tobixen Startet 16.Desember.2020 Link til dette innlegget Startet 16.Desember.2020 (redigert) Jeg synes det er underlig at det ikke er en eneste tråd (så vidt jeg kan se?) om dagens store maritime nyhet, ref bl.a. https://www.nrk.no/nordland/alle-boreal-ferger-og-hurtigbater-beordres-i-land-etter-revisjon-fra-sjofartsdirektoratet-1.15292269 ... jeg hadde forventet spekulasjoner, synsing, innsideinformasjon, bakgrunnsinformasjon og ymse, på løpende bånd, men helt stille her? :-) Quote Onsdag ettermiddag ble store deler av norskekysten er stengt ned. Samtlige hurtigbåter og ferger fra rederiet Boreal ble beordret til kai etter at Sjøfartsdirektoratet avdekket flere alvorlige sikkerhetsavvik. Boreal er et stort selskap som trafikkerer ferger og hurtigbåter langs hele kysten fra Rogaland i sør til Finnmark i nord. Finnes det ingen ledige kapasiteter i markedet for å ta unna litt av trafikken? Dette er jo så vidt jeg kan skjønne rimelig krise for de som er rammet. Hvordan har vi i det hele tatt klart å komme opp i en slik situasjon? Redigert 16.Desember.2020 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 16.Desember.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2020 Høh, "saken oppdateres". Onsdag kveld ble det klart at Sjøfartsdirektoratet likevel gir tillatelse til at de over 40 båtene får seile og at trafikken skal dermed komme i gang igjen. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Brigg Svart 17.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2020 tobixen skrev for 9 timer siden: Finnes det ingen ledige kapasiteter i markedet for å ta unna litt av trafikken? Det vil i så fall bare være flaks. Det finnes reservefartøy som ofte går suppleringsruter i sommersesongen. Disse kan settes inn f.eks. ved tekniske problemer på et fartøy. Men i lavsesong om vinteren går reservefartøyene ofte inn som erstatning for fartøyer som er på verksted for planlagt vedlikehold. Og når Boreal får seilingsnekt for alle sine fartøyer vil jo også reservefartøyene deres ligge til kai. Ledig kapasitet må i så fall komme fra andre rederier, og dette vil ikke kunne hjelpe stort slik situasjonen var i går kveld. tobixen skrev for 9 timer siden: Dette er jo så vidt jeg kan skjønne rimelig krise for de som er rammet. Jeg tror det er vanskelig for oss om ikke er avhengig av ferge eller hurtigbåt å forstå hvor viktige disse forbindelsene er. Tenk deg at alle tog, T-bane, trikk, busser og drosjer i Oslo hadde vært ute av drift. Samtidig som alle veier var stengt slik at man ikke kunne bruke bil. Da begynner man å nærme seg samme situasjon. tobixen skrev for 9 timer siden: Hvordan har vi i det hele tatt klart å komme opp i en slik situasjon? Et betimelig spørsmål. Ut fra det lille som har kommet frem av informasjon om bakgrunnen for seilingsnekten kan det synes som om det er en ukultur knyttet til sikkerhetsarbeidet i Boreal. At dette kan skje i et stort transportkonsern er fullstendig ubegripelig. Jeg synes det er bra at myndighetene viser ansvar i et slikt tilfelle. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Bonus Svart 17.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2020 (redigert) Brigg skrev 45 minutter siden: ... Ut fra det lille som har kommet frem av informasjon om bakgrunnen for seilingsnekten kan det synes som om det er en ukultur knyttet til sikkerhetsarbeidet i Boreal. At dette kan skje i et stort transportkonsern er fullstendig ubegripelig. Jeg synes det er bra at myndighetene viser ansvar i et slikt tilfelle. Om det er riktig at seilingsnekten skylles en ukultur knyttet til sikkerhetsarbeidet i Boreal, så forsvinner i hvertfall ikke denne eventuelle ukultur av en 'kjapp' plan ledelsen snekrer sammen på kvelden. Da kreves inngripende endringer fra ledelse og, ikke minst, eiere. Og, dette selskapet er, så langt jeg vet, ikke Norskeid. Håper kontroll og godkjennelsesmyndighetene ser dette og følger med lenger enn bare godkjennelse av denne planen. Redigert 17.Desember.2020 av Bonus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 17.