Jump to content

Fremtiden for småbåter i Oslo

R.O

Recommended Posts

HiWard skrev 8 minutter siden:

Det er ikke så ille som alle skal ha det til :)

Oslo er en plass jeg aldri har likt, å kommer aldri til å like den heller. 

Behagelig fritt her på vestlandet hehe

Å ikke trenger jeg bekymre meg om tilkomst til båthavn her.

Kan i tillegg sitte hjemme i stua å se om landstrøms lampa lyser nede i båten

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Okkaby skrev 45 minutter siden:

Oslo er en plass jeg aldri har likt, å kommer aldri til å like den heller. 

Oslo har mye å by på, og mange plasser som de fleste utenbysfolk ikke har sett. Jeg tør påstå at du garantert hadde funnet steder i byen som du hadde likt, hvis du hadde kikket litt rundt. ?

Vi bor inntil markagrensa, og man skulle ikke tro at det var en storby.

Tom Rør skrev 10 minutter siden:

Oslo har mye å by på, og mange plasser som de fleste utenbysfolk ikke har sett. Jeg tør påstå at du garantert hadde funnet steder i byen som du hadde likt, hvis du hadde kikket litt rundt. ?

Vi bor inntil markagrensa, og man skulle ikke tro at det var en storby.

Har vært nok i oslo til å vite jeg ikke liker meg der. Vil jeg ha storby. så reiser jeg til København/Berlin++ 

Så får dere ha sykkel byen uten meg hehe

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Ikke noe nytt at eiendoms-utviklere sikler på opplagsområdet ved Skøyen. Sånn har det vært i mer enn 50 år.

Samme har vi andre steder. Går ut fra at dette ikke er unikt for Oslofjord-området. De fleste båtopplag ligger ned til sjøen og fremstår som våte drømmer for eiendomsutviklere med kortsiktig profitt i tankene.

Her i mitt nærområde ønsker noen også å benytte det ene av de to opplagsområdene vi har til boliger, dårlige grunnforhold er ingen hindring.

Samme tilstand i Tønsberg for Jarlsø Marina. NB! Link er til et leserinlegg. https://www.tb.no/jarlso-marina-en-klok-beslutning/o/5-76-1270118

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Gullfisk skrev 41 minutter siden:

Det er vel dette som kalles "å gjøre kyststripa tilgjengelig for folk flest". Altså fjærne næring som bruker plassen, la utbyggere skumme fløten og tjene seg rike på boligbygging. Så kan rike bo fint ved vannet, og de andre gå forbi på en smal sti, aller nådigst.

Nemlig . . !

Det er vel ingen som kan tro at leilighetene som måtte komme i stedet for båtopplag akkurat vil bli for fattigfolk . . ?

Det burde være fullt mulig å kombinere strandpromenade og friluftsarealer med båtopplag dersom man holder eiendomsutviklere unna grøtfatet. I sommerhalvåret er det ikke behov for mange båtplasser på land, så med litt smidighet kunne dette bli en vinn-vinn for alle, bortsett fra eindomsbaroner og investorer . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Jeg synes dere maler fanden på veggen. Det er selvfølgelig folk som ønsker å tjene penger på dette, men området er i realiteten stengt for vanlig publikum i dag. Å kalle opplagsplassen for "næring" er også ganske generøst sammenlignet med hvilken næring som kan ta dens plass. 

Et av mange forslag er å gjøre området parkmessig. Så vi får se. 

....Og så er det ikke noe trivelig at folk snakker dritt om byen jeg bor i og er glad i. Selv om man legger til "hehe" på slutten. Byen består av menneskene som bor i den, og de nedlatende slengbemerkningene fra folk som bor andre steder, om det som skjer hos oss, er rett og slett utrivelig. 

Grønnskollingen skrev 34 minutter siden:

men området er i realiteten stengt for vanlig publikum i dag.

Er 45 år siden familebåten lå i opplag her. Området var dengang åpent for alle, men var definitivt ikke et område som fristet for picnic eller bading. Området er dedikert til båtopplag og parkering, avhengig av sesong. Aner ikke om det er fri parkering her i sommerhalvåret.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Ja, stemmer. Det er åpent for folk å gå rundt på parkeringsplassen. Men i realiteten er den stengt for publikum fordi de simpelthen ikke har noe der å gjøre. På sommerhalvåret er det parkering for campingbiler på plassen. Tror ikke det er fri parkering, men der kan jeg ta feil.

