Jump to content

Vaskemaskin i indre Oslofjord


tobixen

Recommended Posts

Jeg trenger sårt å få unnagjort noe klesvask nå.  Vi tenker oss til Aker Brygge akkurat nå, men erfaringen min er at man trenger å snakke med en havnevert for å få tilgang til noe som helst (inkludert betaling) der, og at havnevertene er veldig fraværende på vinterhalvåret (evt, er det noen som kan hjelpe til med å få tilgang til vaskemaskiner på Aker Brygge nå?).  Finnes det andre muligheter sentralt i indre Oslofjord?

 

Jeg pleide ofte å besøke Steilene for å få unnagjort klesvask, men  nå er vaskemaskinen i teglstensbygningen bak en låst dør.  Nesodden Kystlag har vel en vaskemaskin i bygningen sin, mulig man kan få tilgang dersom man blir medlem.  Steilene er uansett ofte noe vrient å fortøye ved når man er alene i stor båt og det blåser litt.  Gjestehavna i Sandvika har en vaskemaskin, den har vært i ustand i flere år, men nå tror jeg den virker ... men de er uansett stengt i skuldersesongene, og oftest innefrosset i vintersesongen.  Finnes det andre muligheter?

 

(Nullalternativet er å drasse med seg klesvask hjem med kollektivtransport og sykkel, med hjemmehavn på Oksval og bolig på Grorud er det et stykke).

Link to post
Share on other sites

Hva med å for en gangs skyld spandere på seg en taxi hjem med klesvasken, slik liksom en gang i året?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

14 minutes ago, Lars H. said:

Hva med å for en gangs skyld spandere på seg en taxi hjem med klesvasken, slik liksom en gang i året?

 

Fra Aker Brygge ... muligens.  Fra Nesodden, mindre aktuelt :-)  Også synes jeg liksom at det er litt mer kos å kaste bort penger på gjestehavnsavgift enn å kaste bort penger på taxi :-)

 

Jeg har en plan om å pendle en del mellom båt og hjem til neste uke, så får ta en pose av gangen såfremt det ikke dukker opp bedre alternativer.

Link to post
Share on other sites

Uff ja.

 

Jeg synes strengt tatt at gjestehavnstilbudet sentralt i Oslo er ganske dårlig, særlig utenom sesong.  Det er liksom Aker Brygge, og det er alt.  Så tilbyr de fleste fastplassbåthavnene også gjesteplasser, men ingen av dem er særlig sentrale, man må vel få kontakt med en havnevakt for å kunne få betalt og få anvist en plass utenfor sesong, og skal man få kontakt med en havnevakt innenfor det tidsrommet hen er på jobb og tilgjengelig så bør man planlegge besøket uker i forveien.

Link to post
Share on other sites

Det er liksom litt lengre rusletur f.eks. fra Aker Brygge til Clean Kokos enn fra båten til vaskemaskin i en god gjestehavn :-)

 

Jeg var på Oscarsborg tirsdag og fikk testet ut dusjen der.  Det var vaskemaskin der, men den var ikke koblet til vann og kloakk.  Det var tydelig at vaskemaskinen var i bruk, jeg antar at prosedyren var å flytte vaskemaskinen inn i dusjen, bruke rørtanga som lå der til å koble vekk dusjslangen og koble på vanninntaket til vaskemaskinen, samt føre utløpsslangen ned i sluken ... men tenkte at jeg foreløbig ikke var så desperat etter å få vasket klær ...

 

Nå har jeg kommet meg inn i hjemmehavna på Oksval, så da blir det å ta skittentøysposene hjem og i retur, én om gangen.

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev for 2 timer siden:

Det er liksom litt lengre rusletur f.eks. fra Aker Brygge til Clean Kokos enn fra båten til vaskemaskin i en god gjestehavn.

 

Joda, kun et eksempel. Vil tro det er mange myntvaskerier i sentrum. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

19 minutes ago, index said:

Joda, kun et eksempel. Vil tro det er mange myntvaskerier i sentrum. 

 

Myntvaskerier er faktisk ikke så vanlig i Norge.  De aller fleste i Norge har vaskemaskin hjemme.  Ja, i disse dager har vel de fleste i EU vaskemaskin hjemme.  Det er faktisk flere myntvaskerier i Oslo enn hva jeg hadde trodd, men de ligger ikke nært sjøen, og det er ingen som er nærmere enn Clean Kokos så vidt jeg kan se.

 

Myntvaskerier er generelt sett ikke så vanlig nå for tiden - jeg har lett etter myntvaskerier i København og Szczecin når havna jeg lå i ikke hadde vaskemaskin, men endte i begge tilfellene opp med å ta jolle til nabohavna i stedet for å ta meg til nærmeste myntvaskeri.  (I Polen var det forøvrig få gjestehavner som hadde vaskemaskin).

 

Men tema for tråden var strengt tatt ... hvilke gjestehavner i indre Oslofjord er det som har vaskemaskin?  Dette er et interessant spørsmål uavhengig av hvordan jeg løser mine behov nå i dag.  Er det ingen andre enn de jeg allerede kjenner til?  Kanskje det finnes noe på Vollen?  (men der gynger det veldig ...)

 

Myntvaskerier i Oslo sentrum er strengt tatt et sidespor, for å kunne benytte slike må man først finne seg en havn i Oslo sentrum, Aker Brygge er vel eneste mulighet for annet enn raske av- og påstigninger, Aker Brygge er sesongstengt, og når de åpner, så har de vaskemaskin ...

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Jeg har ikke testet, men det kan se ut som om vaskemaskinen i Sandvika er fikset (etter å ha vært i ustand i mange år).  Dog har de temmelig rigide åpningstider, med åpne dører fra 10-18 innenfor sesong eller noe slikt - og siden det ikke er noe slags form for kode der (slik at hvem som helst kan benytte anlegget) er det slett ikke sikkert at det går lang tid før den er i ustand igjen.

 

(Enkelte gjestehavner har en "campingplassutgave", disse vaskemaskinene virker utrolig robuste, men de tilbyr i praksis bare ekspressprogrammer, så det er ikke alltid klærne blir så rene som man hadde håpet på).

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...