Napoli Startet 8.Desember.2020 Del på Facebook Startet 8.Desember.2020 Hvordan kobler jeg best sammen lensepumpen med forlengningskabel, når selve skjøten blir liggende under vann? Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Popeye70 Svart 8.Desember.2020 Del på Facebook Svart 8.Desember.2020 Krympestrømpe med lim? Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Napoli Svart 8.Desember.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Desember.2020 Popeye70 skrev 1 minutt siden: Krympestrømpe med lim? Det jeg tenkte å gjøre var å bruke han/hun kabelsko, med krympestrømpe med lim over. Men ble veldig usikker på om dette egentlig er godt nok (jada, udefinerbart begrep)? Selv dette vil det vel komme vann inn i, gitt tid? Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Lars Hansen Svart 8.Desember.2020 Del på Facebook Svart 8.Desember.2020 Legg skjøten i en liten boks og fyll med Araldit👍😊 Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 8.Desember.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Desember.2020 (redigert) larshans1 skrev 9 minutter siden: Legg skjøten i en liten boks og fyll med Araldit👍😊 Det hadde jeg ikke tenkt på. Det er en lignende løsning rørleggeren har brukt på kloakkpumpen her i huset, og den varte i 20 år før vi måtte bytte i høst. Redigert 8.Desember.2020 av Napoli (see edit history) Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
PolarLi Svart 8.Desember.2020 Del på Facebook Svart 8.Desember.2020 Støpe den inn med epoxy er veldig bra. Krympestrømpe med lim har jeg blandet erfaring med, da det skal veldig lite bevegelse til før limet slipper å lager en usynlig vei for vann. Det som derimot er veldig bra er å bruke krympestrømpe, med eller uten lim, så forsegle endene med selvvulkaniserende tape, å så legge elektrotape over for å beskytte vulketapen mot forringelse, oppflising, osv. Da jeg laget mitt første undervannskamera for snart 20 år siden som jeg sendte ned til 100 meters dyp, brukte jeg kun vulketape med elektrotape over for kabelinnføringen og den holdt potte tett den. Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 9.Desember.2020 Del på Facebook Svart 9.Desember.2020 Lodde sammen kablene, vaselin rundt spleisen og krympestrømpe med lim på utsiden. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 9.Desember.2020 Del på Facebook Svart 9.Desember.2020 Lodde eller skjøtehylse. Tynn slange el. utenpå og fyll med sika eller tec7. Kjapt og enkelt samtidig som det er litt fleksibelt. Sitér dette innlegget Mons Link to post
alfaalfa Svart 9.Desember.2020 Del på Facebook Svart 9.Desember.2020 Duraseal - det ligger i navnet ;-) Om du så i tillegg har på krympestrømpe med lim på utsiden holder det lenge. Veldig lenge. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 9.Desember.2020 Del på Facebook Svart 9.Desember.2020 Mange gode løsninger her. Heller til at skjøtehylse med el.krymp bør unngås, heller forsegle skjøten i en boks, rør etc. og fylle med limstoff, epoxy, tec7 el. Så må du evt. også tenke på avstiving av forbindelsen om den blir utsatt for mekaniske påkjenninger. Sitér dette innlegget Link to post
mrmartin123 Svart 9.Desember.2020 Del på Facebook Svart 9.Desember.2020 (redigert) Napoli skrev for 11 timer siden: Det jeg tenkte å gjøre var å bruke han/hun kabelsko, med krympestrømpe med lim over. Men ble veldig usikker på om dette egentlig er godt nok (jada, udefinerbart begrep)? Selv dette vil det vel komme vann inn i, gitt tid? har gjort det samme med ekkoloddet på snekka mi og jeg brukte dobbel krympestrømpe har holdt 2 sesonger nå Redigert 9.Desember.2020 av mrmartin123 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 9.Desember.2020 Del på Facebook Svart 9.Desember.2020 Slike skjøter lodder jeg alltid. Med en riktig utført loddeforbindelse blir skjøten utrolig sterk. En annen fordel er at dersom det mot formodning skulle komme vann til så vil loddingen sørge for at du har god kontakt helt til ledningen i seg selv har irret i stykker. Dersom det er stor sjanse for at den kan komme under vann bruker jeg to lag med krympestrømpe. Noen ganger har jeg klinet inn skjøten med sikaflex før jeg har dratt på krympestrømpa. Når man krymper tyter sikaflexen ut. Så kan man evt. legge på en krympestrømpe nummer to utenpå den. Vask ledningen med aceton før du krymper, da får du limforbindelse mellom krympestrømpa og ledningens isolasjon. Hvis ikke kan du risikere det @PolarLi påpeker. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
JRK Svart 9.Desember.2020 Del på Facebook Svart 9.Desember.2020 Følger samme prosedyre som komodo, for kabler som kan komme i berøring med vann Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 9.Desember.2020 Del på Facebook Svart 9.Desember.2020 En gang for over 40 år siden fikk jeg tak i en 1,5m² 40m lang kabel med brudd midt på som var kassert fra der jeg da jobbet, NRK. Bruddet loddet jeg og isolerte med krympestrømpe og elektrikertape og la kabelen fra huset, over nabotomten til garasjen. Slik lå den i flere år, sommer som vinter. Denne kabelen har jeg fremdeles som ekstra landstrømkabel dersom ikke de to 25m kablene mine er lange nok. Jeg har megget kabelen, og den har en ørliten lekkasje, men ikke nok til at hverken sikring eller jordfeilbryter slår ut. Dette må være en kvalitetskabel (med kvalitetskjøting, - he he). Men så sparte da heller ikke NRK på noe den gang da jeg jobbet der (1969 - 1986). Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
