Jump to content

Svakheter Volvo Penta Tamd61A ?


Ford Power

Recommended Posts

Vurderer kjøp av båt med 2 stk 61A motorer ca -87 modeller som er gått ca 2500 timer.

Så vidt jeg vet så er det ikke gjort annet en vanlig service siden de var nye, og de skal være fint behandlet ifølge eier.

Kan en da forvente at det kan være tid for skift av både tærte kjølere,  intercoolere, og eksosbend samt mye annet kostbart på disse motorene ?

Mener det kun er sink på kjølere til gear her, ser også noen har ettermontert sink på kjølere/motor.

Eventuelt tips til sjekkpunkt motorer ?

Link to post

Har 2 slike beist i kjelleren. Ca 3000 timer.

I mitt eie har jeg hatt et stopp; mellom eksosmanifold og den ene toppen er en stor o - ring som leder kjølevann.

Den røk og det er visst en liten svakhet, billig å bytte men det blir en del skruing, eksos, turbo, dyserør osv.

Forrige eier har tatt litt flymessig vedlikehold; hvis noe var dårlig på den ene så byttet han på begge.

Svakheten er vel alderen og dertil dårlig tilgang til deler som manifold, kjølere og intercooler.

Det er mulig å bygge om til "hyllevare" kjølere som gjerne koster en brøkdel av Volvos egne.

Men på disse motorene gjelder også,  "ikke skru på det hvis det virker"

Ellers, hør etter syngelyder, spesielt på bb gear, hvis det er ZF IRM kasser.

 

 

Link to post

Ja er nok sjansespill på over 32 år gamle motorer, så er klar over det kan komme noe.

Har sett gamle innlegg her på baatplassen der noen har åpnet 20 år gamle kjølere på 61 motorer som har begynt å tære en del.

Så lurte egentlig bare på hva andre har opplevd av levetid på kjølere montert på 61 motorer uten sink.

 

Mener etterkommeren ( 63 motoren ) fikk sink både på varmeveksler og intercooler. 

Link to post

Det er mulig på noen 61a og etter montere sink.

Da er det er plugger i bunnen på intercooler og varmeveksler.

Var og så på en P415 som hadde 7500 timer på telleren, med samme kjølere.

Motorene hadde kun hatt olje/filter skift og vannpumpe skift siden ny i 87.

Så hvor lenge ting varer er helt uvisst.

Radiatorservice er gode på kjølere.

Link to post

Takker for svar ?

Er nok ZF gear her ja...  er det noen som ved årsaken til havari/ulyd på disse gear ?

Kan en forebygge med større kjøler på bb gear om det er slik at kjølevann går innom sb gear først ?
Noen har også nevnt at bb gear går feil vei og muligens ikke tåler så mye da..bruk av feil oljetype har jeg også hørt som en mulig årsak ?

Link to post

Jeg har en kjølekrets pr motor, tror det er normalt.

Flere teorier om hva som skjer; bb gear går i revers, og da går det flere drev rundt og med små kjølere originalt så blir det varmt osv osv.

Det er uansett bb gear folk har hatt problemer med.

Jeg har hatt synging så lenge jeg har hatt båten, gearet er ikke varmt og oljen ser fint ut.

Kjører til det evt stopper tenker jeg.

Link to post

På min gamle Princess Riviera har jeg to av disse og de er koblet opp mot sinken  som sitter på hver side av båten. Er mulig det kan kompensere for manglende sink på motorene. Mine har gått ca 1800 timer og det er siden 1989 overhalt en kjøler, byttet en turbo og en starter. Dette for ca 15 år siden.

Redigert av TerjeFjern (see edit history)
Link to post

Jeg har også to gamle 61A motorer. 2300 timer. Foruten vanlig servise har alle fire kjølerne blitt loddet (lekkasje). Sink ettermontert.  En giroljekjøler loddet (lekkasje). Ett eksosbend skiftet. Alle gummislanger for olje og diesel skiftet (svettet olje/diesel). Dyser og ventiler justert ved 2000 t, men det kommer vel under vanlig servise. Pluss en del andre småting man må regne med uansett hvilke motorer man har. Motorene er lettstartet og ryker nesten ingen ting under oppstart.

