Jump to content

Sjøvann i eksosslange, rust i manifold.


paxo

Recommended Posts

Da jeg byttet manifold på 27 foter`n i sommer. (bb170c 6-sylinder, fast aksling),

la jeg merke til at de tre forreste eksosutløpene var som nye mens de tre bakerste var

gradvis mer rustne. Det bakerste var bare "kjeksen" :cryin:

Når jeg tok av eksosslangen var den fylt med sjøvann helt inn mot manifolden.

Egentlig naturlig nok da eksosen går høyt opp mot dørken i en svanehals som

ligger i høyde med toppen av motoren, før den passerer ned gjennom eksospotten

og bakover gjennom akterkabin og akterspeil.

Når jeg tok opp båten i høst kjørte jeg først 10liter frostvæske gjennom sjøvannsystemet,

deretter demonterte jeg eksosslangen fra manifolden og bøyde den unna.

Nå er jeg spent på om manifolden vil vare litt lenger, eller om det er dampen fra sjøvannet

etter en tur som har størst korroderende virkning.

Er det noen som har erfaring/prøvd dette? Er det noen som har et system for å drenere

slangen etter en tur?

Link to post
Share on other sites

Ta en titt på hjemmesiden til Vetus, der skal det ligge tegning av hvordan eksosanlegg skal se ut. Det er vanskelig å drenere vannet hvis du ikke har noe sted å drenere til. Hvis manifolden din ligger over vannflaten, kan du bare ta vekk svanehalsen og sette eksosklaff på utløpet som vil hindre vann inn den gale veien. Vetus har også en vannlås med "envesiskjøring". Et tredje alternativ er å sette på en "header", det bruker Hulda for tiden.

 

Bilde

 

Grunnet V8-motor må jeg ha to slike "headere". Ser du nøye, ser du at rørene er doble. Det går sjøvann mellom rørene for kjøling. På Hulda løftes vannet 1,5 meter før det går ut gjennom hekken. Dette er bare en av flere måter. Å ha sjøvann skvalpende inn i manifolden er ikke noen god måte. Foruten at det ødlegger manifolden, vil det også ødelegge motoren. Jeg har sett flere slike.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis manifolden din ligger over vannflaten, kan du bare ta vekk svanehalsen og sette eksosklaff på utløpet som vil hindre vann inn den gale veien. Å ha sjøvann skvalpende inn i manifolden er ikke noen god måte. Foruten at det ødlegger manifolden, vil det også ødelegge motoren. Jeg har sett flere slike.

Har opplevd dette med en V8 diesel. Riktignok var motoren 1973 mod. men tæring førte til at motoren nå er tatt ut og ny motor monteres i vinter. Hadde eksosklaffer på utløpet av eksosrørene, men de holdt ikke tett når båten lå rolig med litt bølger.

Link to post
Share on other sites

Tror eksosanlegget er riktig, selv om svanehalsen er mye nærmere motoren enn

på Vetus tegn. http://www.vetus.nl/indexns.asp?lang=2&productid=9

Her vil vel vann ligge i systemet uansett?

Det er originalt Fjordplast 1977.

Tror heller ikke at problemet er skvalping, men avdamping fra varmt kjølevann

når motoren ikke går.

"Strake rør" som den ene tegningen viste, burde hjelpe, men ombygningen krever

gjennomgang av 2 vanntette skott (mye arbeid), og fallet vil bli lite i forhold til lengden

p.g.a. akterkabin.

Er det noen som demonterer eksosslangen etter helgeturen?

Varer manifolden lenger da?

Link to post
Share on other sites

Uansett om du har svanehals eller ikke så må det sørges for at vannstanden i eksosanlegget ikke når opp til eksosbendet. Hvis det ikke er tilstrekkelig overhøyde i forhold til vannflaten, må du montere riser (se Hulda sitt bilde lengre oppe). Damp fra kjølevann som står i slangen er neppe et problem, det har jo alle, men det er de som ikke har nok overhøyde og dermed får sjøvann inn til bendet og forbi dette som får problemer. Risere kan du lese om her.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Risere kan du lese om her.

Dette var en innmari bra artikkel! Grattis Hr. Worse, ikke for å skrive den, men for å finne den. Jeg har kopiert den for senere bruk.

 

En ting når det gjelder gummislanger og syrefast; klin inn røret med f.eks Biltema 36-4800 eller -05, før montering. Da danner det seg en pakning mellom slangen og røret som forhåpentligvis forhindrer korrosjonen. Slike doble rør bør sveises med MIG eller TIG med bakgass. Det har ikke Hulda gjort, regner derfor med at det går til h**** i løpet av et par år. Derfor har jeg laget et sinnrikt dreneringssystem slik at vann ikke kan renne via en lekkasje og inn i manifolden.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Bruker denne tråden for å fortelle hva som ble oppdaget ved motorbytte og full utskifting av eksos og propellutstyr.

Da eksosanlegget ble demontert viste det seg at det var tæret hull på eksosrøret under eksosslangen. Røret kunne klemmes sammen med fingrene. Hadde dette kommet fram i rom sjø hadde jeg virkelig hatt et problem. Hvor mye vann kommer inn gjennom et 5" eksosrør i minuttet?

Som om dette ikke var nok så røyk propellhylsa tvers av når mekaikeren tok den ut. Tæret tvers av den også. Cutlesslageret var gåent og det var nokså dype merker på akslingen. Båten er fra 1985, men motor ble skiftet i 86. Siden jeg kun har hatt båten i 2 sesonger vet jeg ikke når eksosanlegg og propellhylse har blitt sjekket grundig sist. Kanskje flere enn meg her på båtplassen som har gammel båt og trenger en sjekk på dette? :rolleyes:

Det som skremmer meg mest var at dette ikke var synlig uten denne rehabliteringen, og at tæringen var så langt fremskreden.

Kanskje en ide for flere å sjekke litt grundig nå mens båten i de fleste tilfeller står på land?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...