Jump to content

Hjelp til å finne rimelig stålpropell? Evinrude etec 90


Rocco

Recommended Posts

Sjekk med Tom Kristian Gundersen i Arendal. Han har "alt" av propeller, brukt og nytt, til fornuftige priser. Søk opp annonsen hans på finn. Finn kode 59229678 (Klarte av en eller annen grunn ikke å dele linken her). Jeg kjøpte en ny Viper 19p til min 90 e-tec i fjor hos ham. Enkel og grei handel.

Redigert av Napoli (see edit history)

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Rocco skrev for 5 timer siden:

En Quicksilver 605 med 90 hk Etec. Gjør 27 knop med 5500/5600 rpm. 

Hvorfor ønsker du å montere stålpropell på denne?

Som tommelfingregel er det forholdsvis lite å hente med stålpropell, i forhold fart, før du passerer 35 knop....

Det som kan bli forskjell er betydelig bedre grep i sjøen, og bedre baugløft, men om dette er noe du trenger vet jeg ikke. I utgangspunktet ville jeg valgt aluminiumspropeller på dette oppsettet. En 4-bladers aluminiumspropeller, f.eks mercury sin spitfire, kan muligens øke marsjfarten en anelse, men det må testes før du får fasit....

Link to post
Rocco skrev for 6 timer siden:

En Quicksilver 605 med 90 hk Etec. Gjør 27 knop med 5500/5600 rpm. 

 

dette med 17" alu?   

Må si meg enig med Mort1 her, tviler for at stål gir deg noe særlig økt ytelse utover lettere lommebok :giggle:

 

Turbo Quest propellen kan nok funke greit om den har rett spline (du skal vel ha 13?)  da den har stort bladareal og skal være lagd for båter som trenger litt ekstra skyv. 

Men prøvde en slik i 19" på min 19 fots yamarin , men den ga ikke noe ekstra ytelse over std 19" alu så den ble solgt

 

Men, hver båt/motokombinasjon er forskjellig, så fasiten får man ikke før man har prøvd 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Jeg har samme motor på min båt (+liknende båt) og har også vurdert stålpropell. Jeg har fulgt en blogg med en som har lik båt som meg, og han har testet ut ulike propeller til motoren. Tror imidlertid han har litt annen utveksling på motoren siden toppturtallet hans er nesten 1000 rpm under mitt. Han skriver for eksempel her gevinst med stål vs aluminium. 

 

 

Aluminiumspropell 13,25 x 15 fungerer ganske godt til tungt lass, vannski og fiske med flere i båten. Brukbart drivstofføkonomisk og bra på det meste. Toppfart ca.27 knop. Gunstig fart 21-24 knop

Stålpropell (Solas 3 blad) 13,25 x 15 fungerer godt til tungt lass, vannski og fiske med flere i båten.
Brukbart drivstofføkonomisk og bra på det meste.
Toppfart 28,5 knop. Gunstig fart 20-26 knop.
Denne propellen akselerer hakket vassere (har ikke prøvd den veldig tunglastet) og motoren gjør litt mer turtall og toppfarten øker med 1-1,5 knop noe som indikerer at motoren går litt lettere. Lite erfaring med drivstofforbruk ennå men det blir sannsynligvis greit siden motoren går lettere og oppnår høyere fart.
Styreresponsen er mye mer bestemt og den kaviterer ikke like fort, mister lite fart og turtall i sving.
Stålpropellen er vesentlig bedre en aluminiumspropellen i området 8-14 knop, det er nesten ikke planingsterskel og man har bedre kontroll på båtens fart i mellomområdet. Det er spesielt gunstig i store bølger. Det er lettere å kontrollere båtens fart i området like over planingsfart.

http://merry-fisher595.blogspot.com/2016/08/hva-er-riktig-propell-til-jeanneau.html?m=1

 

Planingsterskel minker, motoren jobber lettere. Det vil også redusere drivstoff forbruk. Man får også bedre styre respons og motoren kaviterer ikke like lett. På min båt har jeg opplevd at den kaviterer hvis jeg må slå ned farten litt og ikke er rask nok med å justere trim, eller jeg treffer noen store bølger og mister litt fart. Det er også en fordel med bedre gass respons. Hvis det er toppfarten man vil ha er det lite å hente, men man får bra gevinst på total opplevelsen og komfort. Sparer man litt på drivstoff også fordi man kan ligge i lavere hastighet uten å gå ut av plan kan man spare inn igjen propellen etter en liten stund. Det siste kommer naturligvis an på hvor mye man bruker båten. Jeg kommer helt klart til å gå over til stål selv neste sesong. Jeg må ha ny propell uansett. 

 

Jeg vet ikke med T.S, men det er sjelden jeg ligger i toppfart. Jeg koser meg når jeg er på sjøen og har ikke dårlig tid. Man kommer fort nok fram når båten går i plan. Lavere planingsterskel gir også mindre støy. 

