Jump to content

Sikkerhetsline til familien. God eller dårlig idé?


larole

Recommended Posts

Jeg liker å være godt forberedt på eventuelle nødssituasjoner på sjøen. Vi er en familie på 5, og jeg tenker av og til på dette med å måtte forlate båten feks ved brann eller at den tar inn vann. Alle har selvsagt vester på seg, og jeg grubler litt på å ha et tau på ca. 10 meter, hvor det 5 karabinkroker hvor vi kan klipse oss på dersom vi må gå på sjøen. Er dette noe å ha liggende, eller risikerer jeg å gjøre vondt verre ved å ha en slik løsning?

Link to post
Share on other sites

Tja, hvorfor ikke.. 

ikke bind den fast til båten. Koster ikke mye, og tar ikke plass, så greit nok. 
Problemet er kanskje evt hvis 4stk er klipset, og den siste begynner å drive vekk. Da kan man kanskje komme fra hverandre, og hvis man ikke klarer å utløse karabinen igjen osv osv. 

Et annet element er når man faktisk blir reddet, og alle skal ut av lenken en etter en. 
Jeg vet ikke... blir mest spekulasjoner. Jeg tror ikke selv jeg hadde orket å bakse med det..

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Link to post
Share on other sites

De hadde vel line skjult på vestene under krigen, slik at man kunne binde seg sammen. Mulig en line med karabinkrok i hver vest vil være bedre egnet, da slipper du trøbbelet med et ti meter langt tau som fort vikler seg rundt både det ene og det andre - og i verste fall også noe i båten som er i ferd med å synke.

Redigert av Havelle (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette minner meg om en episode på fjellet for en del år siden. Sønnen min og jeg ble overrasket av snøstorm i påskefjellet og måtte grave oss ned. Det var tilnærmet null sikt og ingen mulighet for muntlig kommunikasjon på mer enn en meters avstand. Det var så ille at vi måtte starte med å grave grop til ryggsekkene for at de ikke skulle blåse bort . .

 

Min største bekymring var at vi skulle komme fra hverandre før vi fikk kommet i orden. Da savnet jeg nettop en line med karabinkrok . . . . !!

Vi hadde ellers utstyret i orden og det hele endte bra etter en natt under snøen . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Egen line med karabinkrok støtter jeg. Dette er noe vi alikevel har festet i vesten hvis det frisker på og vi vil kople på løpelinen på dekk eller andre festepunkter. Alene, bruker jeg det til og med noen ganger i cockpiten. 
Da kan man i teorien også huke seg på enten en annen, eller hva det nå måtte være. 
Kanskje til og med linen fra livbøyen om man ikke orker holde fast. 

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Link to post
Share on other sites

Hver mann sin line. Lina er festet til vesten med en karabinkrok og er ikke lenger enn at du kan gå med den når begge endene er klipset på ringen i vesten. hvis båten synker kan man klipse seg fast i nestemann og lage en lenke.

 

Det er noen grusomme eksempler på folk som har tjoret seg til båten med for lang livline, falt over bord og blitt dratt langs skrogsiden og druknet av å ha blitt trykket under vann. Ideelt burde livlina ikke være lenger enn at den hindrer deg fra å gå over ripa i utgangspunktet.  (Fra en test i PBO):

IMG_9344.jpg

Redigert av Grønnskollingen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Grønnskollingen skrev 44 minutter siden:

Hver mann sin line. Lina er festet til vesten med en karabinkrok og er ikke lenger enn at du kan gå med den når begge endene er klipset på ringen i vesten. hvis båten synker kan man klipse seg fast i nestemann og lage en lenke.

 

Det er noen grusomme eksempler på folk som har tjoret seg til båten med for lang livline, falt over bord og blitt dratt langs skrogsiden og druknet av å ha blitt trykket under vann. Ideelt burde livlina ikke være lenger enn at den hindrer deg fra å gå over ripa i utgangspunktet.  (Fra en test i PBO):

IMG_9344.jpg

Dette er viktig.

 

Dersom man skal ha slike liner som kan trekke under må man ha kniv, men ikke nødvendigvis sikkert at det er tilstrekkelig

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...