Jump to content

Hvordan lakkere natet teak bord?

Optimist1

Recommended Posts

Skal lakkere teak bord med nater - helt nytt (se bilde)

teak_bord.jpg.ba28d0c98b208b21445269f1dce70e7f.jpg

Har lakkert slike før, men har alltid hatt utfordring med natene:

Første bordet jeg lakkerte oljet jeg først inn med Owatrol, før jeg lakkerte med Hempel Dura Satin Varnish (silkematt finish). Oljen "herdet" på natene, og da jeg la lakk oppå herdet lakken på natene. Problemet var at lakken hadde lett for å krakkelere i natene. 

Det andre bordet brukte jeg kun Hempel lakk på, først uttynnet Hempel Dura Gloss Varnish (et par strøk), før jeg lakkerte med Dura Satin Varnish. Nå var problemet at lakken ikke herdet på natene, og måtte vaskes av med whitesprit. Litt usikker på hvor godt natene hadde av denne behandlingen også.

Har noen fasiten på hvordan man bør lakkere natede bord? Og om ikke fasit, noen gode tips?

Har vurdert nateteip (vet formålet med teipen er noe helt annet), men det er veldig fort gjort at litt av treverket blir dekket av teipen. Videre gjør det pussing mellom strøkene vanskelig, og å sette på all teipen er ikke akkruat gjort på 2 min....

Olevine skrev 43 minutter siden:

Sikker på at du vil lakke det? Jeg har et tilsvarende, bare ovalt som jeg oljer. Det får et strøk hver vår og er like fint nå etter 6 sesonger. 

Synes den silkematte finishen er veldig pen - men er jo en mulighet å olje. Hva slags olje bruker du? Vil gjerne ha det matt. Owatrol blir for blank nå treverket er mettet synes jeg.

nbjelland skrev for 6 timer siden:

Synes den silkematte finishen er veldig pen - men er jo en mulighet å olje. Hva slags olje bruker du? Vil gjerne ha det matt. Owatrol blir for blank nå treverket er mettet synes jeg.

Jeg har brukt denne https://www.asdal-trading.com/produkt/euromeci-pen-teak-oil-pro/. Resultatet blir sånn:

DSC_0187.JPG.4bd74fb025e22bf427e17c4036031b12.JPG

Treet får en fin matt overflate uten antydning til noe lakkliknende hinne. Det er også lett å holde rent hvis det blir sølt på overflaten.

• 4 uker senere...

Olevine skrev On 15.12.2020 at 7.17:

Jeg har brukt denne https://www.asdal-trading.com/produkt/euromeci-pen-teak-oil-pro/. Resultatet blir sånn:

DSC_0187.JPG.4bd74fb025e22bf427e17c4036031b12.JPG

Treet får en fin matt overflate uten antydning til noe lakkliknende hinne. Det er også lett å holde rent hvis det blir sølt på overflaten.

Jeg gikk for Euromeci Pen Teak oil. Resultatet ble i allefall estetisk bra. Litt spent på hvor holdbart det er. Bordet skal stå ute med vanntett trekk over i sesong. Er det noen som har prøvd dette produktet på teak dekk? 

Kjøpte også oljen fra Osmo, tenkte å prøve denne innvendig i skap som foreløpig er ubehandlet. Jeg ble anbefalt ett strøk med "1101  Ekstra tynn" og deretter ett strøk med "3032 Hardvoksolje".

Bord.jpg.25b422f96a855f2391a7ab2e4d1fa402.jpg

Det lille bordet ble behandlet med Ovatrol D1 og natene var klebrig ganske lenge. Så kjøpte jeg det store bordet. Tok sjansen og lakket med Biltema Poruleten lakk og natene på det store bordet var klebrig noen uker. Det lille gikk det bra med. Gulvet (Sandøy) på FLY er bare behandlet med ovatrol D1 og det har gått bra. (Natene har ikke sprukket)

Behandlet så akterdekket (Sandøy). Her var det så møkkete at jeg måtte slipe det først. Smurte på ovatrol om høsten før jeg forlot båten. På våren var endel av natene helt flytende og byttet etterhvert halvparten av disse.

Så hva har jeg lært av dette. Sjekk med leverandør hva bord og golv tåler av behandling. Når natene er ferske tåler de svært lite. Når de er gamle og harde er det bare og olje og/eller lakke, for så å la det herde et par uker

image.png.15b7526521ce1cb9cc0ca24e94dfced6.png

JRK skrev for 5 timer siden:

Det lille bordet ble behandlet med Ovatrol D1 og natene var klebrig ganske lenge. Så kjøpte jeg det store bordet. Tok sjansen og lakket med Biltema Poruleten lakk og natene på det store bordet var klebrig noen uker. Det lille gikk det bra med. Gulvet (Sandøy) på FLY er bare behandlet med ovatrol D1 og det har gått bra. (Natene har ikke sprukket)

Behandlet så akterdekket (Sandøy). Her var det så møkkete at jeg måtte slipe det først. Smurte på ovatrol om høsten før jeg forlot båten. På våren var endel av natene helt flytende og byttet etterhvert halvparten av disse.

Så hva har jeg lært av dette. Sjekk med leverandør hva bord og golv tåler av behandling. Når natene er ferske tåler de svært lite. Når de er gamle og harde er det bare og olje og/eller lakke, for så å la det herde et par uker

image.png.15b7526521ce1cb9cc0ca24e94dfced6.png

Takk for innspill:) Teak oljen jeg brukte er vannbasert, og det står spesifikt fra produsenten at den ikke skader nater, så slik sett går det nok bra. Bare litt nysgjerrig på holdbarheten hvis den brukes på dekk som blir utsatt for vær og vind;) Det finnes også forskjellig type natemasse, så det er endel variabler hvis man bruker lakk. Lakkerte et bord med Hempel dura satin varnish en gang, da herdet lakken aldri på natene, selv om den sto varmt i flere uker. Gikk forsåvidt greit å vaske bort lakken med whitesprit på natene, og de tok ikke skade. Owatrol gir jo et meget pent resultat når det er nyoljet, men med litt bruk og slitasje (les utendørs dørk utsatt for fukt) kan det fort bli mørkt og grått. Da må treverket pusses igjen for å få fargen tilbake.  Hele båten har teak dekk, så den jobben tenkte jeg å spare meg;)

Siste først. Helt enig i det du skriver om at den silkematte overflaten med D1 er vakker, men holdder ikke til utendørs bruk, uansett hvor mange lag man bruker. Gulvet du ser her blir flekket eller behandlet over det hele annet hvert år med D1. Med rødsprit vask ført, så tar det ikke mer enn en time å behandle hele så det går jo fort.

Du skriver du har brukt vannbasert olje. Det har jeg ikke prøvd. Men om denne er herdet så ligger det jo et lag over natene, og man skulle jo tro at de var beskyttet. Utover dette så tør jeg ikke å gi konkrete råd på ett nytt bord. Bordet ditt er vel et heltre bord mens mine er jo teakstaver som er lagt oppå en kjerne. Jeg ville ialle fall ha rådført meg med produsenten først før jeg gjør noe

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...