Jump to content

Spleise kabel som blir liggende under vann

Napoli

Recommended Posts

Napoli skrev 4 minutter siden:

Nei, den blir liggende i en tunnel under dekk, hvor det alltid ligger ca 1 cm med vann.

OK! Da må den støpes godt inn. Flere lag krympestrømpe med lim for eksempel Men selv da vil den neppe holde tett over tid. Kabler bør ikke ligge i vann. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Potain skrev On 10.12.2020 at 1.18:

Kjøp en skjøteboks som er fylt med gel. Er hyllevare hos. Feks. El.importøren

Akkurat på lenseledningen er de nok litt klumpete. Men har sett etter en sånn løsning til en kobling ellers i båten. Takk :)

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Siden jeg ikke er verdensmester i lodding (vil tro en pakkboks blir mindre klumpete enn min lodding), virker duraseal + vulkteip + krympestrømpe enkelt og greit, og ser ut til å kunne holde brukbart. Tunellen er forholdsvis stor, styring, gass/gir, batterikabler mm. går gjennom der idag, og det er ikke noe plassproblem så langt. 

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

alfaalfa skrev On 10.12.2020 at 11.36:

Jeg oppfatter at 11 kg i kraft er tilstrekkelig. Utsetter man en ledning for ytterligere belastning har man lagt det opp feil ville jeg tro.

11kg er garantert nok, det var ikke det jeg protesterte på i mitt forrige innlegg. Det jeg mente var at 11 kg ikke er spesielt mye i forhold til en loddet forbindelse. 

Men hvor mye tåler egentlig en loddet forbindelse? Det har jeg aldri testet, så i ettermiddag mens jeg var i garasjen fant jeg ut at jeg ville teste det. 

Jeg fant fram en 1,5mm2 ledning som jeg klipte opp og loddet sammen. Jeg avisolerte ca 7-8mm, fortinnet hver ledning, og loddet dem mot hverandre. Jeg tvinnet dem altså ikke sammen, bare la dem inntil hverandre. 

20201211_174326.jpg.750629282c707b45ea61bffd95358017.jpg

Så knøt jeg en taustomp i hver ledningsbit og hang dem opp i taket. I bunn hang jeg på litt vekter. her først med et blybelte og en spylervæskekanne.

20201211_175006.jpg.89cb21b768635d28a40747b0f75c2c54.jpg

Men dette var ikke nok til å ryke loddeforbindelsen, så jeg hang på litt mer. Her har jeg hengt på et dobbelt flaskesett til dykking. Dette er et 2x6/300 bar sett.

20201211_175649.jpg.ae2ae51f9cbfcc885637f75b64fce669.jpg

Vekta viste nå 22kg, men dette var langt fra nok til å ryke loddeskjøten. Jeg fortsatte derfor å henge på lodd. Her er det oppe i 30,8kg.

20201211_175449.jpg.f3a75fb3972f767e780551af238784ea.jpg

Men heller ikke nå røk loddingen. Og utolmodig som jeg var så byttet jeg ut flaskesettet med et større sett (2x10/300 bar + bakplate i stål), men da røk det kutt av før jeg fikk lest av vekta. Men det var ikke loddeskjøten som røk, det var ledningen som røk. 

20201211_175933.jpg.b0e62a62d44181cd7cb052a8c8a1f0d8.jpg

Konklusjon:

En rask loddeskjøt tåler mer enn ledningen. Forutsetningen er at man har erfaring nok til å se at tinnet flyter og har rett temperatur. Sauser man skjøten inn med sikaflex og krymper på en krympestrømpe utenpå kommer det aldri vann til her. Vil man dobbeltsikre seg kan man ta en krympestrømpe med lim utenpå der igjen. Men det kan være lurt å vaske isolasjonen med aceton først, da får man limforbindelse mot ledningen. Slike ledninger har ofte PVC i isolasjonen, den er godt limbar. Silikonledninger er det verre med, men det blir nok ganske tett det også.

Herlig! Godt noen trår til!

