Jump to content

Kjøpe 5 år gammel påhengsmotor hvor motorblokk er ny?

nordan family 27

Recommended Posts

Har vurdert å øke antallet HK på den ene båten (fra Mercury 30 hk 2012 modell), og har kommet over en 5 år gammel motor (Mercury 50 hk 2015) som jeg tror passer fint på båten. Men der var den en garantisak for et års tid siden, hvor motorblokka ble skiftet. 

Så.... da lurer jeg litt for min egen del: hva i all verden får det til å skje, og er dette noen jeg bør ligge unna? En "problem-motor" hvor det ligger flere ting på vent?

Eller er det slik at dette nesten er positivt da en sentral del av motoren er "ny". Motoren skal ikke ha så veldig mange gangtimer.

Jeg er usikker - liker ikke tanken på å kjøpe meg en mandags-motor med problemer heller. Men forøvrig så passer motoren fint til båten og er "midt i blinken" tror jeg.

Tja er det ny blokk med ny veiv og stempler? Da skulle det være bra da....

Er arbeidet gjort av verksted har du  jo garanti på jobben.

Hvorfor ble det ny blokk? Varmskjæring? Kjenner ikke Mercury men er det vanlig at disse tar kvelden? Vet jo om iallefall 2 stk i marinaen ved meg som har hatt totalhavari på Mercury..... Vet at på den ene var det tæring og hull i blokken...

Folk har sikkert fått med seg at jeg er lite glad i annet enn Yamaha og Honda, så skal la være å snakke ned Mercury....

Redigert av jerognal (see edit history)

Ny veiv og stempler vet jeg ikke. Skal være kvitteringer på garantiarbeidet, så jeg får sjekke hva som står. Vet heller ikke årsaken.

Tenker å inspisere motoren over jul, og tar med alle gode spørsmål. Farlig å la seg friste til bytte - lett å overse faremomentene når man ønsker seg større motor.

Har i dag Mercury på begge båtene, hhv 30 og 60 hk, 2012 modeller. Ikke noe trøbbel med dem, men de har bare gått 100 og 180 timer så det er jo ikke akkurat mye.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...