Det er dessverre en trend at båthavner og maritim virksomhet skvises bort. Jo tettere befolkning jo flere vil sikre seg disse områdene for egen profitt, under påskudd utad til at flere får tilgang til området..

Her i sør var det flusst med slipper og små verksteder der man kunne få båten opp for en billig penge og gjort nødvendig vedlikehold for noen år siden. Nå går fiskeflåten og større fritidsbåter til Danmark da tilbudet her er nærmest ikke- eksisterende.

Fortsatt er det jo noen steder med kran og noen verksteder for mindre båter, men mange er jo skist ut av byene.

Grønnskollingen skrev for 4 timer siden:

men området er i realiteten stengt for vanlig publikum i dag.

Det er det absolutt ikke. Karenslyst benyttes i stor grad av joggere og tugåere på vei mot Bygdø.

Det har også blitt oppgradert langs vannet i det siste, men kan gjøres vesentlig mer parkmessig innbydende for turfolket.

Hvem vil ha fordelen av at det eventuelt bygges blokker der . .  ? Iallfal ikke de som ønsker bedre tilgjengelighet for almenheten.

Jeg tror ikke du leser det jeg skriver, eller så er det kanskje enklere å argumentere mot meninger du ilegger meg framfor de jeg har... Som jeg skrev tidligere i innlegg over, som du valgte å hoppe over, er ikke området stengt for ferdsel. Det er bare ikke et sted som folk ønsker å oppholde seg på. Noe du forsåvidt indikerer selv når du sier at området benyttes av folk på vei til Bygdøy. 

Det er ikke avgjort at det bare skal bygges blokker. Her kan man være med å påvirke slik at fjorden gjøres inviterende og inkluderende både for båtfolk, byboere og næringsdrivende.

Hvem vil ha fordelen om det bare bygges blokker? Antageligvis flere enn de som har fordel av en stor asfaltplass å sette båten sin på, 6 måneder i året midt i Oslo...

NilsPils skrev for 1 time siden:

Hvem vil ha fordelen av at det eventuelt bygges blokker der . .  ? 

Grunneier?

I tillegg vil jeg håpe, og tro, at området gjøres mer tilgjengelig for almenheten og vil bli benyttet il mer enn å gå til, og fra, Bygdøy.

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Grunneier er Oslo kommune. Et av scenarioene fra bystyret er vel å bygge blokker med noen tusen leiligheter og i tillegg kontorplasser på området. Det blir nok ganske store endringer i hele området når den nye E18 skal tømme innholdet et par ganger om dagen. Selv nå når det ikke er særlig trafikkbelastning er det ganske tett med biler. Selv om vi kjører der når det ikke skal være særlig trafikkbelastning. Egentlig kunne jeg ikke tenkt meg å bo der. Verken nå eller i fremtiden. Det blir vel noe ala Barcode. 

Adgang til Bygdøy har vært aldeles utmerket de siste 65 årene, med gangbro over E18. Vi gikk og trillet barnevogn fra Thune og ut på Bygdøy til Hengsåsen Kaffé tidlig på  70-tallet. Og det har kun blitt bedre etter den tiden, og det var bra den gangen også. Så akkurat det er ikke noe argument. 

Trenger vi flere Bjørvika/Tjuvholmen i Oslo? Kontorpalasser for flere konsulentselskaper, AirBnB-leiligheter og kaffebarer? Det grønne tilgodesett med 200 kvm. kunstgress og noen betongbenker? 

Hvem og hva er det som driver dette? Partiene vil ikke støte bort velgere, så de vet ikke helt hva de mener. Plan og bygg? De skal vel ikke ha en egen, uavhengig agenda? Utbyggerne? De drømmer sikkert om å dumpe tusenvis av prefabrikerte elementer der og legge asfalt mellom. Men det er vel ikke de som skal definere hvordan vi skal ha det i Oslo? Det er regulert tomter til mellom 22 og 40 tusen boenheter i Oslo, men de er av en eller annen grunn ikke attraktive for utbyggerne.

