Jump to content

Fremtiden for småbåter i Oslo

R.O

Recommended Posts

Gullfisk skrev for 3 timer siden:

Problemet er bare det, at med blokker helt ned til vannkanten, blir det enda mindre tilgang for allmenheten. Slik det bygges i dag, blir tillgangen til sjøen "privatisert" til de nye leilighetene. En gangvei forbi, er ikke tilgang til sjøen etter mitt syn. Ofte blir det jo også anlagt flytebrygger utenfor prosjektet, forbeholdt beboere også.

Helt klart! Vi ser det samme her i Fredrikstad. Det er jo visstnok byggeforbud i strandsonen, men det virker ikke slik for hver gang det popper opp et nytt boligprosjekt langs elva. 

Her er fire eksempler. Første er Engelsviken:

https://www.finn.no/realestate/newbuildings/ad.html?finnkode=122840153&is_new_property=true&location=1.22030.20024&property_type=3&sort=PUBLISHED_DESC 

Tordenskiold Brygge. Averteres som ekslusive leiligheter, pris mellom 5,2 og 15 mill:

https://www.finn.no/realestate/newbuildings/ad.html?finnkode=178797847&is_new_property=true&location=1.22030.20024&property_type=3&sort=PUBLISHED_DESC

Seut Brygge, vestvendt og spektakulært:

https://www.finn.no/realestate/newbuildings/ad.html?finnkode=113175486&is_new_property=true&location=1.22030.20024&sort=PUBLISHED_DESC&property_type=3 

Og til slutt Bruket Brygge på Gressvik. 

https://www.finn.no/realestate/newbuildings/ad.html?finnkode=121354771&is_new_property=true&location=1.22030.20024&sort=PUBLISHED_DESC&property_type=3

Jeg synes ikke disse prosjektene bidrar spesielt til å fremme allemannsretten og tilgangen til sjøen. 

Fra før vet vi også at det (som i Oslo) er i ferd med å utvikle seg fattige og rike områder. Selbak, Holmen og Lisleby scorer lavest på levekårsundersøkelser år etter år, og det er også de områdene som har desidert flest innvandrere, trygdede, og familier med lav inntekt. Det er ikke disse folkene som kjøper seg leilighet på Bruket Brygge eller Tordenskiold brygge.

ydalir skrev 15 minutter siden:

Allmennheten har ikke tilgang til båtforeninger.

Allmenheten HAR full tilgang til båtforeninger i Oslo. Disse er stort sett drevet som ideelle foreninger der alle kan melde seg på. Problemet er bare lange ventelister pga. MANGEL på båtplasser. Og det vi noen nå gjøre enda vanskeligere, for allmenheten . .

ydalir skrev 15 minutter siden:

Jeg ser for meg en strandpromenade med badeplasser i bestumkilen. De tilbaketrukken leilighetene finansiere tilrettelegging. 

Jeg ser for meg at badeplasser og strandpromenade i Bestumkilen lett kan kombineres med båtopplagsplasser. Ellers vet jeg ikke om noen store byer som allerede har tettere med badeplasser ved sjøen enn nettop Oslo. Dersom det skal bygges tilbaketrukne leiligheter i Bestumkilen betyr vel tilbaketrukket at de ikke blir stående på nåværende båtopplagsplasser ved sjøen . . ?

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Båter, båtopplag, havner, fergeleier, konteinerhavner, bedrifter avhengig av sjøtransport, badeplasser, må jo alle ligge ved sjøen. Det er jo overhode ikke nødvendig for boliger. Det er bare sånne eiendomsmeglerfloskler å kalle bygging på bryggekanten for å åpne byen mot sjøen. Det er jo stikk motsatt. minimum 100m fra strandsone burde gjelde her også.

Gullfisk skrev for 22 timer siden:

Båter, båtopplag, havner, fergeleier, konteinerhavner, bedrifter avhengig av sjøtransport, badeplasser, må jo alle ligge ved sjøen. Det er jo overhode ikke nødvendig for boliger. Det er bare sånne eiendomsmeglerfloskler å kalle bygging på bryggekanten for å åpne byen mot sjøen. Det er jo stikk motsatt. minimum 100m fra strandsone burde gjelde her også.