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2020 Brigg skrev 35 minutter siden: Jeg tror det er vanskelig for oss om ikke er avhengig av ferge eller hurtigbåt å forstå hvor viktige disse forbindelsene er. Tenk deg at alle tog, T-bane, trikk, busser og drosjer i Oslo hadde vært ute av drift. Samtidig som alle veier var stengt slik at man ikke kunne bruke bil. Da begynner man å nærme seg samme situasjon. Så like ille som når det kommer 5 cm sne i Oslo sentrum altså? Spøk til side, dette er for dårlig. Mange er avhengig av ferger i Norge, og da må det være rutiner på plass som sikrer at slik ikke kan skje. Videre, hvis det stemmer at sikkerhetskulturen er så dårlig må noe gjøres. Man må også stille spørsmålstegn ved hvor lurt det er å gi så mange fergeruter (antar dette er vunnet på anbud) til ett selskap. Da er man langt mer sårbar for slikt. Heldigvis får de nå seile, men her må noen tenke lenge og hardt. https://www.nrk.no/nordland/alle-boreal-ferger-og-hurtigbater-beordres-i-land-etter-revisjon-fra-sjofartsdirektoratet-1.15292269 Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 17.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2020 Bonus skrev 58 minutter siden: Og, dette selskapet er, så langt jeg vet, ikke Norskeid. En rask kikk tyder på at den reelle eier er utenlandsk, javel, men selskapet som faktisk omtales her er registrert i Norge, drives fra Norge, styremedlemmer er nordmenn og de har formodentlig alle konsesjoner og tillatelser som kreves etter norsk lov og med norsk tilsynsmyndigheter. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
mons Svart 17.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2020 Jeg synes det er godt vi har en kontrollmyndighet som setter foten ned når det har gått for langt. I denne saken burde det kommet fram om det er gitt advarsler til selskapet etterhvert som bruddene er blitt kjent, og at selskapet evt har unnlatt å følge pålegg Antar at ikke alle bruddene skjedde samtidig (eller ble oppdaget av tilsynet samtidig)? Kanskje noe taushetsplikt hos tilsynet el, men fylkene som er ansvarlig for anbudene og kontraktene burde vel også fått et varsel fra tilsynet slik at de hadde mulighet til å kalle selskapet inn på teppet og evt lage kriseplaner. Synes det ser ut som om saken handler om et selskap som ikke bryr seg og manglende kommunikasjon fra tilsynet til omverden (oppdragsgivere). Sitér dette innlegget Mons Link to post
tobixen Svart 17.Desember.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2020 2 hours ago, Brigg said: Jeg tror det er vanskelig for oss om ikke er avhengig av ferge eller hurtigbåt å forstå hvor viktige disse forbindelsene er. Tenk deg at alle tog, T-bane, trikk, busser og drosjer i Oslo hadde vært ute av drift. Samtidig som alle veier var stengt slik at man ikke kunne bruke bil. Da begynner man å nærme seg samme situasjon. Analoger mellom sjø og vei blir sjeldent gode. Jeg tenker at litt av rotproblemet her er at man har gjort seg for avhengig av ett selskap (og kanskje også ett transportmodi) - uten at jeg helt kan foreslå noen alternativer, det er ikke akkurat rom for konkurrerende fergevirksomhet, flyplass og en flåte av taxibåter på øyer med noen hundre mennesker. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Komodo Svart 17.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2020 tobixen skrev for 10 timer siden: Hvordan har vi i det hele tatt klart å komme opp i en slik situasjon? Brigg skrev 46 minutter siden: Et betimelig spørsmål. Ut fra det lille som har kommet frem av informasjon om bakgrunnen for seilingsnekten kan det synes som om det er en ukultur knyttet til sikkerhetsarbeidet i Boreal. At dette kan skje i et stort transportkonsern er fullstendig ubegripelig. Jeg synes det er bra at myndighetene viser ansvar i et slikt tilfelle. Enten så har rederiet fått påpakninger og advarsler om diverse avvik i lang tid og ignorert dette, eller så har tilsynsmyndighetene en veldig digital oppførsel med enten godkjenne eller underkjenne. Jeg holder en knapp på det første, og at det har blitt delt ut diverse gule kort her underveis. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
