Jump to content

Bygge integrert badeplattfom og doble ror på en First 24


Optimix

Recommended Posts

Jeg skal modifisere hekken på min first 24. Planen er midtmontert påhenger'n på brakett med doble ror (et ror på hver side). Leker også med tanken på å lage en integrert badeplattform som dette kan monteres på og som gir noe lengre skroglengde.

Er det noen som har tips til hvordan jeg bør gå frem for å:

1. Designe/bygge nye ror

2. Lage en integrert badeplattform

Link to post
Share on other sites

Heisan !

På en 80-talls First jeg hadde, var roret i tre/finer.

 

Ville tatt en tur på vinter-opplagsplassen , sett på løsninger. Særlig den First 211, som avbildet i innlegg her. Kanskje du kan satse på lage deg noen maler.

(Spar på gamle-roret , idet ikke alle liker hjemmemekk , ved evt videresalg :wink: )

 

Plastimo har kanskje beslag.

 

Spennede prosjekt!

Legg gjerne ut foto av hekken nå, og videre i prosjektets framgang.

Et prosjekt for seiler-andelen her inne :wink:

 

Lykke til!

 

Hilsen Opus :flag:

Link to post
Share on other sites

Det originale roret er blytungt (skal få ligge i garasjen til neste mann), hadde ikke blitt lei meg av å spare inn litt vekt der med tanke på de som skal erstatte..

 

Ellers så kan jeg opplyse om at denne firsten fikk en 58,5m2 gennaker på 1,1 m langt karbonfiberspyd i våres, meget artig :smiley:

Båten skal ikke brukes i regatta, bare for morro! Det åpner seg en hel verden av muligheter når man dropper å tenke på LYS reglementet. DEILIG!!

 

Her er bilde av båten med ror

https://baatplassen.no/bildearkiv/8/8123/medror.jpg

Og uten ror

https://baatplassen.no/bildearkiv/8/8123/utenror.jpg

Bildene viser også påhengern som står i brønn, som skal på hekken. Orker ikke tanken på å ha den motoren liggende å slepe hele tiden..

Redigert av First24 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...