Vel talt :thumbsup:

ydalir skrev On 19.12.2020 at 12.10:

Ja Nils Pils. Om man har et perspektiv på 50 til 70 år, så har du selvsagt helt rett. Men så må du kjøpe båten da.. som for en del kan synes som et dyrt og unødvendig hinder for å få adgang til sjøen. En badeplass kan hvem som helst benytte når som helst.

Den som kjenner litt til Oslo vil vite at det i Oslo er mangfoldige kilometer, faktisk milevis, med badestrand og lite trengsel om sommeren. Å skulle fjerne få noen hundre meter med opplagsplass for båter om vinteren for å skaffe flere badeplasser, er derfor bare et vikarierende argument for å kunne bedrive såkalt eiendomsutvikling. Si det heller som det er . . .

Jeg tenker at i urbane strøk er det naturlig at det bygges nært sjø/vannkant, det viktige er at allmennhetens får tilgang ti fri ferdsel langs strandlinja. Det er en del steder hvor man har "kyststier" som snirkler seg rundt privat eiendom og så vidt er innom sjøkanten for så å snirkle seg opp i terrenget igjen pga privat eiendom, det er en situasjon jeg tenker at for all pris må unngås.  Kråkerøysiden i Fredrikstad sentrum synes jeg er keitete, der er det etapper hvor man ikke bevege seg fritt langs elvebredden. Son har også private brygger hvor man må gå rundt.

De prospektene du linker til ser ikke ut til å være av en slik art, det er lagt opp til at allmennheten skal kunne bevege seg fritt på utsiden av bygningene og mellom bygningene, og det mener jeg må være et generelt minimumskrav.  En offentlig tilgjengelig promenade (som helt klart fremkommer som promenade, og ikke som private terrasser) mellom bolig og standlinje er godt nok i mine øyne.  Dersom det er en oppbygd promenade (betong/treverk/kai), så må det være tilrettelagt både rullestolbrukere og søndagssyklister.  Som båteier tenker jeg også at det er et stort pluss dersom en eventuell kaikant kan benyttes fritt av allmennheten for korttidsfortøyning.  Så er det også viktig at disse rettighetene sikres for fremtiden, at ikke promenaden stykkes opp med gjerder og gjøres om til private terrasser, f.eks.

Bygger man ned natur, så tenker jeg at det er et problem uavhengig av om det bygges i strandkanten eller andre steder - men vi har en begrenset mengde med "strandkant", det må tas med i vurderingen.  Oppover mot Sarpsborg er det en del natur langs elvebreddene, det bør bevares.

On 12/19/2020 at 10:17 AM, Komodo said:

Her er fire eksempler. Første er Engelsviken:

Den tittet jeg på da Norge stengte ned, jeg likte den ikke, synes den ødelegger noe av sjarmen i Engelsviken - men dersom det blir mulig med korttidsfortøyninger for allmennheten, samt dersom det legges opp til at allmennheten skal kunne gå og oppholde seg på trebryggen der, så tenker jeg at det er innafor.  

Tordenskiold Brygge. Averteres som ekslusive leiligheter, pris mellom 5,2 og 15 mill:

Bygningene ser groteskt fæle ut på prospektet, men utover det ser jeg ikke at dette sperrer tilgang for allmennheten, det er jo fint mulig å spasere på utsiden.  Hva var det der før det ble bygd?

Jeg husker at jeg tenkte at elvepromenaden tidvis var for smal ifht smittevernsregler i våres, men tilgjengelig bredde ved Tordenskiold Brygge er ikke smalere enn andre partier.

Jeg har forøvrig fortøyd der . Jeg antar at det legges opp til at det skal være faste plasser for beboere her, men leilighetene var jo ikke solgt enda, så det var ledig da jeg var der - vi ble fortalt at vi kunne ligge der dersom vi betalte gjestehavnsavgift til kommunen på kommunens parkeringsapp.  Jeg fikk ikke inntrykk av at dette var en del av kommunens gjestehavnstilbud, men jeg betalte nå allikevel og koblet til strøm.