navid Svart 17.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2020 Kilde: Sjøfartsdirektoratet Dette er årsaken til seilingsnekten: I korte trekk kan funnene oppsummeres slik: Revisjonen avdekket (ved minst 5 alvorlige hendelser) at rederiet; at de ved flere hendelser ikke hadde begjært skade/havaritilsyn slik at Sjøfartsdirektoratet kan vurdere om det er sikkert å seile. De har derved operert fartøyene uten gyldig sertifikat. at de ikke har utført risikovurdering etter at skaden/hendelsene hadde inntruffet at rederiet ikke har internt fulgt opp og risikovurdert teknisk svikt i utstyr som ledet til hendelse rederiet har ikke fulgt opp pålegg og forespørsler fra Sjøfartsdirektoratet ikke hadde rapportert flere hendelser til Sjøfartsdirektoratet som er påkrevd av sikkerhetshensyhendelser til Sjøfartsdirektoratet som er påkrevd av sikkerhetshensyn Kilde: Sjøfartsdirektoratet Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 17.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2020 Mouche skrev for 1 time siden: En rask kikk tyder på at den reelle eier er utenlandsk, javel, men selskapet som faktisk omtales her er registrert i Norge, drives fra Norge, styremedlemmer er nordmenn og de har formodentlig alle konsesjoner og tillatelser som kreves etter norsk lov og med norsk tilsynsmyndigheter. Mitt poeng med utenlandsk eierskap var basert på kommentaren om en mulig ukultur knyttet til sikkerhetsarbeidet. God kultur, som er en basis for at ting fungerer når det trengs, er ofte påvirket av tilsvarende holdninger og ønsker fra eierne. God kultur koster penger. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 17.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2020 tobixen skrev 1 time siden: Analoger mellom sjø og vei blir sjeldent gode. Poenget er at ute i disse øysamfunnene er ferja eller hurtigbåten eneste vei til og fra. tobixen skrev 1 time siden: Jeg tenker at litt av rotproblemet her er at man har gjort seg for avhengig av ett selskap (og kanskje også ett transportmodi) - uten at jeg helt kan foreslå noen alternativer, det er ikke akkurat rom for konkurrerende fergevirksomhet, flyplass og en flåte av taxibåter på øyer med noen hundre mennesker. Enig i at det er urealistisk at det skal være dobbel kapasitet i systemet for å møte en situasjon som dette. Men da blir det desto viktigere med kvalitetssikring av den kapasiteten som i utgangspunktet skal være der slik at denne til enhver tid er tilgjengelig. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Popeye70 Svart 17.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2020 1 hour ago, tobixen said: Jeg tenker at litt av rotproblemet her er at man har gjort seg for avhengig av ett selskap (og kanskje også ett transportmodi) - uten at jeg helt kan foreslå noen alternativer, det er ikke akkurat rom for konkurrerende fergevirksomhet, flyplass og en flåte av taxibåter på øyer med noen hundre mennesker. Et veldig upopulært forslag (og jeg forstår hvorfor) er å ikke tilby ferger eller bruer/tunneler til hver en holme hvor det bor 2 eller flere personer, satt på spissen. Kanskje det ikke er forsvarlig eller praktisk å ha folk boende «på den ytterste nøgne ø» rundt i hele landet og tilby infrastruktur (vei, strøm, vann, skole, butikk, post osv) til disse. I tidligere tider var man oftere selvforsynt når man bodde så avsidesliggende til, men i 2020 må man ha «assistanse» i form av tjenester og tilbud fra det offentlige og det private for å kunne klare seg - man er avhengig av mange flere for å utføre sin jobb, oppfylle borgerplikter og rett og slett leve. Kanskje man må revurdere hvor lang ut man skal tilby disse tjenestene...? Jeg sier ikke at det må bli sånn eller sånn, men kanskje vi bør se på hvor levedyktig og bærekraftig det er å opprettholde beboelse nesten over alt. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Brigg Svart 17.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2020 Popeye70 skrev 27 minutter siden: Et veldig upopulært forslag (og jeg forstår hvorfor) er å ikke tilby ferger eller bruer/tunneler til hver en holme hvor det bor 2 eller flere personer, satt på spissen. Kanskje det ikke er forsvarlig eller praktisk å ha folk boende «på den ytterste nøgne ø» rundt i hele landet og tilby infrastruktur (vei, strøm, vann, skole, butikk, post osv) til disse. Du har nok rett i at dette vil være uopoulært i mange miljøer. Argumentet for å opprettholde mange av disse bosettingene er at nasjonen er avhengig av all verdiskapingen som skjer der. Vi kan ikke alle bo i byen og leve av å klippe hverandre. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
index Svart 17.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2020 Popeye70 skrev 35 minutter siden: I tidligere tider var man oftere selvforsynt når man bodde så avsidesliggende til, men i 2020 må man ha «assistanse» i form av tjenester og tilbud fra det offentlige og det private for å kunne klare seg - man er avhengig av mange flere for å utføre sin jobb, oppfylle borgerplikter og rett og slett leve. Må man? Jeg bor på en slik øy og er selvforsynt. med unntak av renovasjon og vann/kloakk, som vi er pålagt å benytte. Sikker på at du ikke skjærer for mange over samme kam her nå? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Mouche Svart 17.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2020 Bonus skrev for 1 time siden: Mitt poeng med utenlandsk eierskap var basert på kommentaren om en mulig ukultur knyttet til sikkerhetsarbeidet. God kultur, som er en basis for at ting fungerer når det trengs, er ofte påvirket av tilsvarende holdninger og ønsker fra eierne. God kultur koster penger. For all del, men for egen del tror jeg ikke at det er noe særnorsk fenomen. Jeg har i alle fall som en del år bosatt i flere utland og jobber både for og med mange utenlandske selskaper ikke opplevd at dette er noe særnorsk fenomen, men kan kun tale utifra egen erfaring og har ikke noe belegg for dette på annet vis. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
arkmarin Svart 17.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2020 Når laveste pris vinner anbudet må de redusere sine kostnader og her har de forsøkt å spare på sikkerhet. Ellers går det ofte på redusert lønn til de ombord og dårligere arbeidsavtaler. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Bonus Svart 17.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2020 Mouche skrev 25 minutter siden: ...men for egen del tror jeg ikke at det er noe særnorsk fenomen. Jeg har i alle fall som en del år bosatt i flere utland og jobber både for og med mange utenlandske selskaper ikke opplevd at dette er noe særnorsk fenomen, men kan kun tale utifra egen erfaring og har ikke noe belegg for dette på annet vis. Jeg har også arbeidet internasjonalt i mesteparten av mitt arbeidsliv. I de senere årene spesifikt med forretningsutvikling, kultur og samhandling. Jeg er helt enig med deg at dette ikke er et norsk fenomen, man finner de samme utfordringene utenfor Norge også. Kanskje tom. i enda sterkere grad. Poenget mitt var at "avstanden" mellom reell eier og markedet der tjenestene utføres, påvirker sterkt ønsket og evnen til å gjennomføre langsiktige investeringer for å få en ønsket (og nødvendig) kultur i organisasjonen. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 17.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2020 Tror vi egentlig er helt enige her Bonus! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
