Bjarne R Startet 23.Desember.2020 Link til dette innlegget Startet 23.Desember.2020 Båten fikk en skade i skroget på ca 40 cm, da fender ble juster feil. Skaden er i steg kanten på overgangen mellom brun og beig farge. Dette er jo ikke årstid for å reparere med glassfiber sparkel ell. Hva kan/bør jeg gjøre midlertidig? Sitér dette innlegget Link to post
Baat_man Svart 23.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2020 Vanskelig å få noe oversikt på det bildet. Men dette er ikke langt under fenderlist, ett godt stykke fra vannlinjen? Da ville jeg først og fremst sørget for at det holdt seg tørt. Vasstrukken glassfiber å minusgrader er en dårlig kombo. Så tape i det minste over med en god vanntett tape for å beskytte det. Ikke bruk båten om du ikke vet omfanget av skaden. Glassfibersparkel er ikke for reperasjon, men for sparkling mindre hakk/sår. Dette må slipes ned så du ser omfanget av skaden, men om du ikke har mulighet for å ta inn båten i varmen er det ikke tiden for det. Sitér dette innlegget Link to post
Bjarne R Svart 23.Desember.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2020 Bast_man det er riktig ca 20 cm under fender list og 40 cm over vannet. Tenkte også på en god tapte for å holde dette tørt til våren. Heldigvis er dette en båt fra 79/80 og en av de første Nord-west 740 som ble laget. Og etter hva jeg har erfart/lest har denne ca 400 kg ekstra med glassfiber. Da jeg sjekket skaden, så det ut som det er en god del glassfiber igjen, og det er ikke noe flex når jeg trykker kraftig på området. Skal sjekke ut hva slags tapte som fungerer best til formålet, og ønsker selvfølgelig flere tips og forslag. Bjarne Sitér dette innlegget Link to post
bredekaede Svart 24.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2020 Det der er kun kosmetisk og kan vente til våren. Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 25.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2020 Enig med ovennevnte. Legg på noe gaffateip og så fikser du dette når det blir varmt i været. Tut og kjør og god jul. Sitér dette innlegget Link to post
Bjarne R Svart 25.Desember.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2020 Takk for tips og råd til Quick fix for denne skaden. Båten ligger på sjøen året rundt, og når været er bra så blir det turer utover til sommer huset også i vinter. Dette var unødvendig klønete av meg og ikke dobbelt sjekke fendringen bedre. Da blir det noen uker på land for å få dette fikset til våren/ sommeren. Sitér dette innlegget Link to post
Baat_man Svart 25.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2020 Om det kun er kosmetisk, er jo det der i orden på noen dager i ok varme Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 25.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2020 Hvis dette kun er av kosmetisk karakter ville jeg ikke gjort noen ting før til våren. Ikke tape heller, bare la det være åpent, og så sparkle til våren. Dersom det imidlertid er en skade som går ut over den strukturelle styrken i skroget blir det annerledes. Da ville jeg muligens støpt med glassfiber og polyester fra innsiden for å få tilbake styrken i skroget, og sparklet opp det kosmetiske fra utsiden. Vanskelig å si kun ut fra dette bildet. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Lazyjack Svart 26.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2020 Komodo skrev On 25.12.2020 at 13.41: Hvis dette kun er av kosmetisk karakter ville jeg ikke gjort noen ting før til våren. Ikke tape heller, bare la det være åpent, og så sparkle til våren. Godt med noen som har greie på hva de snakker om. En loddrett flate med eksponert glassfiber trekker ikke mer vann enn hva sola tørker ut før du rekker å finne frem sparkel. Sitér dette innlegget Link to post
Bjarne R Svart 27.Desember.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2020 Latzyjack, var dette ironisk? Med stor sannsynlighet kommer jeg til å tape over skaden, pga at jeg planlegger å bruke båten no i vinter. Tapere over for å hindre fuktighet å trenge inn i glassfiber, med påfølgende fare for frost spreng hvis/når kulden setter inn. Blir jo ingen mulighet for å reparere denne skaden før tidligst april/mai mnd. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 27.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2020 Jeg er glad god ironi men denne gangen var det ikke det. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 27.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2020 Ingen behov for tape her, dette klarer seg utmerket fram til våren. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bjarne R Svart 28.Desember.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2020 Var og tok noen nye bilder av skaden, og det er vel ca 35 cm fra fender list og 40/50 cm fra vannlinjen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.