Helt generelt tenker jeg at det er et stort problem at det er dårlig med tilgang til gjesteplasser og korttidsfortøyning på østsiden av bruene.  Det går litt på sikkerhet også, det kan være viktig å fortøye mens man venter på bruåpning.  Jeg har en båt som kan være vrien å styre når det blåser litt og plassen er liten og/eller farta er lav (mye vindfang, lang avstand fra propell til ror, ikke alltid baugpropellen fungerer), det er også sterk strøm i elva som kan komme overraskende på, jeg har nesten kollidert med brua der.  Mangelen på muligheter for korttidsfortøyning i gamlebyen er spesielt ille slik jeg ser det.

Seut Brygge, vestvendt og spektakulært:

Ser ikke helt problemet, det er mulig å spasere langs elva, og boligblokka skjermer fotgjengerene for støy fra bilveien.

Og til slutt Bruket Brygge på Gressvik. 

Så lenge man fritt kan ferdes både mellom bygningene og langs elvekanten ser jeg ikke problemet.

Jeg synes ikke disse prosjektene bidrar spesielt til å fremme allemannsretten og tilgangen til sjøen. 

For utbygger er formålet selvfølgelig profittmaksimering, for kommunen er nok formålet primært tilgang til flere boliger, sekundært at allmennhetens tilgang til å vandre langs elvebredden ikke forverres betydelig.

Det jeg tenker er viktig er at arkitektur og reguleringsplaner legger opp til en promenade med offentlig ferdsel.  Eneboliger og hytter langs strandlinja synes jeg svært lite om, det privatiserer på en helt annen måte, er til gunst for svært få, og svært lite reversibelt.  Man kan ikke slenge fra seg båten ved en brygge utenfor en enebolig mens man trør til butikken, selv om man skulle ha rettigheter til å spasere langs strandkanten føles det ikke riktig dersom det ikke kan gjøres uten å stirre inn gjennom et privat stuevindu eller tråkke mellom private hagemøbler.   Et leilighetskompleks er en helt annen sak, i allefall dersom arkitekten har tatt tilstrekkelig hensyn til allmennhetens behov. 

Fra før vet vi også at det (som i Oslo) er i ferd med å utvikle seg fattige og rike områder. Selbak, Holmen og Lisleby scorer lavest på levekårsundersøkelser år etter år, og det er også de områdene som har desidert flest innvandrere, trygdede, og familier med lav inntekt. Det er ikke disse folkene som kjøper seg leilighet på Bruket Brygge eller Tordenskiold brygge.

Kanskje, men økt tilbud i markedet vil til syvende og sist komme alle prospektive boligkjøpere til gode i form av lavere eiendomspriser, mer plass til folk i kommunen medfører økte skatteinntekter, og det er også greit å få befolkningsvekst på steder hvor man ikke er avhengig av bil for å få gjort noe.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Sitat

Ja Nils Pils. Om man har et perspektiv på 50 til 70 år, så har du selvsagt helt rett. Men så må du kjøpe båten da.. som for en del kan synes som et dyrt og unødvendig hinder for å få adgang til sjøen. En badeplass kan hvem som helst benytte når som helst.

•  

Ventetiden i foreningene er ca 7-8 år medlemskap........

NilsPils skrev 58 minutter siden:

Og som medlem uten ildelt fast båtplass har du fordelen av å kunne leie ledige båtplasser og båtopplag til en meget rimelig penge.

Så hvis man ser etter båtplass i Oslo-området så kan man bare melde seg inn i denne båtforeningen og få både billig båtplass og opplagsplass enkelt og greit?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Det er flere foreninger som driver til ca selvkost da de dermed leier billig eiendom av kommunen. Da er det som nevnt ca 7-8 år venting på ledig plass. I mellomtiden er det mulig å få sommeropptak og eventuelt midlertidig sommerplass rimelig. Opplag vinter kan også ordnes, men de med fast sommerplass prioriteres. Boblehavn vinter pleier å gå greit. 

