mawilu Startet 25.Desember.2020 Del på Facebook Startet 25.Desember.2020 Fikk ett eksemplar av sjøveisreglene i julepresang med info om at det var krav til å å ha minst ett eksemplar ombord i alle norske båter . Hvor mange er klar over denne regelen? Var ukjent for meg. Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 25.Desember.2020 Del på Facebook Svart 25.Desember.2020 Skal være ombord i alle dekkede fartøy, men det er ikke krav til format. Nedlasting av pdf fra lovdata må holde i massevis :) Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 25.Desember.2020 Del på Facebook Svart 25.Desember.2020 Har en utskrift fra lovdata liggene en plass i kartbordet - tror jeg Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 26.Desember.2020 Del på Facebook Svart 26.Desember.2020 mawilu skrev On 25.12.2020 at 11.40: Fikk ett eksemplar av sjøveisreglene i julepresang med info om at det var krav til å å ha minst ett eksemplar ombord i alle norske båter . Hvor mange er klar over denne regelen? Var ukjent for meg. Kapittel III. Felles regler. Regel 54. Reglene skal finnes om bord Enhver fører av dekket norsk fartøy skal sørge for at minst ett eksemplar av sjøveisreglene er om bord. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 26.Desember.2020 Del på Facebook Svart 26.Desember.2020 Tror håndhevingen av det kravet er helt middels for lystbåtflåten 😇 Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 26.Desember.2020 Del på Facebook Svart 26.Desember.2020 Middels minus på det meste ;) Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 26.Desember.2020 Del på Facebook Svart 26.Desember.2020 Er klar over kravet, har hatt det ombord for en masse år siden. Ser ingen grunn til å ha det ombord nå. Som de fleste menn som pusher 50 kan og vet jeg alt... Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 26.Desember.2020 Del på Facebook Svart 26.Desember.2020 Og som de fleste men som har passert 77, klarer jeg ikke å huske alle regler. Så jeg har fremdeles reglene liggende ombord. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Napoli Svart 28.Desember.2020 Del på Facebook Svart 28.Desember.2020 Hva er definisjonen på en "dekket" båt? Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Roger jo Svart 28.Desember.2020 Del på Facebook Svart 28.Desember.2020 (redigert) Sier seg selv, motsetning til en åpen båt er utstyrt med dekk og kahytt. Enig med Lars, den burde hvert fornyet, men den er her https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1975-12-01-5 Siste rev 2018. Redigert 28.Desember.2020 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Napoli Svart 28.Desember.2020 Del på Facebook Svart 28.Desember.2020 Roger jo skrev 7 minutter siden: Sier seg selv, motsetning til en åpen båt er utstyrt med dekk og kahytt. Ja, og frem til for noen år siden, var dette et greit svar. Så kom skjærgårdsjeepene med toalett inni styrekonsollen og walk-around båtene med soveplass inni styrekonsollen/under dekket forut. Er det og dekket båt? Hva da med tilsvarende båter som har samme løsning, men hvor rommet kun er utnyttet til stuverom? Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Roger jo Svart 28.Desember.2020 Del på Facebook Svart 28.Desember.2020 Napoli skrev 1 minutt siden: men hvor rommet kun er utnyttet til stuverom? Tja, er en liten nok kan en sove i stuveromet, men om det er kan kalles dekk og Kahytt??? Men hva har det med sjøveisreglene å gjøre? kan ikke huske at det står der. Spør Sjøfartsdirektoratet om definisjon. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Mouche Svart 28.Desember.2020 Del på Facebook Svart 28.Desember.2020 Regner med at alle her kjenner, og skjønner, hva som ligger i begrepet "dekket båt" og opphold utendørs siden dette er høyst relevant i forhold til obligatorisk bruk av vest, eller ikke? Den nye regelen sier at du skal ha på deg egnet flyteutstyr om bord i fritidsbåter under åtte meter, når båten er i fart og du oppholder deg utendørs. Med begrepet utendørs menes alt opphold som skjer utenfor fast lukket overbygning som er del av båtens konstruksjon. Mange fritidsbåter har oppholdsrom, men du er kun innendørs i båten når du er omgitt av tak, faste vegger og dør, altså en værtett lukket overbygning. På båter uten slik overbygning, vil alt opphold regnes som utendørs. Kalesje regnes ikke som slik overbygning. https://www.sdir.no/veiledninger/veiledning-knyttet-til-vestpabudet/#Hva_menes_med_opphold_utendørs? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Hulda Svart 28.Desember.2020 Del på Facebook Svart 28.Desember.2020 Lars H. skrev On 27.12.2020 at 0.06: Og som de fleste men som har passert 77, klarer jeg ikke å huske alle regler. Så jeg har fremdeles reglene liggende ombord. Mmmmmm, ja. Nå er jeg bare 74,5. Men jeg mener ombordværende lefse med sjøveisregler er fra 1977. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 28.Desember.2020 Del på Facebook Svart 28.Desember.2020 Lefsa er kastet for lenge siden. Men finnes ombord i digitalt format. Til og med i lomma på mobilen hvis behov. Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 28.Desember.2020 Del på Facebook Svart 28.Desember.2020 Og alle vi som feirer jul burde ha bibelen liggende heime, nytter ikke å huske alle detaljene her heller. Heldigvis revideres den ikke hvert år, takk Gud for det. Sitér dette innlegget Link to post
mthoms Svart 28.Desember.2020 Del på Facebook Svart 28.Desember.2020 4 hours ago, Martine29 said: takk Gud for det Ja ... man kan vel ikke takke andre ... Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 28.Desember.2020 Del på Facebook Svart 28.Desember.2020 Martine29 skrev for 5 timer siden: Og alle vi som feirer jul burde ha bibelen liggende heime, nytter ikke å huske alle detaljene her heller. Heldigvis revideres den ikke hvert år, takk Gud for det. Selvfølgelig, jeg har bibelen under en meter fra hvor jeg nå sitter og skriver. I båten nøyer jeg meg med Sjøveisreglene. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.