Ta en sjekk under kjølerne med speil om du ser antydning til irr/lekkasje, eller kjenn  under med hånden etter lekkasjer eller irr-avleiringer. Jeg fikk også loddet  kjølerne hos Radiatorservise, som nevnt over. Lykke til!

Link to post

Har også to slike i kjelleren.  Veldig lite trøbbel. Som nevnt kjølere bør følges opp pga alder.

Vær også obs på oljekjøler til girkassa.  Dårlig kjøling her er med på å sette fart på "sang" i BB girkasse.

Utrolig lettstartede , selv etter ca 3000 timer på teller`n

Motorene bør også gjøre 2800 rpm ved test.  Motorer som går for tungt er ikke bra . 

Bedre om de jobber litt lett.

 

 

 

Link to post
  • 1 år senere...
  • 1 måned senere...
  • 2 år senere...
navid skrev On 15.12.2020 at 21.55:

Jeg har også to gamle 61A motorer. 2300 timer. Foruten vanlig servise har alle fire kjølerne blitt loddet (lekkasje). Sink ettermontert.  En giroljekjøler loddet (lekkasje). Ett eksosbend skiftet. Alle gummislanger for olje og diesel skiftet (svettet olje/diesel). Dyser og ventiler justert ved 2000 t, men det kommer vel under vanlig servise. Pluss en del andre småting man må regne med uansett hvilke motorer man har. Motorene er lettstartet og ryker nesten ingen ting under oppstart.

Ta en sjekk under kjølerne med speil om du ser antydning til irr/lekkasje, eller kjenn  under med hånden etter lekkasjer eller irr-avleiringer. Jeg fikk også loddet  kjølerne hos Radiatorservise, som nevnt over. Lykke til!

Hvor er det ettermontert sink og er det noen som passer "rett på"?

 

Link to post

Det er dreneringsplugger i bunnen på intercooler og varmeveksler. Jeg byttet disse pluggene på mine motorer med Quicksilver 806000 (original sink til Mercruiser) komplett plugg med sink (E-1F), kjøpt hos boatzincs.com. Kun sinken heter E-1FZ.
Biltema har tidligere levert sink 25-2518 som passer disse pluggene. Sjekk lengden at den ikke overstiger 45 mm. 

Jeg monterte disse pluggene med sink på mine motorer i 2013. Selve sinken bytter jeg annen hvert år. Har ikke observert tæring på mine kjølere så langt.

Link to post
navid skrev for 2 timer siden:

Det er dreneringsplugger i bunnen på intercooler og varmeveksler. Jeg byttet disse pluggene på mine motorer med Quicksilver 806000 (original sink til Mercruiser) komplett plugg med sink (E-1F), kjøpt hos boatzincs.com. Kun sinken heter E-1FZ.
Biltema har tidligere levert sink 25-2518 som passer disse pluggene. Sjekk lengden at den ikke overstiger 45 mm. 

Jeg monterte disse pluggene med sink på mine motorer i 2013. Selve sinken bytter jeg annen hvert år. Har ikke observert tæring på mine kjølere så langt.

Jeg letet iherdig etter tråden du skrev om dette.(Fordi jeg har lest det før..)

 

 

Jeg skal hente en båt med singel installasjon helgen etter 27.mai 😊

Alt preventivt jeg kan gjøre skal gjøres 😉

Andre tips og triks?

 

Redigert :

 

Det ser ut som denne skal passe.

 

Det er 2 stk. Sant?😊

 

 

Link to post
navid skrev 4 minutter siden:

Ser pluggen erstatter 806000, så da passer den nok. Det er to stk pr motor ja, en på varmeveksleren og en på luftkjøleren. 
Lykke til med båtkjøp og henting! Regner med det blir hentetråd. :seiler:

Takk!

 

Det blir hentetråd, med mindre det ikke blir handel, og jeg ender opp med retur på fly.

 

Det blir visning/prøvekjøring og henting i ett. 😊 

 

Bergen -Kristiansand blir turen 😊

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...