Jump to content

Turisttrygg fiskebåt på fjorden?


olvbremme

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har et spørsmål om moring.

 

Jeg har ei hytte ved fjorden, som leies ut til turister fra hele Europa, og mange vil fiske, men få har erfaring med å være på sjøen. Sånn kan det fort bli uhell av. Når det gjelder moring, vil det være noe poeng i å more ei jolle tjue meter fra land, og så la de fiske fra den, uten å ta av fortøyingen? Hensikten er da at båten ikke drive langt av sted, ikke lengre enn lengden på dragtauet.

 

Det må sies at jeg har lite sjøerfaring selv, har vært på fjorden et par ganger, og det er alt, så jeg har ikke greie på dette. Det er i alle fall fisk å få tjue meter fra land. Kjenner ei som fikk kveite der.

Link to post
Share on other sites

Bårdp skrev 21 minutter siden:

Å tilby turister en jolle er nå i alle fall ikke trykt. Skal du tilby de båt bør den ha såpas størrelse at den er stødig og trygg minimum 18 fot. Liten båt er livsfarlig for folk som ikke er vant med båt. Skal det være trykt bør det være stor båt og liten motor.

 

Stor båt, liten motor. Notert! Hvor stor båt tenker du man må ha før det er trygt? Ser det er flere på 14 fot til salgs. Jeg vurderer å kjøpe elektrisk påhengsmotor med lite batteri, og så ha et større reservebatteri om bord, hvis de kjører for langt. Men tenker mest på stress med ansvar hvis noe skjer.

 

index skrev 49 minutter siden:

Høres ut som en dårlig ide å sette turistene i bånd...

 

Hahah. Ja. Tenkte å sette de i bånd, eller sette de på land. Det er et egnet fiskested fra land, men det er på ei lita småbåthavn som er lukket og låst. Så fast-moret båt blir da som et alternativ til å fiske fra småbåthavna. Tenker du det er såpass kjipt å være i bånd at det egentlig er best å droppe ideen?

 

Det er mulig å droppe båndtvangen, men jeg er ikke særlig lysten på å ha ansvaret hvis de driver langt av sted. Har hatt turister ute med påhengsmotor for lenge siden, og laaaangt inne i fjorden fikk de motortrøbbel og måtte ro tilbake.

Redigert av olvbremme (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er det ikke bedre å legge ut en flytebrygge, i stedet for en båt de ikke får løsne?

 

Siden det er inne i en fjord, er det uansett begrenset hvor mye tullball de kan finne på med en båt. Du kan eventuelt stille krav til en viss kompetanse før de får kaste loss med båtene. Man trenger ikke undervurdere turistene heller, men du skriver lite om hvilken type turister det er snakk om. Er det "drop-in"-kunder som tilfeldigvis har lyst på en fisketur når de er der?

Min far har leid ut hytter med båter til tyskere i 26 år. Det har aldri skjedd noen uhell med det. Dette er folk som kommer ens ærend til Norge kun for å fiske så mye de får tid til.

Redigert av S/Y Emma (see edit history)
Link to post
Share on other sites

S/Y Emma skrev for 2 timer siden:

Er det ikke bedre å legge ut en flytebrygge, i stedet for en båt de ikke får løsne?

 

Siden det er inne i en fjord, er det uansett begrenset hvor mye tullball de kan finne på med en båt. Du kan eventuelt stille krav til en viss kompetanse før de får kaste loss med båtene. Man trenger ikke undervurdere turistene heller, men du skriver lite om hvilken type turister det er snakk om. Er det "drop-in"-kunder som tilfeldigvis har lyst på en fisketur når de er der?

Min far har leid ut hytter med båter til tyskere i 26 år. Det har aldri skjedd noen uhell med det. Dette er folk som kommer ens ærend til Norge kun for å fiske så mye de får tid til.

 

Interessant!

 

Mange av turistene er tyskere som går fjellturer, bor der ei ukes tid. Det har vært dansker som fikk motorstopp på fjorden før, og det var ikke noe stress, rett og slett fordi jeg fikk ikke vite det først når de hadde rodd hele veien tilbake ("meget hårdt", som de sa). Men det er langt fra boligen til utleiehytta, så hvis det oppstår problemer er det lite annet de kan gjøre enn å ringe 120.

 

Jeg er enig i at det er tryggere i en fjord. Hvis er minst to stykker ute, og de bruker vest, og ikke drikker alkohol, så pleier det jo å gå bra. Men det er mindre stress jo færre ting som kan gå galt. Motorstopp, av ymse årsaker, er kanskje den vanligste årsaken til trøbbel.

 

Flytebrygge ville fungert fint hvis det ikke var for at det er landgrunt ganske langt fra fjæra. Men god ide!

 

OPPDATERING. Fant ei her som kanskje hadde funka.

https://sommerbutikken.no/flytebrygge-deluxe-med-landgang-525x200cm-505cm-bestillingsvare.html

Eventuelt sjekket ut det som kalles pollyflyt-pontonger og bygget ei som er passelig lang. Har ikke helt oversikt over hvor langt ut det er grunt da, så må eventuelt sjekke det nøyere først.

 

Redigert av olvbremme (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...