siden: @SamH hvordan sikrer du dynamoen mot at BMSen kan stenge ned og stoppe alt inn til batteriene? LFP-batterier er avskilt/kan avskilles fra last/offerbatteri og start/hruster ved hjelp av 3 releer. Disse er indirekte kontrollert fra en REC-Active. Det betyr at dynamoen min aldri frakobles batteribanken. Prinsippet blir etterhvert kalt et lithium-hybrid system. Se f.eks: https://www.zwerfcat.nl/en/lithium-hybrid.html Jeg har postet denne tidligere i tråden til Dreuf, men den viser i grove trekk powersiden av oppsettet mitt. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 6.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2020 Verkstedmanual skrev 1 time siden: Vil dette da kobles opp slik at dynamo lader AMG og B2B lader litium fra AMG eller motsatt? Dynamo lader AGM. b2B lader lithium Sitér dette innlegget Link to post
Verkstedmanual Svart 6.Desember.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2020 Bitteliten skrev for 14 timer siden: Sett AGM som startbatteri. Om BMS på lithium stenger lading går det hardt utover dynamoene dine. enkleste er nok en B2B lader mellom start og lithium. Lithium egner seg ikke til start og truster Generator funker som den er skilletrafo er kun for landstrøm lader på landstrøm og generator må byttes til en med lithium program Bitteliten skrev 47 minutter siden: Dynamo lader AGM. b2B lader lithium Takk for at du tar deg tid?. Om jeg da har forstått dette riktig (forbehold) så vil jeg vel kunne beholde laderene? Bare sørge for at de kun lader AMG og at B2B laderen da lader litium. Stemmer ikke dette? Vedr generator så har jeg antatt (kan ta feil) at den ladet batteriene via inverter til 230v og deretter laderne. I tilfelle dette stemmer trenger jeg heller ikke gjøre noe med generator? Sitér dette innlegget Link to post
Verkstedmanual Svart 6.Desember.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2020 SamH skrev for 2 timer siden: LFP-batterier er avskilt/kan avskilles fra last/offerbatteri og start/hruster ved hjelp av 3 releer. Disse er indirekte kontrollert fra en REC-Active. Det betyr at dynamoen min aldri frakobles batteribanken. Prinsippet blir etterhvert kalt et lithium-hybrid system. Se f.eks: https://www.zwerfcat.nl/en/lithium-hybrid.html Jeg har postet denne tidligere i tråden til Dreuf, men den viser i grove trekk powersiden av oppsettet mitt. Takk for innspill. ?. Jeg skal nok fordype meg litt i din løsning. Pr. Nå er det for min del problemstillingen "hvordan kunne fortsette å bruke AMG sammen med Litium om 1 etter 2 av mine AMG batterier må byttes. Jeg ser på litium som er godt alternativ for å øke kapasitet samt senke vekt, men de er noe dyre. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 6.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2020 Verkstedmanual skrev 26 minutter siden: Takk for at du tar deg tid?. Om jeg da har forstått dette riktig (forbehold) så vil jeg vel kunne beholde laderene? Bare sørge for at de kun lader AMG og at B2B laderen da lader litium. Stemmer ikke dette? Vedr generator så har jeg antatt (kan ta feil) at den ladet batteriene via inverter til 230v og deretter laderne. I tilfelle dette stemmer trenger jeg heller ikke gjøre noe med generator? Dynamoen lader agm startbatteriet. Så lader agm batteriet litium batteriene via en b2b lader inverter leverer 230v fra 12v batterier. Har ingenting med lading å gjøre Generator lager 220v og er trolig koblet inn på landstrømanlegget ditt. Den driver da lader (samme som du har på landstrøm ) og varmtvann om du har 220v kolbe. du må ha en ny 220v lader for lithium batterier og en b2b lader som lader lithium. Sterling feks Sitér dette innlegget Link to post
Verkstedmanual Svart 6.Desember.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2020 (redigert) Bitteliten skrev 16 minutter siden: inverter leverer 230v fra 12v batterier. Har ingenting med lading å gjøre Ok. Jeg må se nærmere på el. opplegg rundt generator, men inverteren min er en del av Fisher Panda generatoren plassert i et teknisk skap eksternt i båten (samme fabrikat) den leverer ikke 230v til anlegget i båten uten at generatoren går. Beklager at dette ikke kom tydelig frem i starten Redigert 6.Desember.2020 av Verkstedmanual (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 6.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2020 (redigert) Da har du en genverter, ikke generator. ?. Generatoren din lager da 400v og inverteren gjør om dette til 230v. Jeg har tilsvarende fra Whisper inverter ellers gjør om 12v til 230v Redigert 6.Desember.2020 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Verkstedmanual Svart 6.Desember.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2020 Takk ??. Da lærte jeg noe i dag og. Må sette meg ned å se på el. Anlegg i sin helhet før jeg gjør noe med batterier. Takk for innspill? Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 6.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2020 Bitteliten skrev for 5 timer siden: @Benji har du da en B2B lader fra AGM til lithium? Kjører denne som skille mellom batteriene. https://seatronic.no/victron-cyrix-li-ct-12-24v-230a-batteriseparator-bly-litium Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
