Jump to content

Hummersesongen 2020 og tapt utstyr/fangst

pero

Hummersesongen 2020 og tapt utstyr/fangst  

32 medlemmer har stemt

1. 1. Har du i sesongen 2020 opplevd å miste eller bli frastjålet utstyr eller fangst.

• Ja, 1-3 teiner
      7
    • Ja mer enn 3 teiner
      2
    • Nei, sesongen har gått bra uten problemer.
      14
  2. 2. Om du har mistet utstyr eller fangst, hva har dette kostet deg?

• Mindre enn 500 kr
      1
    • Mer enn 500 kr
      9
    • Ingenting
      13

Meningsmålingen er stengt

• Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.
  • Poll closed on 01/01/21 at 06:59

Recommended Posts

Det er stadig meldinger om teinetyver, både tyveri av teiner, men også fangsten. Av egeninteresse så er det interessant å se om dette er et stort problem, eller marginalt. Selv har jeg mistet en teine i år, men det var av egen dumhet. Jeg satte teina for dypt, og blåsene ble dratt ned. Fant den igjen med undervannskamera, så det gikk fint til slutt. I fjor opplevde jeg at 3 teiner satt relativt nær hverandre hadde påfallende avvik i fangst. Riktignok krabber, men det var 4-5 krabber i to av dem, mens den tredje var tom, og alt agn var borte. Kan ha vært tilfeldig selvsagt, men det er kanskje andre der ute som har tilsvarende erfaringer?

8 teiner i minus for meg i år :headbang:

Regner med at det er en kombinasjon av de vanlige faktorene; noen tau blir kappet av propeller, noen blir tatt av uværet (etter to dager med liten storm her ute var flere av teinene på avveie), noen blir stålet, noen blir tjuvtrekt og dumpet et annet sted (kjennetegn: finner igjen teina et helt annet sted selv om været har vært pent, gjerne med luka åpen), og noen kan hekte seg i roret e.l. på en båt og bli trekt ut på dypt vann. 

To av teinene jeg mistet røyk tauet på idet jeg skulle ta den opp i båten, så de bør jeg ikke lure på. Har prøvd å dykke etter den ene uten suksess, men skal prøve igjen. Akkurat den dagen var været dårlig, og teina stod på et veldig utsatt sted. Han som satt i båten måtte nesten holde seg fast mens jeg var nede, og på grunn av relativt kraftig strøm og stor sjø ville jeg ikke komme opp langt fra båten. 

Men når jeg dykker så finner jeg jo av og til teiner, og da ser jeg jo hva som skjer. I de fleste tilfellene er blåsa kappet, og tauet ligger på bunn. I noen tilfeller mangler tauet helt, så da tyder det jo på at vedkommende har vært dårlig på å knyte, eller så har tauet rett og slett røket (som på mine to teiener). Det som også er ganske vanlig er at teiner sklir utfor bratte skrenter og blåsa blir dratt under. Svømmer man langs slike bratte fjellvegger kan man av og til se tau som står opp fra dypet uten at det er blåser på overflata. Husker spesielt en gang som jeg dykket langs en slik fjellskrent her ute. Lå på jevn dybde mellom 55 og 60 meter, og så flere av disse tauene som strakte seg i "været". På bunn av den fjellskrenten er det drøyt 90 meter. Så også blåser som stod opp i vannet på den dybden. Mange som har mistet redskap der tydeligvis. Etterhvert vil disse tauene gro, og blåsa blir trekt under og synker. På sensommeren i år fant jeg ei teine under et dykk hvor det meste av tauet var stappet inn i teina, og noen (kanskje 10m) var utenfor teina med et lite flyteelement som stod opp i vannet. Lurer fælt på hva som har skjedd der. Tipper egentlig på at noen har fått den i propellen (dette var nærme ei lei), fått opp teina, og stappet inn tauet og kastet uti teina igjen. For et par uker siden var jeg ute og soknet opp tre teiner. En av de teinene har også vært utsatt for noe slikt. Den var ganske kraftig deformert, tauet var kappet, og det meste var stappet inn i teina. Dette var på et område hvor store skip pleier å ligge oppankret og vente på los. 

Så jeg er enig med @Vdub, det meste av svinn skyldes dårlig/feil bruk. Men du bør ikke lure på om det blir stjålet teiner også. For noen år tilbake forsvant plutselig tre av teinene mine i finvær fra den ene dagen til den andre. En av de teinene fant jeg helt tilfelidigvis tilbake et helt annet sted langt vekk der jeg hadde noen andre teiner. Og den historien er ikke spesiell for meg, har hørt flere som har vært utsatt for det. Vet også at det er to-tre beryktede gjengangere som har blitt fersket flere ganger med annenmanns redskap. 

Komodo skrev for 19 timer siden:

Vet også at det er to-tre beryktede gjengangere som har blitt fersket flere ganger med annenmanns redskap.

Håper ikke det vil hende meg. Når jeg finner en mistet teine uten merking bruker jeg den. Jeg har en teine som har vært merket med spraymaling, som eieren muligens vi kjenne igjen, uten at jeg kan vite hvem det er . . . .

Har ellers ikke mistet teiner på et par sesonger. Det tilskriver jeg tydelig merking med flagg, jevnlig ettersyn av tauverk, flink styrmann som vokter ekkoloddet . . . og litt flaks. Men jeg mistet i fjor en stor og lett synlig oransje blåse til krepselenka. Der var tauet tydeligvis kjørt av. Men hadde heldigvis blåse i andre enden av lenka også. Den første var uten flagg, den andre med flagg. Heretter er det blåse med flagg i begge ender . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Takker for svarene på denne svært så uhøytidelige undersøkelsen.

Konklusjoner er det ikke så lett å trekke, men ut fra svarene så har 1/3 ca mistet eller blitt frastjålet utstyr eller fangst i 2020. Ser man på antallet registrerte lisenser for hummerfiske, så var det et totalantall på ca 30.000. Det vil si med enkel matematikk at ca 10.000 teiner som et minimum har blitt tapt eller fangst er stjålet.

Enhver statistiker vil nok protestere høylytt på denne konklusjonen, med rette. Det eneste som er avdekket er at det forekommer svinn, enten i form av tyveri, påkjørsler, avdrift, feil setting, dårlige knuter eller tauverk. At dette er et generelt problem kan det vel kanskje konkluderes med. Ei tapt teine er ei for mye, og det er verdier som går tapt.

Takker for tilbakemeldingene og kommentarene, så håper vi på en problemfri sesong neste år.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...