Det som er fint med dette opplegget er jo nettopp at man ikke trenger å være økonomisk priviligert for å ha båt. Jeg har leid privat i Bærum mange sesonger, men se at det ofte er et større spenn i hva slags folk og dertil sosioøkonomisk status som har råd til å ha båt på brygga i min forening. Det er fort 6-8 ganger dyrere å leie privat enn å være medlem i en slik forening. Og jeg opplever et veldig godt miljø når det også går an å ha plass som ikke koster mer per sesong enn båten koster i innkjøp (betalte en gang 13750 kr for sommerhalvåret for båt som kostet 5000kr) i vår havn er det maksgrense på 40 fot. Det er også dugnadsbasert med obligatorisk nattevakt. 

Jeg mener  dette i praksis betyr at allmennheten har en mulighet til sjøliv og båtliv gjennom disse havnene. Man trenger heller ikke bil, da de ligger sentralt. Er enig i at vinteropplag kan diskuteres på Skøyen. Akkurat i området Skøyen er det også kort vei til Bygdøy med mange badeplasser allerede, og Sollerudstranda på Lysaker.

Utbygginga på Fornebu og Lysaker har uansett vist at konflikter oppstår når sameiene setter opp skilt og ønsker å hindre ferdsel. Og da har vi ikke snakket om høyde på blokkene som ofte bygges, som skaper murer mot sjøen og hindrer sikt. De som har råd får det sikkert fint i leiligheter til 10mill+++, men at dette er for allmennheten kjøper jeg ikke.

I dag er det campingplass for bobiler på opplagsplassen sommerstid. Båtene som er i korte sommeopptak kan stå langt unna sjøkanten. Kunne med fordel gjort det mer publikumsvennlig, men det vil nok komme i konflikt med den nylig utvidede robanen. 

Spørsmålet er vel om man ønsker at vanlige familier med normal økonomi skal kunne oppleve sjøliv eller ikke. Etter min mening tullete hvis det bare blir båtliv for de med velfylt bankkonto.

Redigert av willmasta (see edit history)

Min båtforrening disponerer ca 360 plasser.  Ikke alle plassene benyttes av ulike årsaker, større reparasjoner på land, reiser mm. Disse plassene leies ut til nye medlemmer som står i båtplasskø. Da kan man være heldig å få plass allerede fra første året. Dette gir inntekter til foreningen og effektiv utnyttelse av bryggeplassene til gavn for medlemmene. Foreningen drives på non-profitbasis og medlemsbasert nattevaktordning  som gir meget gunstige årlige leiepriser for medlemmene. 

Jeg er selv medlem av Skøyen Båtforening. Marinaene ligger helt innerst i Bunnefjorden og vi har opplagsplass på Karenslyst innerst i Bestumkilen (enn så lenge) sammen med andre båtforeninger. Vi leier ut båtplasser som ikke er disponert av medlemmene, fortrinnsvis til betalende medlemmer. Vi leier også ut plasser på korttidsbasis når medlemmer er på lengre turer. For tiden har vi god kapasitet i boblehavna som har blitt utvidet de siste årene og alle kan søke.

Hos oss kan også utenbys folk bli medlem. Vi har fint klubbhus med betalt dagvakt på sommeren og medlemmen er forpliktet til en nattevakt hver i sesongen. Tresnekka Tora har fast båtplass her, og for oss er livet i og rundt marinaen like viktig som det å gå ut med båten. Jeg synes det er helt skammelig at noen kan finn på å ødelegge disse miljøene.

Marinaen drives på dugnadsbasis. Dugnadene er frivillige, da det som regel er godt oppmøte likevel. Vi har et veldig godt sosialt miljø. Marinaen og marinadriften er et svært viktig innhold i livet for mange, spesielt pensjonister (som meg).

Vi er langt fra en klubb med priviligerte rikinger med luksusbåter. Det er maksimumsgrense på båtstørrelsen. Det gjelder i praksis stort sett hele båtmiljøet i Oslo. De store, dyre luksusbåtene finner du kun noen få av på Aker Brygge. Rikingene finner du i de allerede oppførte luksusboligene langs sjøkanten.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Lars og Sirius skrev On 18.12.2020 at 20.41:

La oss som bor i Oslo beholde noe av byen. Kanskje det er på tide å si at vi ønsker ikke mer fortetting i Oslo, sorry, Oslo er full, bygg et annet sted?

Det er kanskje på tide å utvide markagrensa. Da blir det masse boligbygging og skatteintekter, og plass er det nok av der.