ivar Svart 17.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2020 Brigg skrev for 2 timer siden: Argumentet for å opprettholde mange av disse bosettingene er at nasjonen er avhengig av all verdiskapingen som skjer der. et av samfunnene som ble rammet av stoppen: https://e24.no/naeringsliv/i/l1ojmL/dette-lille-oeysamfunnet-i-nord-norge-drar-inn-milliarder-i-aaret Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Mouche Svart 17.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2020 I følge VG: Fem alvorlige hendelser Sjøfartsdirektoratet mener at rederiets sikkerhetssystem ikke holder mål. Minst fem alvorlige hendelser utløste den skarpe reaksjonen mot Boreal: 17. november 2020: «Husøy» seiler 55 nautiske mil fra Stokkvågen i Lurøy til Sandnessjøen, med delvis åpent baugvisir og skottport. 2. november 2020: «Herøysund» kolliderer med fergekaien på Søvik ved Sandnessjøen i Nordland. Kjørelem og rekkverk får til dels store skader. 24. september 2020: «Alsten» kolliderer med kaien. Reparasjoner utføres om natten, mens pendelfergen trafikkerer sambandet med bruk av bare en ende. 22. mars 2020: «Herøysund» har et sammenstøt med fergebro. 20. november 2019: «Alsten» støter sammen med taubåt og lekter. Fergen går på helgelandskysten i Nordland. Boreal kan heller ikke dokumentere at pålegg fra Sjøfartsdirektoratet for fartøyene «Haarek», «Tomma» og «Helgeland» ble avviksbehandlet. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
tobixen Svart 17.Desember.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2020 (redigert) 5 hours ago, Popeye70 said: Et veldig upopulært forslag (og jeg forstår hvorfor) er å ikke tilby ferger eller bruer/tunneler til hver en holme hvor det bor 2 eller flere personer, satt på spissen. Sant nok. Min mor har hytte på en av disse øyene hvor antall fastboende i dag kan telles på én hånd. Jeg lemna egen båt igjen og tok kollektiver tilbake til byen en gang. Først ferge - jeg var eneste passasjerer og betalte kanskje 20 kroner for reisen. Da tenker jeg at ferga ofte går helt uten passasjerer. Fergefirmaet får nok et par tusen kroner for hver tur. Korresponderende tur med stor buss - og igjen var jeg eneste passasjer hele veien til endeholdeplass (bussterminal). Jeg tror turen tok 45 minutter. Fra bussterminalen var det urbane tilstander videre med buss til sentrum. Det slo meg at vi antageligvis har svært mange ruter som overhodet ikke er samfunnsøkonomisk lønnsomme her i landet. Dessuten, når tilbudet allikevel er av typen én buss i døgnet på hverdager, så er problemet selvforsterkende, folk benytter seg ikke av tilbudet. En annen ting er at bosetningen tradisjonelt har vært bygd rundt havet som transportåre, men nå da "alle" forventer å komme seg frem med bil er situasjonen snudd og transportåren er blitt en transporthindring. Redigert 17.Desember.2020 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Martine29 Svart 18.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2020 Husker fra i sommer da alle søringer skulle nordover på bobilferie. Store oppslag i media om at de måtte stå flere minutter i fergekø. Rederiene kjøpte tjenester fra andre selskaper med fylkeskommunenes samtykke. Det var klondyketilstander og lønn til de som bodde og jobbet på fergene var skyhøye....og de lokale måtte stå i samme fergekø for å komme seg til og fra jobb. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 18.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2020 dersom det stemmer at de har kjørt i 4 uker med denne skaden - og i det havområdet ..... https://www.nrk.no/nordland/hevdar-boreal-ikkje-varsla-sjofartsdirektoratet-da-baugen-pa-ferja-mf-husoy-falt-ned-pa-helgeland-1.15292954 Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.