Ask Startet 22.Desember.2020 Link til dette innlegget Startet 22.Desember.2020 Hei. Eg har ein Perkins 4.108. Det er ei hydraulikkpumpa montert på motoren. Reima er svært slakk, og det er ikkje nokon måte å stramma reima. Eg lurar på å kjøpa ei reim som er eit par tre cm kortare, varma reima, og freista å tvinga reima på. Synspunkt, eller gode forslag? Eg er takksam for svar. Ask Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 22.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2020 Dårlig idé. Reima er armert, og om den er for liten risikerer du å ødelegge både reim og pumpe. Jeg vil tro den du har har strekt seg, så en ny i samme dimensjon gjør nok jobben. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Ask Svart 22.Desember.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2020 Hei index. Takk for svar. Tanken var kanskje ikkje god? Ei reim som eg kanskje så vidt klarar å vippa over kanten på reimhjulet vil neppe vera særleg stram når reima er på plass? Trur du at ei reim som er stram berre når eg vippar den over kanten på reimhjulet, vil kunne øydelegga pumpa? Eg kan kanskje skru av pumpa, ha på ny reim, og skru på pumpa att, men det er sjølvsagt ikkje god plass. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Kjeles Svart 22.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2020 (redigert) Postet samtidig med Asks svar: Skyldes manglende justeringsmulighet at pumpa sitter fastskrudd på motorblokka uten bevegelsesmulighet eller at det er for trangt til å kunne bevege pumpa nok til at reima blir stram? Hvis første alternativ, kan du kanskje legge stoppskiver mellom pumpa og motorblokk slik at pumpa blir sittende litt lengre ut fra blokka. Hvis andre alternativ, kan du kanskje flytte pumpa ved å lage nye fester. Jeg hadde et problem med at dynamoen var låst inne mellom blokk og varmeveksler med kun én centimeters bevegelsesmulighet. Løsningen ble å flytte dynamoen til utsiden av varmeveksleren. For å få det til, fant jeg en mer utstikkende, nedre festebrakett på Ebay, vippet dynamoen utover i forhold til tidligere posisjon og lagde et nytt justerbart feste i overkant. Du kan kanskje gjøre noe tilsvarende hvis det er plass? Redigert 22.Desember.2020 av Kjeles Samtidig posting. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 22.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2020 Evt. sette på et eget strammehjul. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Hulda Svart 22.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2020 Et bilde, Ask, vil tilføre innovative løsninger. Men det å koke en kilerem, er ikke løsningen. Nå vet jeg egentlig ikke om dette er en kilerem, tannrem, multispor eller flatrem. De forskjellige har sine særegenheter. På BMW M57N2 blir AC-pumpen drevet at et 'serpentine belt' (sorry, kan det bare på tysk) som ikke har stramming. I dette tilfellet må man bruke samme teknikken som man nytta i gamal tid, so gamal tid, på flatremmer. Den siste der var fra 'the Sloop John B' tilrettelagt av Ivar Medaas. Tror jeg begynner å gå i barndommen. Men et bilde ville gjort susen. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 23.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2020 Hulda skrev 1 time siden: Et bilde, Ask, vil tilføre innovative løsninger. Men det å koke en kilerem, er ikke løsningen. Enig, da er det fort gjort å skade gummien. Hulda skrev 1 time siden: Nå vet jeg egentlig ikke om dette er en kilerem, tannrem, multispor eller flatrem. Det er vel ganske innlysende at det er ei kilereim som driver hydraulikkpumpa på denne Perkinsen. Har du sett mange som bruker tannreim for å drive hydraulikkpumper på båtmotorer? Tannreim blir vel stort sett bare brukt der det er behov for å synkronisere driften. Hulda skrev 1 time siden: ... AC-pumpen drevet at et 'serpentine belt' (sorry, kan det bare på tysk) Muliti V-reim Det er mange veier til Rom. Du kan true på ei reim som akkurat er lang nok, du kan lage en justeringsmekanisme, eller du kan shimse. Men som Hulda sier, legg inn et bilde, så får du bedre hjelp Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hulda Svart 23.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2020 Å neida, brukt tannreimer på kompressordrifter, mer vanlig enn uvanlig. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 23.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2020 Ask skrev for 8 timer siden: Eg kan kanskje skru av pumpa, ha på ny reim, og skru på pumpa att, men det er sjølvsagt ikkje god plass. Der fant du svaret ditt! Du skal heller ikke bli overrasket om monteringshullene er ovale, slik at du har en liten strammemulighet der. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
JRK Svart 23.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2020 Kan det være lettere og bytte til større reimskive på hydraulikkpumpa? Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 23.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2020 Noen hydraulikkpumper monteres med svært slakk reim og et strammehjul som presser inn slakken mot senterlinjen mellom de to reimhjulene. Hvis man monterer strammehjulet på den delen av reima som er går ut fra drivhjulet under drift (blir slakk under belastning) er det lite som skal til. Da kan man ha et strammejul som man bare legger inn når man skal bruke hydraulikken, og koble den ut på langtur. Strammehjulet presser mot ryggen på reima. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Ask Svart 23.Desember.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2020 Kjeles skrev for 17 timer siden: Postet samtidig med Asks svar: Skyldes manglende justeringsmulighet at pumpa sitter fastskrudd på motorblokka uten bevegelsesmulighet eller at det er for trangt til å kunne bevege pumpa nok til at reima blir stram? Hei Takk for alle svar. Pumpa er skrudd fast på blokka med to boltar. Det er ikkje slikt strammebeslag som det plar vera på dynamoar. Hulda, Komodo, og andre med same kunnskap og sveiseutstyr hadde sveist til eit eller anna på no time. Diverre har eg korkje sveiseapparat, eller sveisekunnskap. Eg skal ta eit bilete og legga inn her i tråden, men no nyt eg eit velfortent glass etter å ha renska eit trollgarn for mange krabbar, pigghå m.m., og ha rydda i det eine naustet (les flytta rotet til eit anna naust.) Ask Sitér dette innlegget Link to post
