Viknes 6BY Startet 27.Desember.2020 Link til dette innlegget Startet 27.Desember.2020 Som emne tittelen beskriver, mistet jeg tlf på sjøen 2 juledag. Noe andre som har vært uheldig med dette? Fikk iphone 7 opp av havet etter 30 min under 6.5 m dybde. Lagt i ferskvann, deretter rødsprit, men ser dessverre død ut... Noen suksess historier, eller noen som tar bedre forhåndsregler for å unngå slike uhell? Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 27.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2020 Jeg kan fortelle at dette har jeg gjort to ganger og begge gangene takket mobilen for seg, første var iphone6 og så var det neste som var en iphone7. Neste ut nå er iphone 11 som jeg nylig har kjøpt. Å få de opp å gå igjen kan man visst bare glemme, ta ut simkortet hurtig så er det gjort og så tar du turen til stedet du kjøpte mobilen og kjøper ny og får hjelp til å overføre så mye som mulig. Det meste du måtte ha på den ligger jo utenfor mobilen. Skal du unngå dette så bør du ha mobilen i en lomme som er lukket igjen før du gjør som meg, å holde på med ting der du står på hovve som vi sier på disse kanter. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 27.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2020 Min sønn, mistet sin Sony zx sent i oktober for et par år siden. Mistet den på 3-4m, og brukte ikke så mye tid før han hev av seg klærne og dykket ned. Fant den på første forsøk, og virker fortsatt. Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 27.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2020 Kjøp en vanntett mobil neste gang Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 27.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2020 Mulig å ha flaks. En bekjent mistet sin iphone i en foss, dykket ned to dager etter, og den lyste opp når den ble berørt. Lå på ca 5 meters dyp, Virket fint uken etter, har ikke spurt siden. Men det kan være forskjell på fersk og saltvann. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 27.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2020 (redigert) Jeg gjorde det med en iPhone 6s plus for noen år siden da jeg fisket krabber i fjæra med guttungene. Byttet etterpå til Samsung (som er vanntett) og har aldri snudd meg tilbake. Må ha vanntett mobil på sjøen. Det er en sikkerhetssak. (Samsung kan få ødelagt ladeporten i saltvann, men mobilen vil fungere så lenge det er batteri. IPhone døde kjapt. ) @pacuare Ferskvann leder ikke strøm på samme måte som saltvann, så saltvann er mye værre for all elektronikk. Redigert 27.Desember.2020 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Ida Marie III Svart 27.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2020 Viknes 6BY skrev for 1 time siden: . Noen suksess historier, eller noen som tar bedre forhåndsregler for å unngå slike uhell? Bytte til vanntett Samsung...? ? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 27.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2020 Viknes 6BY skrev for 2 timer siden: Noen suksess historier, eller noen som tar bedre forhåndsregler for å unngå slike uhell? Veldig trist når mobilen ryker på den måten. Du fikk i det minste telefonen opp igjen da, det er jo noe, men likevel dumt når den har blitt ubrukelig. Akkurat her tror jeg du hadde kunne blitt reddet av å ha et vanntett deksel på mobilen, det kan gjerne være noe å vurdere i neste omgang. Mistet min splitter nye iPhone 5s på 6-7 meters dyp for noen år siden, den bare sklei ut av en litt for perfekt glipe i glidelåsen i sekken. Heldigvis var en kamerat med undervannsgener til stede, han hadde med seg svømmeføtter, maske og snorkel. Mobilen var oppe igjen på et kvarter. iPhone 5s har ingen form for beskyttelse mot vanninntrengning i seg selv, men heldigvis hadde mobilen vanntett Lifeproof deksel. Kunne ta av dekselet og erfare at det var knusk tørt på innsiden. Dekselet kostet vel rundt 8-900kr da, men sannelig var det en billig forsikring. Har brukt slikt deksel siden. Mobilen lever i beste velgående den dag i dag og brukes som jukeboks og backup (Navionics) til den nyere iPhone Xr som brukes daglig. Xr’en skal være vanntett til en viss grad i seg selv, men likevel har jeg Lifeproof deksel til den, for å være sikrere. Dagens mobiler er jo ikke akkurat rimelige i innkjøp. Så; Lifeproof deksel (eller tilsvarende) kan anbefales! I tillegg kan man ta litt stilige bilder under vann når man har vanntett deksel, har blitt mye flotte filmer og bilder fra under overflaten? Sitér dette innlegget Link to post