Jeg vasker og skjøter med Duraseal når vanntetthet og kronglete plassering tilsier det. Fordi det er godt nok og holder. Gjerne med ekstra strømpe, men ga f i det ved siste behov på trim delene, på Bravo da det var giverne som ga seg, ikke skjøten. Og det holder i årevis og lenger enn giverne. Da er det helt greit å bruke og det ligger ikke mer enn 30 cm under vann.

Men ikke rakkern om det holder på langt når så mye som din lodding! Og på plasser som skal vare "evig" er det langt å foretrekke! Har heldigvis en liten gassdrevet loddebolt som er ypperlig til trang jobbing.

De skjøtehylsene du omtaler er helt sikkert supre greier @alfaalfa, ikke noe galt med det! Grunnen til at jeg gjorde strekktesten på en lodding er at jeg for det første har god erfaring med å lodde skjøter og forbindelser gjennom mange år, samt at jeg føler at lodding har blitt uforholdsmessig mye kritisert her på forumet. Argumenter som at det kan smelte og ramle fra hverandre, eller at det kan oppstå brudd som følge av vibrasjon har vært gjengangere. En fordel med å lodde skjøter som står under vann er at dersom isolasjonen blir utett så vil man fortsatt ha god kontakt helt til ledningen er fysisk irret istykker. 

Tack för illustrativt exempel Komodo!

Efter drygt 50 år som bilklyddare, hemmafixare - och de senaste halvseklet med olika båtar där det dragits MYCKET ledningar så har jag övertygat mig själv att en väl utförd lödning är ett oslagbart sätt att sammanfoga och förbinda elledningar av koppar upp till sådär 6 kvmm. Och jag har lödat MYCKET under de gångna åren. Och jag kan säga att jag har tillgodo att se en bra lödning som fallerat.

Men det är klart att det är en förutsättning att man kan se och veta att lödningen blir riktig som t ex den som Komodo visar.

Men det är inte så svårt att lära sig.

Och om skarven sedan noggrannt lindas med eltejp och sedan skyddas med ett eller två lager krympslang så hade jag inte haft några betänkligheter även om skarven skulle hamna i vatten.

:fishing:

Komodo skrev for 17 timer siden:

Forutsetningen er at man har erfaring nok til å se at tinnet flyter og har rett temperatur.

Du glemte å fortelle Wattstyrken på Loddebolten, jeg hadde brukt en på 100 -150Watt her.

Har inntrykk av at mange har forliten loddebolt, og da flyter tinnet  dårlig 

har laget et enkelt hjelpemiddel  en 40 cm litt stiv  ledning med en Krokedilleklemmer i endene brettet dobbel  setter en ledning i hver klemme  så loddestedene er parallelle, har da begge hender fri til lodding.

Har hatt noen vellykka skjøter med   lodding og krympe strømpe på hver leder  tredd på en passelig  lengde klar plastslange

og fylt den full med tek 7.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Komodo skrev for 2 timer siden:

De skjøtehylsene du omtaler er helt sikkert supre greier @alfaalfa, ikke noe galt med det! Grunnen til at jeg gjorde strekktesten på en lodding er at jeg for det første har god erfaring med å lodde skjøter og forbindelser gjennom mange år, samt at jeg føler at lodding har blitt uforholdsmessig mye kritisert her på forumet. Argumenter som at det kan smelte og ramle fra hverandre, eller at det kan oppstå brudd som følge av vibrasjon har vært gjengangere. En fordel med å lodde skjøter som står under vann er at dersom isolasjonen blir utett så vil man fortsatt ha god kontakt helt til ledningen er fysisk irret istykker. 

Helt enig med deg Komodo!

Ting som krever innsats eller innsikt forsvinner dessverre. Og "kunsten" å lodde som krever ørlite trening og kunnskap forsvinner. Mest fordi man ikke har satt seg inn i hva som skal til og så kritiserer en feilutført lodding for at den ikke holder... som er selvoppfyllnde...