dude Svart 23.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2020 (redigert) Hei. Har du sjekka at der ikke er delt reimhjul med shims mellom de to delene for stramming? om der ikke er det, kanskje det kan settes på et slikt opplegg. dette var vanlig på noen vw/karmann motorer i riktig gamle dager, veit ikke om andre kan ha samme patent. Redigert 23.Desember.2020 av dude (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 23.Desember.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2020 Hei Takk dude. Reimhjula ser ut til å vera i eit stykke, men eg skal ta ein kikk i dagslys i morgon. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 27.Desember.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2020 (redigert) Hei Det øvste bilete er reimhjulet på hydraulikkpumpa. Ein bekjent, som elskar å skru, seier at eg kan ta av mutteren som held fjøra, og "kløyva" reimhjulet. Deretter setja på ei kortare reim, og skru saman reimhjulet att. Det neste bilete er frå reimhjulet på motoren. Det kan sjå ut som om dude har rett. Redigert 27.Desember.2020 av Ask (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 27.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2020 Tror du kan velge å løse mutteren eller tvinge sidene i skiven ifra hverandre med en kile eller stort skrujern for å få slakk nok til å få på reima. Når du presser sidene på reimskiva fra hverandre legger reima seg lenger inn og blir dermed slakkere. Ville tatt en nøye kikk på sprekken i hjulet på motoren. Hvis det er skarpe kanter på innsiden bør de rundes av med en fil, roterende fil el for å unngå stor slitasje. For å finne rett lengde på reima kan du tvinge opp reimskiva og legge i den gamle reima. Kutt reima og stram endene sammen så mye du kan for hånd, så ser du hvor lang den nye reima skal være. Legg reima i reimhjulet på motoren for å se hvilken bredde du skal ha. Reima skal ligge under kanten på reimskiven, men det er svært viktig at den ligger litt over bunnen i skiven. Legger den seg i bunnen slites den ut med en gang. Aktuelle bredder er såvidt jeg husker enten 9 eller 11 millimeter ytterst på reima. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Hulda Svart 27.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2020 Av bildet kan jeg se at remmen har vridd seg under gange. Dette er en rem som ikke passer til remhjulet. Mulig hjulet er tilpasset en av disse skjøtbare remmene som engelskmennene var så glade i. Leeeenge etter at resten av verden hadde kommet noen hakk videre når vedr. slike drifter. Se linken foran. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 27.Desember.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2020 Hei. Takk for gode tips. Eg byrjar med å freista å skru av mutteren, og sjå om eg får kløyvd reimhjulet. Eg har gitt mutteren nokre gode omgangar med 5-56, og lar det virka til i morgon. Gode tips mons. Eg skal fila det andre reimhjulet. Eg tenkjer eg kjøper eit par tre reimar, av ulik lengda på Biltema, og returnerer dei som ikkje passar. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2020 Biltema har ikke så brede remmer, ikke anbefalt. Men du må for all del prøve. Har vært borte i tilsvarende drifter tidligere. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 27.Desember.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2020 Hulda skrev 1 time siden: Biltema har ikke så brede remmer, ikke anbefalt. Men du må for all del prøve. Har vært borte i tilsvarende drifter tidligere. Mange takk Hulda! Då droppar eg Biltema. Kor brei reim trur du er passeleg? Ask Sitér dette innlegget Link to post
dude Svart 27.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2020 (redigert) Sjå der ja. Ser ut som det ordner seg.. Tipp topp, tommel opp. Mål bredden på reima som er der, så kjøper du en make som er litt kortere. ser ut som den har godt anlegg på ytterste halvdel av reima. ser også ut som reimhjulet skråner de ytterste par cm, så der bør være litt å gå på. Biltema har reimer som er 13mm bredde på, ser for meg ut som denne ikke er særlig bredere utfra bildet.men den ser kort ut? så kan være tvil om de har så korte. de har f,eks 13x950 (bxl) At reima ser vridd ut tror jeg er en illusjon som skapes utfra at det sees på de to bildene sammen. Redigert 27.Desember.2020 av dude (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 27.Desember.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2020 Hei igjen. Eg har kikka litt på sida Hulda linka til. Tekniske data til ei tilfeldig valgt reim. Kopi under. Kva tyder "deling", og kva tyder "Li" og "Ld"? Beskrivelse Conti-V kilerem 19 x 1611 Li / 1675 Ld Profil 19 Deling (mm) 15 Utvendig bredde (mm) 18,6 Nominell lengde (mm) 1675 Ld Temperatur motstand -55°C - +70°C Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2020 Du må nesten måle bredden på kilesporet der du vil at toppen av remmen skal kjøre. Det blir på den faste skiven. Umulig for oss å få noe inntrykk. Når remmen tverrer i sporet, er det ofte for at den er (altfor) smal, og kjører nærmest som et tau. Mål først. Rapporter tilbake :-) Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 27.Desember.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2020 Takkar. Will do. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 28.Desember.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2020 Hei Ytterst i reimskiva kan det sjå ut som om det er 13 mm avstand i sporet. Dette målt med tommastokk. Kor skal lengda på reimar målast? Ytterst, midten eller innerst? Ask Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.