seilfred Svart 27.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2020 Mistet iPhone 7 mens jeg var i en samtale i fjor... brutter´n trodde jeg var sur som la på, og jeg fikk ikke forklart meg på et par dager før jeg fikk kjøpt ny. Det er bare ergerlig. Et år mistet vi grilltang ved ombordstigning etter grilling på land. Året etter lå vi på samme plass og da var vannet mye klarere, så jaggu om vi ikke fikk den noe mere rustne grilltangen opp igjen. Litt gnikkng mer wd40, så ble den helt grei igjen Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
Skip55 Svart 27.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2020 kjøp sliken, flyter også https://www.maritim.no/dry-pack-vanntett-mobiltelefonetui Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 27.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2020 Mistet min iPhone 8 plus på sjøen midt i august i år. Var på jolletur mot land med valpen så han skulle få tisse. Det ble en dyr luftetur. Mobilen ligger på 20-25 meters dyp i Leangbukten midt mellom det innerste huset på Konglungen og stupetårnet på Hvalstrand. Hvis noen vil dykke etter den er de hjertelig velkomne, og de skal få beholde den om de finner den. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
mons Svart 27.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2020 Fordelen med å finne igjen mobilen er at da dekkes tapet av de fleste reiseforsikringene. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Popeye70 Svart 27.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2020 7 minutes ago, mons said: Fordelen med å finne igjen mobilen er at da dekkes tapet av de fleste reiseforsikringene. Jeg tror ikke gjenfinning er et krav for min reiseforsikring i Gjensidige, men er søren ikke sikker. Hadde ikke kjøpt telefonen selv, så jeg meldte den aldri borte. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
mons Svart 27.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2020 (redigert) Endel forskjell på hva de dekker. Å miste den på sjøen er kanskje ikke plutselig og uforutsett da de krever at du passer godt på telefonen, men å ramle på sjøen med mobilen eller at bagen går overbord når du laster kan være dekket. Hos minst ett selskap dekkes bagen bare hvis andre har skyld i at den havner på sjøen. Kan være lurt å sjekke vilkårene. Man risikerer å miste dekningen hvis man er upresis når man skriver skademeldingen, og det er synd hvis et nøyaktig og ærlig svar ville gitt dekning. Redigert 27.Desember.2020 av mons (see edit history) Sitér dette innlegget Mons Link to post
k1mbo Svart 27.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2020 Rødsprit? Skylle godt i ferskvann, så legge den over natten i ris. Evt noen timer på 50 grader i ovnen. Har reddet et par tlf på den måten. Men er det sprekk i skjermen eller ellers i tlf når den faller på sjøen, er den dessverre ferdig. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 27.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2020 (redigert) Guttungen mistet sin iPhone i sjøen i det han skulle gå ut av kajakken på brygga vår. Tok kontakt forsikringsselskapet (telenor telefonforsikring) og forklarte situasjonen. Bare å gå i butikken å plukke ut en ny. Han hadde backup i skyen, så den ble installert akkurat som den gamle. 14 dager senere hadde vi en fritidsdykker på hytta som tilfeldigvis fant den gamle. Det var liv i den etter at vi ladet den opp. (husker ikke typen, men vanntett inntil en viss dybde, mulig det var deksel på den). Ringte forsikringsselskapet og meldte fra, og de sendte en pappeske vi returnerte den i. Relativt smertefri opplevelse, når uhellet først var ute.... Redigert 27.Desember.2020 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Viknes 6BY Svart 28.Desember.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2020 Takker for tips om vanntett deksel. Så var det dette med sky lagring da,.... Au Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 29.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2020 Har som flere andre vært uheldig å miste Iphone i vannet - ved to ulike anledninger. Begge i ferskvann, kun kort tid under - begge tok kvelden, til tross for at jeg fulgte alle råd om tørking, fjernet batteriet, la telefonen i en pose med ris over natten (som visstnok også skulle være et kjerringråd), ventet med å slå på strøm til dagen etter osv...., men nei dødt - begge gangene. Kan vel kanskje ikke vente mer av en liten tings til 10.000 kr? Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 29.