Så sett i gang og se hva en god lodding kan gjøre! Og prøv ulike kabler med ulik tykkelse på hver tråd, det er så herlig når tinnet kryper på plass!

(om om man må jukse med en krymp så gjør det med skikkelige utstyr!)

Artig at dere kommer med gode tilbakemeldinger på denne lille uformelle testen :flag_bp: Den viser i alle fall at det ikke er noe hokus-pokus å lodde sammen to ledninger, og at det blir sterkt :thumbsup:

Roger jo skrev 13 minutter siden:

Du glemte å fortelle Wattstyrken på Loddebolten, jeg hadde brukt en på 100 -150Watt her.

Har inntrykk av at mange har forliten loddebolt, og da flyter tinnet  dårlig 

Ja, det stemmer. Men til denne loddingen brukte jeg en billig loddebolt fra Biltema på 100W. Den er ikke helt god, for den har ingen temperaturregulering så den blir alt for varm. Den blir så varm at spissen blir ødelagt over tid. Det har jeg løst ved å klippe ledningen i to og sette på en vanlig lampettbryter. Da kan jeg slå strømmen av og på etter behov slik at den ikke blir alt for varm. En ganske banalt enkel regulering altså :giggle:  (Den observante leser har sikkert også lagt merke til at tinnet i skjøten er helt matt. Det er et tegn på at det har vært for varmt, og at loddingen ikke er helt optimal.) Jeg har en slik loddebolt i garasjen, og en i verktøykassa i båten. Men inne har jeg en litt mer avansert loddestasjon fra Claes Olson (tror  jeg) med temperaturregulering. Den har litt lavere effekt, men opp til 2,5mm2 er null problem. Bruker den hvis jeg skal lodde litt mer. Tror det er denne jeg har: https://www.clasohlson.com/no/Loddestasjon/p/Pr309267000 

Dette er også en kjekk liten hjelper når man putler med slike småting: https://www.clasohlson.com/no/Helping-Hand-stativ/p/30-7666 

Vi boret etter vann på tomta vår i Thailand for mange år siden. Ca 30 meter nede i borehullet sitter en pumpe med 220V elmotor. Da thaiene monterte den skjøtet de ledningen nede foran pumpa ved å tvinne sammen kordellene og surret rundt med vanlig svart elektikertape. Jeg var veldig skeptisk og regnet med at dette måtte jeg snart gjøre om selv. Men nå, etter mer ennn 30 år, har pumpa vært oppe to ganger for overhaling pga, sandslittasje. Men ledningsskjøten mel elektrikertape på 30 meters dyp har fungert uten problemer . . .

Det enkleste er ofte det beste (men ikke alltid) . . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Komodo skrev for 13 timer siden:

Artig at dere kommer med gode tilbakemeldinger på denne lille uformelle testen :flag_bp: Den viser i alle fall at det ikke er noe hokus-pokus å lodde sammen to ledninger, og at det blir sterkt :thumbsup:

Ja, det stemmer. Men til denne loddingen brukte jeg en billig loddebolt fra Biltema på 100W. Den er ikke helt god, for den har ingen temperaturregulering så den blir alt for varm. Den blir så varm at spissen blir ødelagt over tid. Det har jeg løst ved å klippe ledningen i to og sette på en vanlig lampettbryter. Da kan jeg slå strømmen av og på etter behov slik at den ikke blir alt for varm. En ganske banalt enkel regulering altså :giggle:  (Den observante leser har sikkert også lagt merke til at tinnet i skjøten er helt matt. Det er et tegn på at det har vært for varmt, og at loddingen ikke er helt optimal.) Jeg har en slik loddebolt i garasjen, og en i verktøykassa i båten. Men inne har jeg en litt mer avansert loddestasjon fra Claes Olson (tror  jeg) med temperaturregulering. Den har litt lavere effekt, men opp til 2,5mm2 er null problem. Bruker den hvis jeg skal lodde litt mer. Tror det er denne jeg har: https://www.clasohlson.com/no/Loddestasjon/p/Pr309267000 

Dette er også en kjekk liten hjelper når man putler med slike småting: https://www.clasohlson.com/no/Helping-Hand-stativ/p/30-7666 

Du må nesten teste med Duraseal også 😅

Imponerende hold .