alfaalfa Svart 9.Desember.2020 Del på Facebook Svart 9.Desember.2020 (redigert) Duraseal har Lloyds sertifisering og tåler 11,3 kg strekk i skjøten. Lodding kan bli bra. KAN. Men få er så gode til å lodde som denne, på samme måte som en må bruke rett krympetang på Duraseal. En fordel er at med en ytre strømpe får en en mekanisk fleksibel overgang som tåler mye. Bruker disse uten ekstra strømpe på trimmåler på drev. Da ligger de under vann hele sesongen. Redigert 9.Desember.2020 av alfaalfa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 9.Desember.2020 Del på Facebook Svart 9.Desember.2020 Hvilken tang bruker du? Jeg har lett for å skade ytterhylsen på duraseal slik at den sprekker når den krympes. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Kjellg Svart 9.Desember.2020 Del på Facebook Svart 9.Desember.2020 mons skrev for 3 timer siden: Hvilken tang bruker du? Jeg har lett for å skade ytterhylsen på duraseal slik at den sprekker når den krympes. Det er akkurat det som er utfordringen med disse. For egen interesse så har jeg åpnet noen av disse som jeg har funnet på et verksted. Enten er det hull i isolasjon eller så er ikke tinnet smeltet tilstrekkelig. Jeg er obs på dette og unngår helst å bruke disse skjøtene, da jeg synes det er veldig vanskelig å treffe med akkurat nok varme. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 9.Desember.2020 Del på Facebook Svart 9.Desember.2020 alfaalfa skrev for 7 timer siden: Duraseal har Lloyds sertifisering og tåler 11,3 kg strekk i skjøten. Lodding kan bli bra. KAN. Men få er så gode til å lodde som denne, på samme måte som en må bruke rett krympetang på Duraseal. Duraseal er sikkert gode greier, jeg har ingen erfaring med det. Men til sammenligning så kan man i alle fall si at hvis man loddeskjøter to 1,5mm2 ledninger så er 11 kg strekkraft ingenting for den skjøten. En krympet skjøt for tynne ledninger har som regel ganske tynt gods i den hylsa som klemmes sammen, og da kan man aldri oppnå samme styrke som i en loddeforbindelse. Det er ren mekanikk. Da gjenstår tettingen rundt skjøten. Hvor bra tetting en slik krymp gir vet jeg lite om. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Potain Svart 10.Desember.2020 Del på Facebook Svart 10.Desember.2020 Kjøp en skjøteboks som er fylt med gel. Er hyllevare hos. Feks. El.importøren Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 10.Desember.2020 Del på Facebook Svart 10.Desember.2020 Litt klumpete skjøt på en lensepumpeledning kanskje... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
index Svart 10.Desember.2020 Del på Facebook Svart 10.Desember.2020 Det beste er vel å unngå at skjøten blir liggende i vann. Er det ingen annen mulighet til forlegging enn å legge den langs kjølen? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
JRK Svart 10.Desember.2020 Del på Facebook Svart 10.Desember.2020 Normalt foretrekker jeg krymp. Forutsatt att man har rett tang så er dette utvilsomt den enkleste termineringen for folk flest. Lodding krever litt peiling på temperatur, forbehandling, flytegrense på tinn osv. Grunnen til at jeg ikke vil bruke disse under vann er at skjøten blir unødvendig stor og klumpete. Lodding med krympestrømpe med lim blir mye smidigere (jevnere), om man har behov for å trekke kabler. Prøvde Duraseal i en targabøyle (30 mm rør) på en Saga 315. Etterhver satt alle ledningen seg fast i hverandre og det var bare og begynne på nytt . Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 10.Desember.2020 Del på Facebook Svart 10.Desember.2020 mons skrev for 16 timer siden: Hvilken tang bruker du? Jeg har lett for å skade ytterhylsen på duraseal slik at den sprekker når den krympes. Jeg bruker en Abiko tang. Men har ikke fått Duraseal til å sprekke. Yttermaterialet er ganske mykt. Men slike vanlige ræl krympesaker - der sprekker ofte hylsen dessverre. Jeg oppfatter at 11 kg i kraft er tilstrekkelig. Utsetter man en ledning for ytterligere belastning har man lagt det opp feil ville jeg tro. Dessuten kan man få til 11 kg hver gang. Og på ugreie plasseringer så lenge tanken har gjort sin jobb. Det er ikke så lett å få til feks mellom transom og gimbal på et drev, eller i kjølsvinet på en båt. Lodding er flott når man har god kontroll på temperatur og kan sikre at det ikke forskyver seg i øyeblikket. Men krymp som dette ,med gode komponenter, er like bra hver gang. Det har en verdi det også i noen situasjoner. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 10.Desember.2020 Del på Facebook Svart 10.Desember.2020 alfaalfa skrev 56 minutter siden: Lodding er flott når man har god kontroll på temperatur og kan sikre at det ikke forskyver seg i øyeblikket. Denne forsto jeg ikke helt. Det er vanlig å tvinne ledningen (Eller på annen måte feste de i hverandre), sammen før lodding. Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 11.Desember.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Desember.2020 index skrev On 10.12.2020 at 7.44: Det beste er vel å unngå at skjøten blir liggende i vann. Er det ingen annen mulighet til forlegging enn å legge den langs kjølen? Nei, den blir liggende i en tunnel under dekk, hvor det alltid ligger ca 1 cm med vann. Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.