 

 

Link to post
Knallipadden skrev for 13 timer siden:

Jeg har samme motor på min båt (+liknende båt) og har også vurdert stålpropell. Jeg har fulgt en blogg med en som har lik båt som meg, og han har testet ut ulike propeller til motoren. Tror imidlertid han har litt annen utveksling på motoren siden toppturtallet hans er nesten 1000 rpm under mitt. 

 

Tipper det er sånn miljø motor jeg, det var noen år 75-90 etec mangla 1000rpm pga noe miljø greier. Modellene før og etter drar de siste 1000rpm 

Link to post
Knallipadden skrev On 26.12.2020 at 10.19:

Planingsterskel minker, motoren jobber lettere.

- dette vil jeg påstå kommer av mindre stigning, ikke av stålpropell

******

Det vil også redusere drivstoff forbruk.

-tester i fra diverse båtblader pleier å vise et redusert forbruk på noen få %, unntak kan nok finnes, men jeg  ille ikke kalkulert inn noen -gevinst her.

*****

Man får også bedre styre respons

-skjønner ikke at dette skal påvirkes av alu eller stål, men forstår sikkert ikke hva tester mener....

*****

og motoren kaviterer ikke like lett.

-korrekt. Kan være betydelig forskjell i grep, men jeg har testet en turningpoint express som var tilnærmet lik alupropellen

*******

-På min båt har jeg opplevd at den kaviterer hvis jeg må slå ned farten litt og ikke er rask nok med å justere trim, eller jeg treffer noen store bølger og mister litt fart.

-her er det dette med grep kommer inn

******

Det er også en fordel med bedre gass respons.

-ser ikke helt at det blir bedre gassrespons, men det blir jo bedre grep.

****

Hvis det er toppfarten man vil ha er det lite å hente, men man får bra gevinst på total opplevelsen og komfort.

- enig, men det forutsetter at man har litt interesse for dette, ikke alle har det.

Noe som er viktig å huske på i denne forbindelsen er at vi alle har forskjellige preferanser, og derfor kan vurdere 2 like ting forskjellig.

 

Knallipadden hvis jeg forstår deg rett, så er det grep du er ute etter, og har bestemt deg for stålpropell. Da vil jeg foreslå  trophy 4 bladers stålpropell. Den har et formidabelt grep i forhold til alu. Evt spitfire 4 bladers stål. Dette er mercury sine med løs hub, og vil dermed kunne

brukes på de fleste motorer. 

Teerex her inne mener jeg har prøvd både spitfire og 4 blads solas.

 

Link to post

Jeg anbefaler deg å gå til en forhandler som har litt utvalg, og prøve flere forskjellige typer propeller. Her jeg bor får man prøve propell før man kjøper :)

Dersom det er riktig at du idag har 5500-5600 rom på WOT, så kan du prøve gå to pitch opp i stigning. E-tec 90 har optimalt turtallsområde på 5000-5200. Med tommelfingerregel på 200 rpm ned pr tomme stigning, så havner du på rundt 5200. Jeg ville prøvd 17p Viper om jeg var deg, eller muligens en 15p stiletto. To veldig forskjellige propeller, men gir ytterpunktene på BRP sine propeller.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Napoli skrev for 2 timer siden:

Jeg anbefaler deg å gå til en forhandler som har litt utvalg, og prøve flere forskjellige typer propeller. Her jeg bor får man prøve propell før man kjøper :

👍   Dette er beste måten å gjøre det på. Testing før kjøp er gull verdt Alternativt kjøpe brukte på finn. Da kan man kjøpe og selge uten særlig tap.  

Link to post
Napoli skrev for 4 timer siden:

Dersom det er riktig at du idag har 5500-5600 rom på WOT, så kan du prøve gå to pitch opp i stigning.

 

for meg høres det ut som at båten til TS virker litt undermotorisert med 90hk, og at han derfor ønsker å gå ned fra 17" i stigning for å tåle mer last uten å miste for mye turtall..? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
ivar skrev 41 minutter siden:

 

for meg høres det ut som at båten til TS virker litt undermotorisert med 90hk, og at han derfor ønsker å gå ned fra 17" i stigning for å tåle mer last uten å miste for mye turtall..? 

Jeg er enig. Båten selges med 115 Mercury på som standard. Men tallene sier det motsatte, det er derfor jeg tar et lite forbehold i "dersom det er riktig". 

@Rocco - hvor langt ned går turtallet når du får last i båten? Dersom det går under 5000 rpm bør du vurdere annen propell. Husk også at wot skal måles med den lasten ombord som du oftest har. Dvs om du pleier å kjøre båten med 8 personer i, så er det det du må ha ombord når du måler wot også.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...