Jump to content

Styrbord/babord-gående propeller?

Kjeles

Recommended Posts

I flere tidligere innlegg i dette forumet har vi blitt fortalt at begrepene 'høyre' og 'venstre' ikke er tilstrekkelig entydige ombord i båt. Vi må si 'styrbord' og 'babord' for å unngå misforståelser.

Ok, greit.

Men gitt dette faktum, er ikke båtfolket bekymret over at vi til stadighet hører betegnelsene 'høyregående' og 'venstregående' propeller -- aldri 'styrbordgående' og 'babordgående'?

Kanskje det er på tide å oppgradere presisjonsnivået innen propell-terminologien slik at vi ikke risikerer at båten går bakover etter propellskift?

Nei, det synes jeg ikke det er noen grunn til å bruke noe energi på. Men for all del, i disse mørkeste dagene av året, er det jo greit å ha noe å skrive om. Selv er jeg mer opptatt av at det nå ikke er mer enn 3 måneder til sjøsetting.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Kjeles skrev 11 minutter siden:

Kanskje det er på tide å oppgradere presisjonsnivået innen propell-terminologien slik at vi ikke risikerer at båten går bakover etter propellskift?

Greit nok å bruke riktig terminologi, men om man vet hvordan retning akslingen dreier gir det vel seg selv hvordan propellen skal stå.

Redigert av Jannmar (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...