Hulda Svart 28.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2020 (redigert) Ta mål der du vil at ryggen på remme skal spore i remhjulet. Ta radiene på begge remhjulene der du vil at vil at ryggen på remmen skal kjøre. Formelen for suksess er: Og da blir det nær nok. Pass på R på den justerbare remskiven. På de driftene jeg har vært borti, er strammingen at skivehalvdelene blir klemt sammen. Samme prinsippet som DAF personbiler med bukseseler, for oss som er gamle nok. Om jeg da ikke er helt på jordet. Hvor jeg beklageligvis ofte befinner meg. Redigert 28.Desember.2020 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dude Svart 28.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2020 (redigert) og + 2L vel? Redigert 28.Desember.2020 av dude (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 28.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2020 Ja, det blir det. Et to-tall fra eller til spiller jo en viss rolle. Det datt ut i hasteprosessen. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 28.Desember.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2020 Hei Takk for gode svar båe to. Då tingar eg altså ei reim med utvendig breidde ca. 13 mm, og lengda etter formelen dykkar. Men kva med "Profil" og "Deling" som blir oppgitt på heimesida i linken til Hulda? Ask Døme frå heimesida. Profil 19 Deling (mm) 15 Utvendig bredde (mm) 18,6 Nominell lengde (mm) 1675 Ld Temperatur motstand -55°C - +70°C Sitér dette innlegget Link to post
Buster L Mercury Svart 29.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2020 Her var det mye prat, formler og lite ull. Ta av den gamle reima og kjøp en ny som er like lang men bred nok til å passe den reimskiva med fast bredde. . Det er tydeligvis stramming på dette reimsystemet, fjærbelastet stramming ala DAF (VOFF) og gamle snøskutere. Du trenger ikke regne ut lengden for den har ikke endret seg nevneverdig, kun bredden er slitt Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 29.Desember.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2020 Hei Buster L Det synest som om reima er litt for lang. Eg er på bygda, og netthandel er praktisk. Kor måler eg for å måla lengda på reima? På utsida av den gamle reima? Ask Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 29.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2020 Ask skrev On 27.12.2020 at 20.17: Kva tyder "deling", og kva tyder "Li" og "Ld"? Beskrivelse Conti-V kilerem 19 x 1611 Li / 1675 Ld Profil 19 Deling (mm) 15 Utvendig bredde (mm) 18,6 Nominell lengde (mm) 1675 Ld Ask skrev for 17 timer siden: Kor skal lengda på reimar målast? Ytterst, midten eller innerst? Ask skrev for 13 timer siden: Men kva med "Profil" og "Deling" som blir oppgitt på heimesida i linken til Hulda? Hei Ask! Ser du ikke har fått noen svar på disse spørsmålene. Hva de mener med "profil" i den katalogen du har sett på vet jeg ikke. Men Li henspeiler på innvendig lengde og Ld er delingsdiameter, gitt at reima legges som en sirkel. Dersom du kapper reima og folder den ut vil disse målene bli like, men poenget er at når du skal angi lengden for ei reim så er det delingsdiameteren som gjelder. Dette målet ligger et sted midt i reima, ca. 1/3 under toppen når du betrakter reima i gjennomskjært tverrsnitt. Dvs. at når du måler lengden på ei reim kan du ikke bare legge en hyssing i reimsporet og måle lengden av den. Da treffer reima bunn av sporene, og du måler for kort. Du skal heller ikke måle toppen av sporet, altså ytterdiameter på reimskivene, da blir reima for lang. Her har du et utsnitt fra en annen katalog. Kanskje det sier deg mer: De mest vanlige kilereimene til fritidsbåtbruk er Z, A og B. Når du har målt sporet til 13mm bredde øverst i reimskiva skal du ha ei A-reim. Den kalles også ofte for 1/2", og som du ser i utsnittet over er den oppgitt til 12,7mm. Andre oppgir den til å være 13mm nominelt. Hvis du måler den gamle reima di tipper jeg den er godt under dette, og da vil den falle dypere i sporet, noe som gjør at den blir for lang. Så det er godt mulig at lengden er ok, bare at den er så slitt på sidene at den blir for lang. Hulda skrev On 23.12.2020 at 1.48: Å neida, brukt tannreimer på kompressordrifter, mer vanlig enn uvanlig. Det er nytt for meg. Har aldri sett tannremmer på kompressorer. Hva er i tilfelle hensikten med det? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hulda Svart 29.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2020 (redigert) Her er det noen kompressorer. Men nå, Ask, har du vel fått tilstrekkelig info? Vet ikke om jeg skrev det over, men en av grunnene til at remmen din tverrer, er at den muligens bånner i skivesporet. Andre muligheter er hurtig pådrag, slik at remmen tøyer og vrir seg. Tror ikke Perkins ligger i det segmentet. Bilen til den ene sønnen min kan ikke bruke kilerem, tverrer og spoler av. Nå sporer jeg av. Redigert 29.Desember.2020 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 30.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2020 (redigert) Ask skrev for 19 timer siden: Kor måler eg for å måla lengda på reima? På utsida av den gamle reima? Ja. Det finnes reimmålere 0g da vrenger man reimem når man måler Redigert 30.Desember.2020 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 2.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2021 Hei Du har rett Hulda. Denne perkinsmotoren er ikkje noko turtalsbomba. I dag skrudde eg opp bolten på den eine reimskiva. Skiva delte seg, og det var lett å ta av reima. Eg tek reima med meg, og freistar å få ei ny, og litt kortare reim, over disk. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.