Kennien Startet 16.Desember.2020 Link til dette innlegget Startet 16.Desember.2020 Har en båt som er 6,3 meter. Flipper 630 for å være nøyaktig. Ved nærmere utforsking , så kan jeg ikke se noen mulighet for at denne holder seg flytende hvis det går hull i skroget. Det er en "innerliner" , men flere plasser har vann mulighet for relativt kjapt å flytte seg forbi dette og båten vil i mine øyne synke rett til bunns. Lensepumpe står feks midt i bunn av båten, inni en slags kasse med en solid luke over, altså gulvet jeg går på inni båten. Det er ikke noe forsøk på å holde dette vanntett såvidt jeg kan se. Luke legges bare rett på rammen uten noe lås eller lignende. Bare tut å kjør , fordi det er sånn det er ? Sitér dette innlegget Link to post
snekkerbod Svart 16.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2020 Boston Whaler er vel en av få båter du kan sage i to og likevel flyter. Antar du at om du får et hull på 20 cm i diameter i ytterskroget så vil båten holde seg flytende i lang tid? Sitér dette innlegget Link to post
Kennien Svart 16.Desember.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2020 Tenker maks 5 minutter i det tilfelle Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 16.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2020 Hva er bakgrunnen for spørsmålet? Mange båter med innerliner vil synke. Det er vel kun dersom innerliner er fylt med isopor eller skum (noe drit!) At en båt vil kunne holde seg flytende hvis full av vann? Jeg har en 26-foter med innerliner. Vil synke raskt med hull i bunnen. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Kennien Svart 16.Desember.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2020 Bakgrunnen for spørsmålet er at jeg aldri har hatt så stor båt før. Og de andre jeg har hatt alltid har vært "synkefrie" , så jeg ble faktisk litt overrasket. Og hadde ikke tenkt på akkurat dette emnet før jeg kjøpte båten Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 16.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2020 jeg mener å huske at reglene (veritas / fellesnordisk) iallefall tidligere skilte på under/over 6 meter. Under 6 meter - krav om å holde seg flytende selv om båten fylles med vann Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Gunga Din Svart 16.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2020 Regelen sa følgende båter skall oppfylle krav til flytegenskaper vannfyllte, om de ikke har dekk eller overbygg a) båter under 5,5m b) båter med ett fribord mindre enn en formel c) åpne seilbåter se F3 2.4 https://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/sjofart/dokument/fartyg/skrovkonstruktion/nbs_fritidsbatar.pdf Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Grand Banks jr Svart 16.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2020 @Kennien, ok. Da forstår jeg. Jeg har "vokst opp" med båter over 6 meter. Minste var vel 24 fot. Største var 30. Den jeg har nå er 26. Over en periode på drøye 40 år. Ingen av dem har vært synkefrie. Jeg bekymrer meg heller ingenting for å synke. Men jeg er nøye på å sjekke alle gjennomføringer under vann hver gang jeg har båten på land. Samt nøye med å sjekke slanger og slangeklemmer. Alltid to rustfrie slangeklemmer "hver vei" på alle steder. Har aldri opplevd lekkasje selv. Min far opplevde en gang at eksosslangen sprakk på en båt. 6" eksosslange, og da kom det mye vann inn. Heldigvis var det i riktig ende av slangen, så man kunne bare løfte slangen over vannlinjen så sluttet det å renne. Hvis man slår hull på glassfiberen så har man gått veldig hardt på grunn. Eller vært svært uheldig. Jeg har vært med å hoppe over et skjær i 10 knop og med en båt på ca 4 tonn. Kunne ikke finne igjen slagstedet etterpå da båten var tatt på land. Største skaden jeg har opplevd er at baugen har slått nedi en stein ved landligge og en båt kom forbi i bølgefart og det var lavvann. Såvidt avskalling på gelcoat. Så akkurat det å synke er ikke en bekymring. Da er jeg mer opptatt av at motoren skal fungere til enhver tid. Hvis den stopper så kan det raskt bli kritisk i uheldig vær eller omstendigheter. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Kallethekid Svart 16.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2020 Det Grand Banks jr skriver er vel litt av grunnen til grensedragningen. En jolle på 14 fot har en reel risiko for å bli fylt av vann for eksempel fra en stor bølge som bryter eller feilaktig vektfordeling/bruk og det er derfor viktig at den holder seg flytende full av vann, med maks lovlig motor, maks last og maksimalt tillatt antal mennesker ombord. Større båter er normalt ikke er utsatt for vannfylling og har ikke samme behov. Sitér dette innlegget Link to post
Kennien Svart 16.Desember.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2020 Ok. Da får jeg hvertfall skrive dette bak øret. At er uhellet ute så synker båten. Har forøvrig ny motor og kommer bare til å holde meg innaskjærs så får vel svømt til land ? Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 16.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2020 Mørebasbåtene skulle vel være synkefrie? Sitér dette innlegget Link to post
Havarita Svart 16.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2020 Står litt om dette her: https://tfbu.no/ce-merking-av-fritidsfartoy/ Båt under 6m skal flyte i vannfylt tilstand. Fra husken skal den flyte også med den nyttelasten den er godkjent for. Det lages ikke hull i skroget for å gjennomføre en slik test, så kravet dekker egentlig ikke en reel grunnstøting, men er relativt enkel og forutsigbar å gjennomføre. De detaljerte kravene finner de spesielt interesserte i refererte EU-direktiver. Sitér dette innlegget Link to post
Fortego Svart 16.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2020 Som siste her svarer. så stemmer det at i henhold til CE merkingen skal båter under 6 meter flyte med den nyttelasten den er godkjent for. Er båten over 6 meter er det ingen krav til dette. Forøvrig blir det antatt at personer ombord i en båt som er vannfyllt sitter nedsenket i vannet. Det innebærer at du kun trenger å ha 30 kg ballast pr. person båten er godkjent for ved testing i vannfylt tilstand. Motor må man derimot inkludere vekt for fullt ut. I fullt vannfylt tilstand skal båten så testes for stabilitet med ballast på ripen uten at båten kantrer. Mener å huske at vekten her var 45 kg uten at jeg er helt sikker. Mange år siden jeg gjorde denne testen... Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post
tobixen Svart 16.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2020 (redigert) Noe av tanken er vel at risikoen for at liv skal gå tapt som følge av at båten synker er større i en liten båt enn en stor båt. Som hovedregel vil man ved vanninntrenging i en større båt ha god tid på å finne ut av at båten er i ferd med å synke, man har ofte VHF-radio, god tid til å varsle, kanskje man har nok utstyr til å holde situasjonen under kontroll, eventuelt redningsflåte, overlevelsesdrakter og whatnot. Jeg er mer bekymret for at båten plutselig skal synke mens jeg ikke er tilstedeværende - men tap av verdier er jo i en helt annen dimensjon enn risiko for død eller personskade (for litt siden var det noen som ropte "mayday" på radioen da de hadde mistet roret inne i havn, med påfølgende materielle skader både på båten som ikke kunne styres og på fortøyde båter - en slik situasjon kan betegnes som kjedelig, kjip, trasig, katastrofal, ergelig, pinlig ... men så lenge det ikke er alvorlig risiko for live eller helse er det ikke en mayday-situasjon. Kystradio Sør fulgte opp, men prioriteten da ble å få avklart at det ikke dreide seg om noen reell mayday-situasjon). For større båter og skip kan øker man som regel flyteferdighetene med vanntette skott - men går det skikkelig galt (ref f.eks. Titanic) så er det ikke sikkert det hjelper, og designfeil (ref Helge Ingstad) kan føre til at fartøyet synker selv om det ikke skulle ha sunket. Jeg tror min båt opprinnelig var designet for å ha en lav synkerisiko - høye terskler fra forpigg til salong, samt fra akterlugar til salong, og under dørken er det seksjonert opp med vanntette