Jump to content

Innendørs vinterlagring - Kondens - Dieseltank

JLN

Recommended Posts

Vi vinterkonserverte etter alle kunstens regler . . . Nesten . . . D.v.s. vi glemte å fylle opp dieseltanken før vi satte inn båten.

Båten står nå inne i en enkel hall uten varme med ca kvart tank.

Tanken rommer ca 350 liter. Vi kan sikkert fylle på med kanner eller sette inn en frostvakt . . . 

Forstår det er delte meninger om temaet. På dieselbiler som står ute hele året fyller vi ofte når tanken er tom . .

- Hvor viktig er det å fylle dieseltanken når båten står rimelig tørt innendørs ?

- Finnes det seriøs forskning på temaet ? ?

Redigert av janln (see edit history)

Du må nok regne med minst fem liter vann på tanken i løpet av vinteren, bare å bære kanner :-)

Hvis du søker litt på forumet her, vil du finne mange utregninger og beviser. Så finner du alle dem som tror et eller annet.

Nå har vel Hulda rundt 350 liter diesel på tankene av 650 mulige liter. Bekymrer meg midt i ryggen. Har aldri hatt vann, annet enn det som har blitt kjøpt som diesel.

Hulda skrev for 4 timer siden:

Nå har vel Hulda rundt 350 liter diesel på tankene av 650 mulige liter. Bekymrer meg midt i ryggen. Har aldri hatt vann, annet enn det som har blitt kjøpt som diesel.

Trudelutt har totalt 360 liters kapasitet på dieseltankene. I løpet av de 33 årene jeg har hatt båten har jeg kun en gang hatt en liten mengde vann (pluss mye dritt) på tankene etter en uheldig fylling fra en oversvømmet tank på land. Ellers har jeg ikke klart å registrere en dråpe vann inn til motoren. Jeg tar båten på land for vinteren om det er 50 eller 360 liter på tanken. Å regne på kondensering i tanken er gjort tidligere her, og kategoriserer dette som en myte.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

For at man skal få en utskillelse av kondens i tanken ved svingende temperatur er det en forutsetning at man har tilstrekkelig diffusjon i tanken slik at fuktighet trekker seg inn i tørr luft ved en temperaturøkning fra minus til plussgrader. I praksis klarer man ikke å bytte ut den tørre lufta i tanken med fuktig luft for hver gang man har slike svingninger. De teoretiske beregningene for kondensering av fuktighet i en tank har derfor en modellfeil. Det er ikke slik at praksis er riktig og teorien feil, det er bare den teoretiske modellen som er for dårlig :wink:

Som LarsH og Hulda skriver over har også vi pleid å ha halv tank eller mindre under opplag. Kondens på tanken er allikevel ikke noe tema. I høst etter opptak tappet jeg ut noen liter diesel fra juret i bunn av tanken. Det er flere år siden sist jeg gjorde dette, men resultatet var allikevel ikke mer enn en ert med vann. Tok et bilde av den prøven, skal se om jeg kan finne det. 

Ps: Hvis du mot formodning fremdeles skulle være nervøs for kondens på tanken er det ikke verre enn å nappe av slangen til tankluftingen og stappe inn en vinkork i den. Da får du ikke inn ny fuktig luft i tanken som kan kondensere.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...