Utbygging av Karenslyst/Bestumkilen bidrar ikke til å avhjelpe eventuell bolignød i Oslo. Allmenheten får ikke bedre tilgang til sjøområdene. 

La oss som bor i Oslo beholde noe av byen. Kanskje det er på tide å si at vi ønsker ikke mer fortetting i Oslo, sorry, Oslo er full, bygg et annet sted?

ydalir skrev for 2 timer siden:

Det trengs flere boliger i Oslo. Det er lurt å bygge sentralt langs kollektiv akser og ja det er behov for å bedre allmennhetens tilgang til sjøen. Så båtplasser som tar opp et stort areal til fordel for en bitte liten privligert gjeng  må selvsagt vike.

Almenhetens tilgang til sjøen et utmerket i Oslo, også i Skøyenområdet, og langt bedre enn i de fleste store byer i verden. Den kunne også bli enda bedre i Skøyenområdet med en smidig ordning, uten å fjerne båtopplagsplassene. Det er om vinteren flest båter er på land, når tilgang til sjøen ikke er særlig presserende for almenheten. Og de leiighetene det er snakk om her vil neppe bli særlig aktuelle for "almenheten" . . .  

Redigert av NilsPils (see edit history)

Det er jo ikke rart det er press på slike områder med den befolkningsveksten Oslo har hatt. Boligpriser er helt hinsides, og byggetomter eksisterer knapt. Oslo er et yndet sted å bosette seg for unge hippe mennesker, og et førstevalg for flertallet av innvandrere som kommer. Dere får flytte litt på markagrensa, det burde lette på trykket i markedet. Et sted må jo folk bo, og når befolkningen vokser trenger man mer plass. Det eneste alternativet er vel skyskrapere.

Grønnskollingen skrev for 17 timer siden:

....Og så er det ikke noe trivelig at folk snakker dritt om byen jeg bor i og er glad i. Selv om man legger til "hehe" på slutten. 

Jeg er ingen stor Oslofan, men jeg støtter deg 100% i dette. Slike utsagn bidrar kun til å forsure stemningen. Hadde jeg vært født og oppvokst i Oslo hadde jeg sikkert vært like glad i byen. Oslo har mye å by på, og mange kvaliteter. 

ydalir skrev for 7 timer siden:

Det trengs flere boliger i Oslo. Det er lurt å bygge sentralt langs kollektiv akser og ja det er behov for å bedre allmennhetens tilgang til sjøen. Så båtplasser som tar opp et stort areal til fordel for en bitte liten privligert gjeng  må selvsagt vike.

Problemet er bare det, at med blokker helt ned til vannkanten, blir det enda mindre tilgang for allmenheten. Slik det bygges i dag, blir tillgangen til sjøen "privatisert" til de nye leilighetene. En gangvei forbi, er ikke tilgang til sjøen etter mitt syn. Ofte blir det jo også anlagt flytebrygger utenfor prosjektet, forbeholdt beboere også.

NilsPils skrev for 7 timer siden:

Og de leiighetene det er snakk om her vil neppe bli særlig aktuelle for "almenheten" . . .  

Vet vi så mye om prisnivå og størrelse på de tenkte leiligheter? Nå bor dert vel snart 700.000 i Oslo og fortsatt tror jeg en del av disse må kunne anses å tilhøre "almenheten".

Jeg tror dessuten at man ikke skal bare se på Oslo helt isolert sett, men et større område på begge sider av fjorden og når man ser hvor lang kystlinje det er så burde det finnes løsninger for både båtplasser og opplag for disse hvis viljen (inkludert viljen til å samarbeide) er tilstede. Det pilitiske klimaet er per i dag svært dårlig, dessverre, når det gjelder samarbeidet mellom de som styrer i Oslo og de omkringliggende kommunene.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Gullfisk skrev for 2 timer siden:

Problemet er bare det, at med blokker helt ned til vannkanten, blir det enda mindre tilgang for allmenheten.

Enig!

Jeg regner også oss med båter som del av allmenheten. Tilgang til sjøen betyr også å mulihheter for båtliv . .

Boliglokker på båtopplagene ble av noen politikere kalt å åpne byen mot sjøen . .

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...