Jump to content

Krav til sjøveisreglene ombord i båt

mawilu

Recommended Posts

mawilu skrev On 25.12.2020 at 11.40:

Fikk ett eksemplar av sjøveisreglene i julepresang med info om at det var krav til å å ha minst ett eksemplar ombord i alle norske båter . Hvor mange er klar over denne regelen? Var ukjent for meg.

Kapittel III. Felles regler.

Regel 54. Reglene skal finnes om bord

Enhver fører av dekket norsk fartøy skal sørge for at minst ett eksemplar av sjøveisreglene er om bord.

Roger jo skrev 7 minutter siden:

Sier seg selv, motsetning til en åpen båt er utstyrt med dekk og kahytt.

Ja, og frem til for noen år siden, var dette et greit svar. Så kom skjærgårdsjeepene med toalett inni styrekonsollen og walk-around båtene med soveplass inni styrekonsollen/under dekket forut. Er det og dekket båt? Hva da med tilsvarende båter som har samme løsning, men hvor rommet kun er utnyttet til stuverom? 

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Regner med at alle her kjenner, og skjønner, hva som ligger i begrepet "dekket båt" og opphold utendørs siden dette er høyst relevant i forhold til obligatorisk bruk av vest, eller ikke?:rolleyes:

Den nye regelen sier at du skal ha på deg egnet flyteutstyr om bord i fritidsbåter under åtte meter, når båten er i fart og du oppholder deg utendørs. Med begrepet utendørs menes alt opphold som skjer utenfor fast lukket overbygning som er del av båtens konstruksjon.

Mange fritidsbåter har oppholdsrom, men du er kun innendørs i båten når du er omgitt av tak, faste vegger og dør, altså en værtett lukket overbygning. På båter uten slik overbygning, vil alt opphold regnes som utendørs. Kalesje regnes ikke som slik overbygning.

https://www.sdir.no/veiledninger/veiledning-knyttet-til-vestpabudet/#Hva_menes_med_opphold_utendørs?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Martine29 skrev for 5 timer siden:

Og alle vi som feirer jul burde ha bibelen liggende heime, nytter ikke å huske alle detaljene her heller. Heldigvis revideres den ikke hvert år, takk Gud for det. 

Selvfølgelig, jeg har bibelen under en meter fra hvor jeg nå sitter og skriver. I båten nøyer jeg meg med Sjøveisreglene.

bibelen.jpg.0053ecb294c19eb7ed7074c9e8eb5537.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...