Mr_Stian Startet 16.Desember.2020 Link til dette innlegget Startet 16.Desember.2020 Hei. Jeg har en Barracuda 1100 Olympic hvor det står en KAD44 med ett VP 290 DPE drev med 1.68 utveksling. Med denne kombinasjonen og B1 (står B1F på propellen?) så får jeg 3700rpm og 24-25 knop. Har fått havari på drevet så dette må byttes. Nytt koster 125.000 kroner. Har blitt kontaktet av en som har ett DPE drev men med 1.95 utveksling. Går det an og bytte med dette drevet ved å gå til noen tyngre propeller? Hvilke propeller må jeg i så fall ha? Noen som har god peiling på dette? Sitér dette innlegget Link to post
Mr_Stian Svart 17.Desember.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2020 Ingen som har peiling på dette? Fant dette utdraget i en gammel propell guide ifra Volvo Penta: Her stemmer fart ganske greit med B1 propell og KAD44 med rett utveksling. Ser KAD43 står oppgitt med 1.78 utveksling og med samme turtall så en skal vel kunne sammenligne noe. Er det sånn å forstå at hvis jeg går opp til 1,78 utveksling så vil en B3 propell være ett godt alternativ? Hva hvis jeg skal ha stål propell? Ser KAD44 og 300 helst skal ha det... Sitér dette innlegget Link to post
Sturee Svart 17.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2020 Er selv i lignende situasjon, men motsatt vei. Drevet mitt har 2.3 utveksling, skal ha 1.95. Winrace propellers mente jeg fint kunne bytte fra C5 til C7 propeller for å delvis utgjevne forskjellen, mens Volvo penta forhandler anbefalte på ingen måte å kjøre med annen utveksling enn anbefalt, og mente belastningen på drevet ville bli større. Har stort sett lest at C propeller tilsvarer en størrelse opp på A/B, altså f.eks C4 tilsvarer A5. Stålpropell er som jeg har skjønt det anbefalt på båter som går over 35-40 knop og større motorer fordi de gir seg mindre enn aluminium under belastning og gir derfor vesentlig bedre egenskaper, men tar også med seg risikoen med bøyd propellaksel dersom du er uheldig og treffer nedpå. Jeg valgte å stole på VP forhandler og skaffet meg drev med riktig utveksling jeg håper jeg kan bruke, med tanke på risiko for havari. kjedelig å bruke penger på nytt drev og nye propeller, for at det så havarerer kort tid etter. Sitér dette innlegget Link to post
Mr_Stian Svart 17.Desember.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2020 Bare sånn at jeg har forstått det riktig så vil ett drev med 1.78 utveksling spinne propellene saktere enn ett drev med 1.68 utveksling? Stemmer ikke det? Noe som gjør at hvis jeg går ifra 1.68 til 1.78 så må jeg kompensere med tyngre propell? Altså fra B1 til B3 F.eks. Sitér dette innlegget Link to post
Sturee Svart 17.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2020 Det stemmer, motoren spinner rundt 1.68 ganger per omdreining på propellen Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.