-Luna- Svart 6.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2020 Hei, Vi har samme båt og jeg har akkurat byttet alle batteriene. Kan skissere løsningen om det er ønskelig. Beholdt originale dynamoer og batteriladere. Byttet batteriskillere. Kartlegg hva du har først. Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
Verkstedmanual Svart 6.Desember.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2020 -Luna- skrev for 4 timer siden: Vi har samme båt og jeg har akkurat byttet alle batteriene. Kan skissere løsningen om det er ønskelig. Beholdt originale dynamoer og batteriladere. Byttet batteriskillere. Kartlegg hva du har først. Takk Luna.? Jeg kontakter deg etterhvert. Blir muligens aktuelt før sommeren igjen litt avhengig av tilstanden på batteriene jeg har. Jeg har behov for å forsterke kapasiteten på trøster foran. Tanken er å flytte et av batteriene på hovedbanken frem og erstatte det med litium bak. Samt beholde de andre AMG batteriene til start, vinsj og trøster bak forutsatt at de er ok?. Sitér dette innlegget Link to post
-Luna- Svart 6.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2020 Eget batteri ble montert forut til baugpropell når jeg byttet til Li batterier. Fikk merkbar økt effekt av dette. Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
arnearmoa Svart 6.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2020 (redigert) Jeg byttet før ferien i år. Har Volvo Penta D6-310, og tipper den har samme dynamo som D4. Ble sikkert ikke billigste løsning, men jeg ble veldig fornøyd med endelig resultat. Byttet ut 3 stk. Sønnak Dual SR550 115Ah med 3 stk. Skanbatt Head Pro 125Ah 150A til forbruk. Fra fra før var baug- og hekktrhruster koblet til forbruk, men siden Lithium-batteriene ikke liker store strømtrekk, måtte jeg flytte disse til startbanken, som besto av 2 stk. Sønnak Dual SR350 80Ah. Da fikk jeg beskjed om at D-serien ikke liker sånne store strømtrekk (se også tråden jeg linker til). Da ballet det på seg. Jeg endte med å bytte ut startbanken med ett 50Ah Redtop til start og 2 stk. Bluetop (lys grå) 66Ah til thrustere. Ett av de siste plasserte jeg i baugen og monterte en ekstra bryter mot selve thrusteren. Jeg byttet ut Ladix 30A landstrømlader og VP diodefordeler med hhv. Victron Phoenix IP43 50A og Victron Argofet 200-3. Landstrømladeren (og Skanbatt-batteriene) har Bluetooth interface, og laderen kan konfigureres helt fritt som du vil. Jeg har satt den opp til å lade batteriene som LiFePO4-banken ønsker, og deretter legge seg på en konstant spenning hvor forbruksbanken ender ned på ca. 80% av fulladet pga. kjøleskap osv., men dette fylles raskt opp igjen når jeg kjører ut på tur. LiFePO4-batterier liker ikke å ligge med for høy påtrykt spenning over lang tid, for da blir det litt oksidering i cellene, som reduserer kapasitet/levetid. Dynamoen har null problemer med å lade dette. Den legger seg på ca. 90A og ser ut til å ha null problemer med å ligge der i timesvis hvis batteriene trenger dette. Redigert 6.Desember.2020 av arnearmoa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Verkstedmanual Svart 7.Desember.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2020 Takk arnearmoa. Dette må jeg se nærmere på. Sitér dette innlegget Link to post
Verkstedmanual Svart 7.Desember.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2020 -Luna- skrev for 8 timer siden: Eget batteri ble montert forut til baugpropell når jeg byttet til Li batterier. Fikk merkbar økt effekt av dette. Jeg har et eget forholdvis nytt batteri på trøster forrut, men har allikevel større spenningsfall enn jeg liker ved bruk av trøster. Plotter slår seg bl. Annet ut. Hvordan koblet du opp dine batteri mot trøster? Sitér dette innlegget Link to post
-Luna- Svart 7.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2020 Jeg har valgt å dele opp batteribankene slik at man unngår dette. For å få plass til alle batteriene har jeg valgt å redusere start batteriene fra 180Ah til 105Ah. Alt utenom baugpropell batteriet er plassert i den originale batterikassen. Har da følgene batterier: -105Ah - Start barbord -105Ah - Start styrbord -105Ah - Baugpropell (montert i baugen) -200Ah - Li forbruk som også driver ankerwinch -85Ah - Startbatteri generator. Alt på navigasjon er tilkoblet dette batteriet (plottere, radar, autopilot mm). Tanken er da at alt er separert og ikke påvirker hverandre. Man får ikke spenningsfall som påvirker andre komponenter i båten. Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.