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2020 Min Iphone 3 forsvant i vannet nordvest for Færder Fyr på ca 30m. PÅ den tiden hadde vi en Bavaria 28 Sport, og jeg hadde lagt den på "wetbaren" rett bak førerposisjonen, og da vi var ferdige med å fiske, så dro jeg båten i plan inn mot Verdens Ende. Jeg hørte den falt i dørken før jeg så at den skled "sakte med sikkert" langs dørken, ut på badeplattformen og rett i vannet. Jeg husker det var en ordentlig kjip følelse - hadde aldri mistet noe så dyrt før. Det var ikke mulig å få gjort noe med det heller. En kompis med en 47 foter mente jeg burde kjøpe lengre båt for å øke sjansen for å ta igjen telefonen. Så det har jeg gjort Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Espen Svart 29.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2020 iPhone fra 6 og eldre hadde ingen beskyttelse mot vann, 7,8 og x har ip67, fom Xs er det ip68 Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 29.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2020 Her et par interessante linker: https://www.businessinsider.com/is-iphone-7-plus-waterproof-water-resistant?r=US&IR=T Her er hva Apple skriver selv: https://support.apple.com/no-no/HT207043 Høres likevel ikke ut som om Apple sin garanti dekker vannskader (men du kan ha rettigheter under forbrukerlovgivningen - hva nå enn det betyr). Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Eureka Svart 29.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2020 (redigert) Jeg mistet ikke min iPhone 5s på sjøen, og den funker fortsatt som ny, selv om den er 6 år gammel. Redigert 29.Desember.2020 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart 30.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2020 Har en morsom historie om bading av og med telefon. Vi hadde en gammel Mørebas for noen år siden og den var fortøyd fra en brygge ut mot bøye. Etter en koselig tur på vannet skulle vi fortøye og jeg satt på kne på baugen og bøyde meg ned og frem mot tauet fra brygga for å feste det i ringen i baugen. Akkurat fått tak i tauet og bøyer med ned over kanten for å feste da jeg tar overballanse og slår en elegant kolbøtte i vannet. Hadde selvfølgelig telefonen i lomma. En SonyEricsson som selvfølgelig døde der og da. Stod en jentunge på brygga og holdt på å le seg ihjel og jeg skjønte jo ingenting av hva som hadde skjedd. Etterpå kom det frem at kona hadde fått tak i aktertauet og stammet inn det hun klarte for å feste det bak. Ble jo en morsom historie. Og dette var ikke første telefon som var i vannet for oss så jeg hadde ikke tenkt å melde til forsikringen siden de ikke dekket ny telefon hvis man mistet den i vannet selv. Men kona hadde dårlig samvittighet og maste om at jeg skulle ringe så da gjorde jeg det. Og hadde jo rett at å bade med telfonen selv ga ikke rett til ny. Men siden det var en morsom historie fortalte jeg hele greia og da var det plutselig dekning. At jeg falt selv ga ikke dekning, men at kona dro i tauet akter så jeg mistet balansen og tippet over ga dekning. Så dermed ble det ny telefon på forsikringen. Nå har det gått noen år og jeg hatt tre telfoner i vannet til nå så har vanntett Samsung for tiden. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Viknes 6BY Svart 30.Desember.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2020 Ble ny Iphone 11 Ref IP68-sertifisering - laget for å tåle 30 minutter opptil 2 m under vann, så denne hadde kansje overlevd uhellet. Mange gode råd og erfaringer. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 30.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2020 Egentlig rart at en smart telefon med så lite "bevegelige " deler ikke tåler mer... For et par år siden drev jeg og en kamerat og fridykket fra båt her nede i Middelhavet.. Varmt i sjøen, og vi brukte bare shorts, svømmeføtter, snorkel og maske... Da vi hadde holdt på en stund, ville vi opp i båten for å flytte oss til en annen lokalitet... Jeg skulle til å starte båten da jeg kjente at fjernkontrollen til bilen lå lommen i shortsen jeg hadde dykket med i en liten halvtime.. Da vi kom til land var jeg sikker på at den ikke ville virke, trykket på den for å få bekreftet min mistanke...men den gang ei... Et klikk hørtes fra Toyota`ens dører, funket helt fint.. og det fortsatte den med helt til vi solgte bilen noen år etter ...regner med den funker ennå... Å få noe vanntett ned til f.eks 10 meter (1ATA ) er ikke særlig krevende i 2020...utrolig at gjenstander til 10.000 ikke takler det... Jeg hadde ALDRI kjøpt et slikt produkt 2 ganger... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.