Lazyjack Startet 8.Desember.2020 Del på Facebook Startet 8.Desember.2020 (redigert) Bavaria har på en del seilbåtmodeller en (jord) - kabel som går mellom stengekran for diesel og forfilter for diesel. Kabelen går ikke videre til batteri eller motor, kun mellom de nevnte to deler. Forfilteret er festet til skott av kryssfiner og har kun gummislanger tilkoplet. Det samme er tilfelle med stenge kran for diesel. Hva er hensikten med å forbinde disse to enhetene elektrisk når de ikke har elektrisk kontakt med andre deler av båten? Man kan jo tenke seg at det kunne være relevant dersom det var bensin involvert (statisk elektrisitet) men her er det snakk om diesel. Redigert 8.Desember.2020 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 8.Desember.2020 Del på Facebook Svart 8.Desember.2020 Et godt spørsmål :-) Trolig ikke noe poeng. Uansett er vel ikke gjennomstrømmingen så heftig at det kan bygges opp særlig energi. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 8.Desember.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Desember.2020 Hulda skrev 22 minutter siden: Et godt spørsmål :-) Trolig ikke noe poeng. Uansett er vel ikke gjennomstrømmingen så heftig at det kan bygges opp særlig energi. Det rusler vel 2-3 liter gjennom der i timen for å holde min motor i gang. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 8.Desember.2020 Del på Facebook Svart 8.Desember.2020 Mmmm, det er sikkert mye annet mer fornuftig du kan bruke den ledningen til. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 8.Desember.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Desember.2020 Men siden du nevner energi og gjennomstrømming, hvordan ville en større gjennomstrømming øke behovet for en slik elektrisk sammenkobling? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 8.Desember.2020 Del på Facebook Svart 8.Desember.2020 Lazyjack skrev 29 minutter siden: Det rusler vel 2-3 liter gjennom der i timen for å holde min motor i gang. Det går nok igjennom en del mer enn det med tanke på retur. Har sett en del yrkesbåter som har kabel mellom filterbollene på duplex grovfilter og mener jeg har sett i brukermanualen at den var omtalt som spenningsutjevner for å hindre forskjellige spenninger mellom delene. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 8.Desember.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Desember.2020 bellen skrev 55 minutter siden: Det går nok igjennom en del mer enn det med tanke på retur. Har sett en del yrkesbåter som har kabel mellom filterbollene på duplex grovfilter og mener jeg har sett i brukermanualen at den var omtalt som spenningsutjevner for å hindre forskjellige spenninger mellom delene. Glemte returen men store mengder er det uansett ikke snakk om. Hva er den fysiske teorien bak at et større gjennomstrømmet volum skaper behov for spenningsutjevning? Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 9.Desember.2020 Del på Facebook Svart 9.Desember.2020 Dette har ingen hensikt, bortsett fra for å henge opp en vaskeklut på, slik at denne kluten er innen rekkevidde for å tørke dieselsøl ved filterbytte. Sitér dette innlegget Link to post
Bodehode Svart 9.Desember.2020 Del på Facebook Svart 9.Desember.2020 Det kalles utjevningsforbindelse. Utjevningsforbindelsen gjør at delene holdes på samme eller omtrent samme spenningsmessige potensial. Aldri feil med utjevningsforbindelse! Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
Hedwig Svart 9.Desember.2020 Del på Facebook Svart 9.Desember.2020 Lignende ble spurt om på Bavariaklubbens lukkede gruppe på FB. Der spekulerte noen i om det rett og slett kunne være et CE krav? (Evt. et tysk krav?) Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 9.Desember.2020 Del på Facebook Svart 9.Desember.2020 ABYC har ihvertfall krav til jording av alle metallkomponenter i kontakt med fuel eller tank. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 9.Desember.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Desember.2020 SamH skrev for 2 timer siden: ABYC har ihvertfall krav til jording av alle metallkomponenter i kontakt med fuel eller tank. Da får vi anta at det har en fornuftig grunn. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 9.Desember.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Desember.2020 Havelle skrev for 6 timer siden: Lignende ble spurt om på Bavariaklubbens lukkede gruppe på FB.e Der spekulerte noen i om det rett og slett kunne være et CE krav? (Evt. et tysk krav?) Skader ikke å lufte det flere steder og få flere synspunkter vet du 😋 Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 9.Desember.2020 Del på Facebook Svart 9.Desember.2020 Lazyjack skrev 1 time siden: Skader ikke å lufte det flere steder og få flere synspunkter vet du 😋 Burde kanskje ha skjønt det, men tenkte å tipse deg tilfelle det var tilfeller. Helt enig, gjør det samme :) Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 9.Desember.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Desember.2020 Havelle skrev for 2 timer siden: Burde kanskje ha skjønt det, men tenkte å tipse deg tilfelle det var tilfeller. Helt enig, gjør det samme :) Sitér dette innlegget Link to post
Ove T Svart 9.Desember.2020 Del på Facebook Svart 9.Desember.2020 Hej Såhär skall jordningen vara på en bensintank, är ett krav, på dieseltank är det en rekommendation, kan vara bra att ha om man skulle tanka bensin istället för diesel. Den jordning som TS beskrev uppfyller inte alls kraven. Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.