JLN Startet 13.Desember.2020 Link til dette innlegget Startet 13.Desember.2020 (redigert) Vi vinterkonserverte etter alle kunstens regler . . . Nesten . . . D.v.s. vi glemte å fylle opp dieseltanken før vi satte inn båten. Båten står nå inne i en enkel hall uten varme med ca kvart tank. Tanken rommer ca 350 liter. Vi kan sikkert fylle på med kanner eller sette inn en frostvakt . . . Forstår det er delte meninger om temaet. På dieselbiler som står ute hele året fyller vi ofte når tanken er tom . . - Hvor viktig er det å fylle dieseltanken når båten står rimelig tørt innendørs ? - Finnes det seriøs forskning på temaet ? ? Redigert 13.Desember.2020 av janln (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 13.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2020 Du må nok regne med minst fem liter vann på tanken i løpet av vinteren, bare å bære kanner :-) Hvis du søker litt på forumet her, vil du finne mange utregninger og beviser. Så finner du alle dem som tror et eller annet. Nå har vel Hulda rundt 350 liter diesel på tankene av 650 mulige liter. Bekymrer meg midt i ryggen. Har aldri hatt vann, annet enn det som har blitt kjøpt som diesel. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 13.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2020 Du kan som Hulda sier slappe helt ...betyr ingenting.. Jeg er nødt til å ha bortimot tomme dieseltanker på båten min, når den løftes på land for vinterlagring pga maks vekt.. Det har gått helt fint i flere år... Å skulle der mot formodning komme noen dråper vann, så fanger vannutskilleren/filter opp dette... Sitér dette innlegget Link to post
JLN Svart 13.Desember.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2020 Det med vekt er jo et argument ? Akkurat derfor tok vi den opp med lite diesel i tanken, planla å stoppe på vei til vinterlagring og glemte det på veien ? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 13.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2020 Hulda skrev for 4 timer siden: Nå har vel Hulda rundt 350 liter diesel på tankene av 650 mulige liter. Bekymrer meg midt i ryggen. Har aldri hatt vann, annet enn det som har blitt kjøpt som diesel. Trudelutt har totalt 360 liters kapasitet på dieseltankene. I løpet av de 33 årene jeg har hatt båten har jeg kun en gang hatt en liten mengde vann (pluss mye dritt) på tankene etter en uheldig fylling fra en oversvømmet tank på land. Ellers har jeg ikke klart å registrere en dråpe vann inn til motoren. Jeg tar båten på land for vinteren om det er 50 eller 360 liter på tanken. Å regne på kondensering i tanken er gjort tidligere her, og kategoriserer dette som en myte. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Komodo Svart 13.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2020 For at man skal få en utskillelse av kondens i tanken ved svingende temperatur er det en forutsetning at man har tilstrekkelig diffusjon i tanken slik at fuktighet trekker seg inn i tørr luft ved en temperaturøkning fra minus til plussgrader. I praksis klarer man ikke å bytte ut den tørre lufta i tanken med fuktig luft for hver gang man har slike svingninger. De teoretiske beregningene for kondensering av fuktighet i en tank har derfor en modellfeil. Det er ikke slik at praksis er riktig og teorien feil, det er bare den teoretiske modellen som er for dårlig Som LarsH og Hulda skriver over har også vi pleid å ha halv tank eller mindre under opplag. Kondens på tanken er allikevel ikke noe tema. I høst etter opptak tappet jeg ut noen liter diesel fra juret i bunn av tanken. Det er flere år siden sist jeg gjorde dette, men resultatet var allikevel ikke mer enn en ert med vann. Tok et bilde av den prøven, skal se om jeg kan finne det. Ps: Hvis du mot formodning fremdeles skulle være nervøs for kondens på tanken er det ikke verre enn å nappe av slangen til tankluftingen og stappe inn en vinkork i den. Da får du ikke inn ny fuktig luft i tanken som kan kondensere. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hulda Svart 13.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2020 Du vet det, @Lars H. om tro kan flytte fjell, kan sikkert tro fikse en skvett vann på tanken også. Den første jeg husker regnet på dette her på baatplassen, og tok inn alle tenkelige parametre, var @Sydvesten. Han fikk ikke til mange gramene med vann han heller. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 13.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2020 Nå er jeg ikke helt sikker på om jeg ville blokkert luftingen. Trykkdiffen vil kunne bevirke at tanken tar noen liter mindre for hvert år. La luftingen være i fred. Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 14.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2020 Enig i det som skrives, og i tillegg er det en ingen ulempe å begynne neste sesong med fersk diesel på tanken. Sitér dette innlegget Link to post
JLN Svart 14.Desember.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2020 (redigert) Innspill høres meget fornuftige ut ? Takk takk Redigert 14.Desember.2020 av janln (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.