barrierer mellom hver seksjon (med den ulempe at dersom man først får vann inn på feil sted i båten, er det mye arbeid å finne alt vannet og få det tørket opp). Det er noe forskjell på teori og praksis - noen har drillet masse hull i båten for gjennomføringer av ledninger og rør, så begynner vannet først å renne inn ett sted, så er det opp til lensepumpene å holde båten flytende. Jeg har en plan om å tette igjen så godt det lar seg gjøre, få opp tilstrekkelig mange lensepumper (jeg har opplevd litt for ofte at lensepumper plutselig har sluttet å virke, så viktig å ha god redundans) strategiske hull slik at begrensede mengder vann alltid skal kunne finne veien til nærmeste lensepumpe, har fått på plass en uavhengig batteribank som skal gi strøm til halvparten av lensepumpene, og som også er montert i en vanntett boks slik at det skal kunne fungere selv om det er mye vann i båten. Redigert 16.Desember.2020 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Kennien Svart 16.Desember.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2020 (redigert) Hvertfall glad jeg fikk konstantert dette, da i form av innlegg her ? Ser for meg at i en tenkt situasjon , så kunne man fort tenkt at det ikke er "så" farlig med et hull da man hvertfall har båten å holde seg fast i til man får feks ringt noen , vinket til annen båt osv. Hvis båten forsvinner er man jo i teorien alene med våt telefon osv. I mørke på vinteren kan det fort bli det siste man gjør, å prøve å nå land ? Å kjøre i mørke på vinteren er ikke noe som er planlagt men har nå allikevel gjort det et par ganger for mye. Redigert 16.Desember.2020 av Kennien (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 16.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2020 Sitat Å kjøre i mørke på vinteren er ikke noe som er planlagt men har nå allikevel gjort det et par ganger for mye. Da vil jeg foreslå redningsvest og håndholdt vanntett VHF. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Komodo Svart 17.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2020 Ikke redningsvest, flytedrakt. Hvis ikke fryser man ihjel innen man får hjelp. Kennien skrev for 4 timer siden: Hvis båten forsvinner er man jo i teorien alene med våt telefon osv. I mørke på vinteren kan det fort bli det siste man gjør, å prøve å nå land Dracojolla mi er synkefri, og årsaken til at jeg ville ha den egenskapen er de tingene du skriver her. Jeg er stadig på sjøen alene på vinteren, og ikke så rent sjeldent i mørket. Rett og slett fordi det blir tidlig mørkt. Bruker flytedrakt, støvler av ekspandert neopren, og har med personlig nødpeilesender. Det mest sannsynlige scenariet er ikke at båten havarerer eller synker, men at man ramler over bord, og at båten forsvinner med vind, og strøm. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Havelle Svart 17.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2020 Komodo skrev for 7 timer siden: Det mest sannsynlige scenariet er ikke at båten havarerer eller synker, men at man ramler over bord, og at båten forsvinner med vind, og strøm. Støttes. Har vokst opp med en 25 fots plastsnekke uten noen form for dobbel bunn og som ble vedlikeholdt på stramt budsjett der få ting ble erstattet før det røyk, så har flere ganger opplevd slanger som ryker og godt med vann i båten. En jolle på slep og redningsvester fra 70-tallet var eneste sikkerhet. For meg er det en kjent del av båtlivet, en risiko som må håndteres og ikke noe jeg tenker mer på etter at jeg har tatt forhåndsregler. I Havelle er budsjettet mindre stramt, og vi forsøker å gå over og ersatte slanger etter behov (min kompetanse på området er ikke god, og vi bommer nok en gang...). Der er også forhåndsreglene tatt. For å nevne noe har vi VHF med DSC, to håndholdte VHFer, ais transceiver, vannfast Garmin GPSMAP 86i som flyter og har satelittkommunikasjon og nødsentral via inReach, redningsflåte, gummibåt i daviter, lensepumper og i tillegg treplugger og tetningsmasse i diverse størrelser dersom det skulle være behov.. Forhåpentligvis får vi aldri brukt for mye av dette, men siden det er vi som er ansvarlig for vedlikeholdet kan jo ting skje. Mer ivrig enn kunnskapsrik, for å si det slik :p Komodos forslag om personlig nødpeilesender og flytedrakt er det eneste som gjør deg noenlunde trygg på vinteren. I tillegg vil en håndholdt VHF hjelpe. Meld gjerne også ifra til noen hvor du drar og hvor lenge du skal være borte. Dette kan du vel også gjøre til kystradio :) Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 17.