Mastiff Startet 8.Desember.2020 Link til dette innlegget Startet 8.Desember.2020 (redigert) Det er en serie om isfiske som heter Ice Vikings, der de bruker noe de kaller en jigger. Det er en planke med en stålpigg på som funker sånn at når de sender den inn under isen og så trekker i et tau, så arbeider den seg framover ved at stålpiggen tar tak i isen og skyver den framover. Så hogger de hull i isen der den har stoppet når tauet er strukket ut, fester garnet i enden av tauet og trekker opp "jiggeren" med garnet etter, dermed blir det spent ut over passe lengde. Fins det et norsk navn på noe sånt? Jeg vet jo ikke om det brukes i Norge engang... Redigert 8.Desember.2020 av Mastiff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 8.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2020 Måtte sjekke: Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Mastiff Svart 8.Desember.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2020 Den greia der, ja. Utrolig snedig konsept! Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 8.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2020 (redigert) https://www.researchgate.net/figure/Drawing-of-a-jigger-Gudmundsson-H-2002_fig2_256992923 Ser jo ut som noe man enkelt kan smelle sammen med vanlig håndverktøy Edit: Fant denne tegningen over, men er ikke innfestingen av snora feil? Usikker på om man får denne til å gå framover slik snora er festet på tegningen.... Redigert 8.Desember.2020 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Gunga Din Svart 8.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2020 Norsk vet jeg ikke, men på svensk, kallas de Ishäst eller en del kaller de Isbjörn Nätutläggare er vel ett samlingsnavn finnes i flere ulike varianter....... også moderna, batteridrivne...... https://www.kivikangas.fi/natutlaggare Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Grand Banks jr Svart 8.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2020 (redigert) Jeg har sett slike i Norge da jeg var yngre. Ca 25-30 år siden. Men husker ikke hva det heter. ? Men den jeg så var mye mindre. Ps: var det ikke litt vel tynn is der han står og demonstrerer? Eller blir man bare lurt av at den er så gjennomsiktig. Redigert 8.Desember.2020 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Guest Svart 8.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2020 Når det er skikkelig stål is, så holder det med en cm eller to for at man kan gå trygt på den. 5cm med skikkelig stål is skal vel holde en bil Men jeg personlig med noen kg ekstra, hadde holdt meg unna så tynn is :) Sitér dette innlegget Link to post
Vdub Svart 9.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2020 (redigert) Eika skrev for 7 timer siden: Når det er skikkelig stål is, så holder det med en cm eller to for at man kan gå trygt på den. 5cm med skikkelig stål is skal vel holde en bil Men jeg personlig med noen kg ekstra, hadde holdt meg unna så tynn is :) Ikke rart folk og kjøretøy går gjennom isen når de tror på slikt du skriver her.... Redigert 9.Desember.2020 av Vdub (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 9.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2020 Isen er vel skjeldent like fin overalt? På sjøen er det nesten alltid innslag av nedfryst snø eller i det minste luft, og på ferskvannene her jeg bor er det ofte "uren" is. Så jeg har vel holdt meg unna tynnere enn ca 8 cm is. Ikke det at det er så mye is her på Sørlandet ?? Husker i min ungdom hadde vi én vinter der det var is på vannene som var tykk og god. Tok bilen utpå da. Var gøy det. Bare undret meg over tykkelsen på isen på videoen. Artig konsept med den greia til å trekke tau under isen med. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Honduras Svart 9.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2020 (redigert) Fra varsom.no https://www.varsom.no/isskolen/istykkelse-og-baereevne/baereevne/ Styrke og bærevne er to sider av samme sak. Is som knuser lett bærer også lite. I tillegg til den observerte istykkelsen og istypen på stedet må man ta høyde for at isen varierer noe, for du kan ha målt på et sted hvor isen er tykkere enn omgivelsene. Da ser man bort fra steder på vannet som en alltid skal unngå, hvor vann kan strømme under isen (se kapittel om Generelt farlige steder på en innsjø) Stålis kan bære et menneske helt ned til 5 cm og den bærer godt på 7 cm. Redigert 9.Desember.2020 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.