Jump to content

Tykkelse startkabel Evinrude e-tec 90


Napoli

Recommended Posts

Jeg skal flytte posisjonen på startbatteri, og da blir de originale startkablene til motoren for korte. Hva er minimum tykkelse jeg må ha på dette:

Motor - Evinrude e-tec 90

Startkraft - Minimum 650 CCA

Kabellengde fra batteri til motor - 17 fot (ca 5,2 meter)

Krever et såpass langt strekk noe mer i forhold til f.eks batteristørrelse eller annet?

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

alfaalfa skrev 1 minutt siden:

Jeg vil fraråde å flytte startbatteriet 5,2 meter unna motor.

 

Det gir en kabel lengde på 11 m totalt.

Med ca 0.2 V spenningsfall anbefales 120mm^2 kabler.

E-tec drar ca 160 A ved start, det er en topp som er høyere i det man drar rundt.

Enig i at dette høres langt ut, det står ikke i servicemanualen om det er lengden tur/retur (som er den man må forholde seg til) og da kan man lese det slik at batteriet ikke kan stå mer enn 3m i kabellengde unna.

Link to post
Share on other sites

alfaalfa skrev 7 minutter siden:

Jeg vil fraråde å flytte startbatteriet 5,2 meter unna motor.

 

Det gir en kabel lengde på 11 m totalt.

Med ca 0.2 V spenningsfall anbefales 120mm^2 kabler.

E-tec drar ca 160 A ved start, det er en topp som er høyere i det man drar rundt.

11 meter kabellengde totalt? Regner man tur-retur som total kabellengde?

Avstanden jeg refererer til er fra motor til konsollen i en Boston Whaler Montauk 17. Om jeg trekker fra der kabel er koblet i motor, gjennom alle bøyer og svinger, blir avstanden 5,2 meter. 

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Evinrude solgte E-tec G1 med maks 10 fot kabel så vidt jeg vet. G2 kan man få med tykkere og lengre kabler.

 

Men det er ofte klokt å tenke plassering av batteri etter hva som man ønsker å bruke mye strøm til.

 

Jeg antar at du ikke har noe store strømforbrukere i midtkonsollet. Slik at spenningsfallet bil bli langt lavere for begge om du bruker kabel fra startbatteriet i akterenden og frem til midtkonsollet. Dimensjonen på denne kabalene fra startbatteri i akter og så 11m med feks 10 A vil bli 6 mm^2...

 

Og det å ha skjøt og mulighet for feil på koblinger til motor kontra samme for hva det nå er i midtkonsollet ,er det vel lett å tro at motoren betyr mer om den virker enn mye annet.

Link to post
Share on other sites

hmmm - høres ut som om dette må revurderes ja. Hensikten med flyttingen er å få batteriet vekk fra dekket. Det står idag åpent på dekk bak ved akterspeilet. Så egentlig er det bare snakk om å rydde litt som var hensikten. Men om dette medfører fare for at ting ikke fungerer som det skal, så er det ikke verdt det.

 

Jeg har egentlig ingen store strømforbrukere på denne båten (bortsett fra motor), det er en plotter og et spredelys i midtkonsollen, lensepumpe akter, samt lanterner forut og akter. 

Redigert av Napoli (see edit history)

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

@alfaalfa og @HiWard, dersom jeg bruker den medfølgende kabelen, som er 3,5 meter, setter en hovedbryter der den stopper, og legger en 50mm2 kabel fra batteri til bryter. Vil det kunne gjøre nytten? 

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...