Jump to content

Bytte DPE drev med ett med høyere utveksling

Mr_Stian

Recommended Posts

Hei.

Jeg har en Barracuda 1100 Olympic hvor det står en KAD44 med ett VP 290 DPE drev med 1.68 utveksling. Med denne kombinasjonen og B1 (står B1F på propellen?) så får jeg 3700rpm og 24-25 knop.

Har fått havari på drevet så dette må byttes. Nytt koster 125.000 kroner. Har blitt kontaktet av en som har ett DPE drev men med 1.95 utveksling.

Går det an og bytte med dette drevet ved å gå til noen tyngre propeller? Hvilke propeller må jeg i så fall ha? Noen som har god peiling på dette? 

Ingen som har peiling på dette?

Fant dette utdraget i en gammel propell guide ifra Volvo Penta:

image.png.e9e737a661830babbc8767e7531f2e77.png

Her stemmer fart ganske greit med B1 propell og KAD44 med rett utveksling. Ser KAD43 står oppgitt med 1.78 utveksling og med samme turtall så en skal vel kunne sammenligne noe. Er det sånn å forstå at hvis jeg går opp til 1,78 utveksling så vil en B3 propell være ett godt alternativ?

Hva hvis jeg skal ha stål propell? Ser KAD44 og 300 helst skal ha det...

Er selv i lignende situasjon, men motsatt vei. Drevet mitt har 2.3 utveksling, skal ha 1.95. Winrace propellers mente jeg fint kunne bytte fra C5 til C7 propeller for å delvis utgjevne forskjellen, mens Volvo penta forhandler anbefalte på ingen måte å kjøre med annen utveksling enn anbefalt, og mente belastningen på drevet ville bli større. Har stort sett lest at C propeller tilsvarer en størrelse opp på A/B, altså f.eks C4 tilsvarer A5. Stålpropell er som jeg har skjønt det anbefalt på båter som går over 35-40 knop og større motorer fordi de gir seg mindre enn aluminium under belastning og gir derfor vesentlig bedre egenskaper, men tar også med seg risikoen med bøyd propellaksel dersom du er uheldig og treffer nedpå. 

Jeg valgte å stole på VP forhandler og skaffet meg drev med riktig utveksling jeg håper jeg kan bruke, med tanke på risiko for havari. kjedelig å bruke penger på nytt drev og nye propeller, for at det så havarerer kort tid etter. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...