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2020 Skal du være tryggere enn dette, så hold deg på land! Dette var veldig bra, takk til dere. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
tobixen Svart 17.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2020 1 hour ago, Faxen said: Skal du være tryggere enn dette, så hold deg på land! Må for all del ikke krysse gata mens man er på land, kan jo bli nedkjørt av en bil. Best å holde seg i senga! Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
mons Svart 17.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2020 Reglene snakker vel om båt som blir fylt med vann, ikke båt som får knusninger. En rekke båter - spesielt rotasjonsstøpte - flyter ikke ved hull i skroget, men de flyter hvis de tipper eller får inn en sjø. Skal ikke mye til for å fylle en båt hvis man feks bakker imot sjøen. Noen har bare 10-15 cm fribord ved motoren uten en motorbrønn som hindrer vannet i å fylle båten. Båter med innerliner skal normalt ha lufttett rom, men det ryker fort hvis man borer hull for kabler ol. Sitér dette innlegget Mons Link to post
tobixen Svart 17.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2020 (redigert) At båten blir fylt med vann f.eks. pga bølger eller at noen står og lener seg for langt frem med fiskestanga kan være en stor risiko i små, åpne båter men er liksom ikke et relevant problem i større bedekte båter. Slik sett gir det mening med en slik seksmetersgrense. Redigert 17.Desember.2020 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Petterøe Svart 18.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2020 Har bygd opp en 95 mod Ibiza 20 Touring for bruk på godværsdager. Sjekket litt rundt båttypen, og det sies at denne båten synker meget raskt ved vanninntrengning. Det finnes ingen innebygde flyteanordninger. Har senere hørt rykter om at søsteren Ibiza 19 Touring er bygd med flyteanordninger. Forskjellen på disse skal være at den ene er over 6 meter, den andre under 6 meter, og at kravsettingen til flyteevne (på 90 tallet) var forskjellig på +/÷ 6 meter lengde. Har aldri sett inni 19 fotingen, så jeg vet ikke om dette stemmer. Har innimellom med barnebarn på tur, og greier ikke tanken på å ikke ha en plan B om noe skulle skje. Jeg kjøpte inn en fritids- redningsflåte i veske i tillegg til vester, slik at man har en sjanse til å holde seg flytende om dekket skulle forsvinne under en. Flåten er kun brukandes innaskjærs, noe som passer vår bruk av båten. Sitér dette innlegget Link to post
okristi Svart 18.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2020 Veldig bra å ha en plan B når man ferdes til sjøs. Vi som brukere bør tenke på konsekvensene ved båtbruk og hvilke tiltak som kan etableres for å sikre liv og helse. I tillegg til plan B kan det være greit å gjøre seg kjent med båten og vurdere å etablere tiltak som kan holde båten "synkefri". Er det mulig å fylle hulrom (innerliner) med eksempelvis XPS isopor? Kan man tette skott og seksjonere båtskroget i flere kammer? Har man flere uavhengige lensingsmuligheter som kan brukes ved lekkasje? Har man tilfredsstillende kvalitet på skroggjennomføring? Har man utstyr om bord som kan reparere lekkasjer? Hvilke begrensinger har båten på lasting med tanke på vannlinje og vanninntrenging til dekksluker? Får man et varsel ved vanninntrenging? Er dekksluker tette og kan lukkes? Dersom man har gjort modifikasjoner med båtkonstruksjonen. Kan man ha redusert de "synkefrie" egenskapene til skroget? ++ Sitér dette innlegget fjord.prosjektblogg.no selco.prosjektblogg.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.