Eller de kan redusere "byregjeringen" eller skifte den ut.  Jeg bor ikke i Oslo heldigvis. Men det er en fryd bare å se alle båtene som kan ligge så nær bysentrum. 

Vannspeilets verdi på alle måter, er nok veldig undervurdert og den verdien måles ikke i penger. Gjenfylling med gråstein og bygging av blokker i strandkanten er slikt som  våre etterkommere ikke vil sette pris på.

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Kall det hva du vil, men for meg er både Asker og Nesodden ved fjorden å anse som en del av Oslo-området når det gjelder båt og båtliv i en diskusjon om båtplasser, opplag og lignende. Ja, jeg vet godt hvor denne havnen vil komme, ser over til den fra stuevinduet!

En litt annen vinkling i et leserinnlegg i Agderposten

Småbåthavnene – kulturelle møtesteder i nærmiljøet

Med dette henvender jeg meg til Arendals bys politiske ledelse, lokalavisene og medienes redaksjonelle hjernetrust – samt alle med hjerte for fellesskap, miljø og kystkultur.

Vi lever i mer usikre, hektiske, rastløse og omskiftbare tider med krav til prestasjon og vellykkethet som kan skape usikkerhet i de unges sinn. Mer enn noen gang må vi aktivt arbeide for og hegne om alt som er positivt byggende i lokalsamfunnet. Kultur og tradisjonsbæring må bevisstgjøres og tilrettelegges for den nye tid. Stabilitet i nærmiljøet må bæres fram ved langsiktig tenkning tuftet på den sunne fornuft.

Min største interesse gjennom hele livet har dreid seg om den Sørlandske Kystkultur. Det har også de senere år kommet ut en rekke flotte lokalhistoriske bøker om våre uthavner og tettsteder nær sjøen.

I sjøfarts- og båtbyen Arendal har bryggene mer enn noe annet fungert som kulturelle møtesteder i nærmiljøet gjennom flere hundre år. Bryggene i kommunale båthavner har mange av oss et så personlig, nært og kjærlig forhold til at det kan likestilles med vår egen veranda og gårdsplass hjemme.

Som lokalhistorisk prosjekt har jeg i mange år arbeidet med å dokumentere livet ved bryggene i Strømsbuneset vinterstid. Kjærligheten til vår egen felles båthavn og dertil stedstilhørighet kan best sammenlignes med patriotismen vi finner i idrettslivet.

Sent på ettermiddagen mandag 7. desember mottok jeg telefonisk en besynderlig meddelelse fra Arendal Havnevesen. Nå er det ikke lenger mulig for en Strømsbunesmann å ha sin fiskesjekte liggende på vannet vinterstid ved den kommunale brygga på Strømsbuneset – sjekta vil i beste fall bli tvangsflyttet til Tyholmen.

Her må jeg av hele mitt hjerte be våre folkevalgte i sine ombudsroller å arbeide fram konstruktive og bærekraftige løsninger. Her må alle impliserte parter arbeide med tilpasning og tilrettelegging – og videre meisle ut de nødvendige praktiske foranstaltninger slik at vi fortsatt langs Norskekysten kan ligge med våre egne båter i vår egen strandsone under våre egne stuevinduer gjennom hele vinterhalvåret.

Det ligger nå i sakens natur at Arendal Havnevesen må gi en grundig redegjørelse omkring tingenes tilstand i full offentlighet. Avslutningsvis ber jeg Agderposten om å bistå med å belyse det substansielle innhold i dette for oss alle utrolige sakskompleks.

Jan Tellefsen

NilsPils skrev for 9 timer siden:

Jeg ser heller ikke av prospektet at de utlyser båtplasser for Oslofolk.

Men kan du strekke deg til en enighet om at utbygging av båtplasser også med "noe" avstand fra Oslo sentrum vil avlaste etterspørsel i området Indre Oslofjord? Etter hva jeg forstår så bor du i en kommune uten kystlinje hvilket ofte betyr en liten ulempe på mange vis, også tilgang til båtplasser som betinger bolig i kommunen siden det er kommunen som ofte eier tomt og låner/leier denne ut til en lokal båtforening.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...