Jannmar skrev 1 time siden:

Hva slags loddetinn har du brukt her da?

Tipper blyfritt?

Aner ikke hva det er, det er et gammelt tinn som har stått i garasjen en evighet. Men blyfritt er det nok. Det er såpass gammelt at jeg merket at det freset av og til da jeg påførte. Virket nesten som om det har kommet fukt inn i flussmiddelet.

Napoli skrev for 7 timer siden:

Og så måtte man lære seg å lodde også... :) 

Ja, du kommer nok ikke unna det nå :lol:

TrikkerN Lønning skrev 23 minutter siden:

Du må nesten teste med Duraseal også 😅

Duraseal har jeg ikke, så den testen får nesten noen andre gjøre :wink: Jeg vurderte å presse på en ringkabelsko og dra den av, men fant ut at siden jeg ikke har diverse sertifiserte tenger og sko så droppet jeg det.

Komodo skrev for 1 time siden:

Aner ikke hva det er, det er et gammelt tinn som har stått i garasjen en evighet. Men blyfritt er det nok. Det er såpass gammelt at jeg merket at det freset av og til da jeg påførte. Virket nesten som om det har kommet fukt inn i flussmiddelet.

Tippet blyfritt pga. den grå overflaten da tinn med bly gjerne får en glatt, speilblank overflate.

Jeg kjøpte noe blyfritt loddetinn, og syntes det var noe drit å holde på med i forhold til blyholdig tinn, som jeg alltid har brukt, og heldigvis hadde litt igjen av liggende i en skuff.

Redigert av Jannmar (see edit history)

Jeg har heldigvis litt (!) loddetinn med bly igjen fra før jeg ble pensjonist i 2005, forbudet mot bly kom vel i 2006.

loddetinn.jpg.8b9b1004e13356bf30498ca33e79586c.jpg

Den lille beholderen tror jeg er ganske gammel, spesielt beregnet på "kretskort med transistorer", før integrerte kretser ble vanlig.

loddetinn2.jpg.a3be7bca4dd8b5dee571cfb183c69764.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

NilsPils skrev for 9 timer siden:

Men ledningsskjøten mel elektrikertape på 30 meters dyp har fungert uten problemer . . .

Ikke overrasket. Elektroteip har fått ufortjent dårlig rykte, mest pga feil bruk. Selv så har jeg sikkert 10 ruller elektroteip i huset til enhver tid, men sjelden mer enn en rull "ducktape" som jeg forøvrig mener er ganske oppskrytt, selv om bruksområdet er noe annerledes.

Er forresten elektroteip de bruker når de installerer brønnpumper i norge også, men ikke på selve ledningsskjøten(!), men for å holde ledningen fast til vannslangen. Strips styrer de unna da det ikke klarer å låse ledningen like godt fast som teip. Såvidt jeg vet er limet like fint etter flere tiår under vann, og min teori er at limet faktisk holder lengere under vann enn over vann. Svakheten er at limet ikke tåler noen former for løsemidler eller høye temperaturer, så det blir fort klisset svineri nært en motor, og det er nesten umulig å teipe når det er kaldt. På tynne ledninger er det også vanskelig å få et bra resultat, men f-eks på en solid gummikabel, en varm sommerdag, er det jo nesten terapi å surre på en fersk rull :giggle:

6 hours ago, Lars H. said:

Jeg har heldigvis litt (!) loddetinn med bly igjen fra før jeg ble pensjonist i 2005, forbudet mot bly kom vel i 2006.

Du har jo nok til å starte et svartebørs-salg av loddetinn. Kjør budrunder på lengder av 50 og 50 cm hver, så sikrer du deg en god biinntekt fra de rullene der. Neste sommer har du råd til all verdens bling på Trudelutt. Da blir det blå LED under vann, forkrommet motor og kalesje med gullbelagt tråd. :giggle:

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...