Jump to content

Få stram viftereim når det ikkje er strammemogelegheit?

Ask

Recommended Posts

Ta mål der du vil at ryggen på remme skal spore i remhjulet. Ta radiene på begge remhjulene der du vil at vil at ryggen på remmen skal kjøre. Formelen for suksess er:

1928607849_DiagramX.jpg.66ad85cb8c6da7eaa2cccc787971f99f.jpg

Og da blir det nær nok.

Pass på R på den justerbare remskiven. På de driftene jeg har vært borti, er strammingen at skivehalvdelene blir klemt sammen. Samme prinsippet som DAF personbiler med bukseseler, for oss som er gamle nok.

Om jeg da ikke er helt på jordet. Hvor jeg beklageligvis ofte befinner meg.

Redigert av Hulda (see edit history)

Hei

Takk for gode svar båe to.

Då tingar eg altså ei reim med utvendig breidde ca. 13 mm, og lengda etter formelen dykkar.

Men kva med "Profil" og "Deling" som blir oppgitt på heimesida i linken til Hulda?

Ask

Døme frå heimesida.

Profil 19
Deling (mm) 15
Utvendig bredde (mm) 18,6
Nominell lengde (mm) 1675 Ld
Temperatur motstand

-55°C - +70°C

Her var det mye prat, formler og lite ull.

Ta av den gamle reima og kjøp en ny som er like lang men bred nok til å passe den reimskiva med fast bredde. .

Det er tydeligvis stramming på dette reimsystemet, fjærbelastet stramming ala DAF (VOFF) og gamle snøskutere.

Du trenger ikke regne ut lengden for den har ikke endret seg nevneverdig, kun bredden er slitt

Ask skrev On 27.12.2020 at 20.17:

Kva tyder "deling", og kva tyder "Li" og "Ld"?

Beskrivelse Conti-V kilerem 19 x 1611 Li / 1675 Ld
Profil 19
Deling (mm) 15
Utvendig bredde (mm) 18,6
Nominell lengde (mm) 1675 Ld

Ask skrev for 17 timer siden:

Kor skal lengda på reimar målast? Ytterst, midten eller innerst?

Ask skrev for 13 timer siden:

Men kva med "Profil" og "Deling" som blir oppgitt på heimesida i linken til Hulda?

Hei Ask! Ser du ikke har fått noen svar på disse spørsmålene. Hva de mener med "profil" i den katalogen du har sett på vet jeg ikke. Men Li henspeiler på innvendig lengde og Ld er delingsdiameter, gitt at reima legges som en sirkel. Dersom du kapper reima og folder den ut vil disse målene bli like, men poenget er at når du skal angi lengden for ei reim så er det delingsdiameteren som gjelder. Dette målet ligger et sted midt i reima, ca. 1/3 under toppen når du betrakter reima i gjennomskjært tverrsnitt. Dvs. at når du måler lengden på ei reim kan du ikke bare legge en hyssing i reimsporet og måle lengden av den. Da treffer reima bunn av sporene, og du måler for kort. Du skal heller ikke måle toppen av sporet, altså ytterdiameter på reimskivene, da blir reima for lang. 

Her har du et utsnitt fra en annen katalog. Kanskje det sier deg mer:

214312649_Kilereimiprofil.PNG.95d1e1efe3d1676536eec18579ad9893.PNG

De mest vanlige kilereimene til fritidsbåtbruk er Z, A og B. Når du har målt sporet til 13mm bredde øverst i reimskiva skal du ha ei A-reim. Den kalles også ofte for 1/2", og som du ser i utsnittet over er den oppgitt til 12,7mm. Andre oppgir den til å være 13mm nominelt. Hvis du måler den gamle reima di tipper jeg den er godt under dette, og da vil den falle dypere i sporet, noe som gjør at den blir for lang. Så det er godt mulig at lengden er ok, bare at den er så slitt på sidene at den blir for lang. 

Hulda skrev On 23.12.2020 at 1.48:

Å neida, brukt tannreimer på kompressordrifter, mer vanlig enn uvanlig.

Det er nytt for meg. Har aldri sett tannremmer på kompressorer. Hva er i tilfelle hensikten med det?  

Her er det noen kompressorer.

Men nå, Ask, har du vel fått tilstrekkelig info? Vet ikke om jeg skrev det over, men en av grunnene til at remmen din tverrer, er at den muligens bånner i skivesporet. Andre muligheter er hurtig  pådrag, slik at remmen tøyer og vrir seg. Tror ikke Perkins ligger i det segmentet. Bilen til den ene sønnen min kan ikke bruke kilerem, tverrer og spoler av. Nå sporer jeg av. 

Redigert av Hulda (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...