magnuje Startet 27.Desember.2020 Del på Facebook Startet 27.Desember.2020 (redigert) Jeg har ikke flygende forseil på båten, men har en stor genoa. Så jeg tenker derfor å kjøpe inn en spribom for å kunne bite litt mer fra meg på lens. Har fått tilbud på teleskopisk spribom fra en rigger, men kan denne brukes i for eksempel færdern i klassen «norrating uten spinnaker»? Det er jo max tillatt lengde på en spinnakerbom har jeg forstått som settes i målebrevet. Men kan en teleskopisk bom brukes, men kun til den lengden oppgitt i målebrevet? Altså måle den opp på forhold med målebånd eller noe. Eller må det være en fast bom med lovlig lengde? Redigert 27.Desember.2020 av magnuje (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 27.Desember.2020 Del på Facebook Svart 27.Desember.2020 (redigert) Den kan sikkert være justerbar, men lengste mulige lengde for spribommen bør ikke være lenger enn lengste tillatte lengde, så det ikke er rom for juks. Da unngår du enhver tvil. Du kan ikke få lånt deg en lovlig spribom, kun for Færdern? Nå er det mange år siden jeg tok min dommerutdanning og praktiserte, men var aldri borte i noen slike saker. Når det er sagt - den eneste gangen jeg kan tenke meg at dette skulle være noe å klage på er hvis du såvidt slår en konkurrent og vedkommende oppdager at du har en ulovlig bom. Da risikerer du eventuelt en prosentstraff hvis det klages og klagen tas til følge. Redigert 27.Desember.2020 av Popeye70 (see edit history) Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
magnuje Svart 27.Desember.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Desember.2020 Takk for svar @Popeye70 Det er jo billigere å kjøpe fast bom så da kan jeg like gjerne gjøre det. Eller er det en stor fordel å kunne forlenge en bom lenger enn J målet ved bruk på genoa? Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 27.Desember.2020 Del på Facebook Svart 27.Desember.2020 6 hours ago, magnuje said: Eller er det en stor fordel å kunne forlenge en bom lenger enn J målet ved bruk på genoa? Fordelen med lenger bom er jo at du får seilet lenger ut, så det kan fange mer vind. Hvor stor fordel det er med 30-40-50 cm ekstra lengde på bommen er ikke godt å si, men det /er/ en fordel, og det er det man kan straffes for hvis det gjør at bommen blir lenger enn makslengde. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Popeye70 Svart 27.Desember.2020 Del på Facebook Svart 27.Desember.2020 (redigert) I flere år seilte vi regatta mot en identisk båt (Comfortina 32) med nesten identisk byggenummer og ganske lik seilgarderobe. Hvis vi tar bort åpenbare forskjeller som veivalg osv så seilte båtene nesten identisk under de fleste forhold, men på spinnakerføre hadde vi bedre statistikk enn konkurrenten. Vi ség sakte fra dem, gang på gang. Det /kan/ ha vært fordi vår spinnakerbom var ulovlig lang, eller det kan ha skyldtes at vår spinnaker hadde en litt annen fasong. Det kan også ha skyldtes at vi rett og slett var litt bedre på seiltrim med spinnaker. Anyway - det jeg prøver å si er at det er mange faktorer som spiller inn, men en spinnakerbom er en veldig målbar faktor som kan sjekkes ved en kontroll. Jeg tror sjansen for å bli tatt med for lang bom er veldig liten, og så er det opp til dere om dere tar den sjansen. Jeg skal ikke si hverken ja eller nei. Redigert 27.Desember.2020 av Popeye70 (see edit history) Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
pacuare Svart 27.Desember.2020 Del på Facebook Svart 27.Desember.2020 Klart raskere med lang bom. Får seilet lenger til lo, dermed mer effektivt areal på lens. Med spridd genoa kan en også seile høyere med lenger bom. Fordel på havet, da båten er mer stabil med spridd forseil. Har 10 prosent lenger bom enn j målet, så mye lenger. Primært for bedre komfort, men mer fart er ok bieffekt. Ikke noe problem å måle inn lang bom til regatta. Blir straffet, så lønner seg nok ikke. Men bedre enn å jukse. Sitér dette innlegget Link to post
magnuje Svart 28.Desember.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Desember.2020 Takk for bra svar! Kan man måle inn lenger bom? Trodde lengden var begrenset av J målet? En ideell løsning ville være å måle inn bommen «sammenrullet» og bare bruke den som en fast bom under regatta. Så kan jeg gi mer ut på tur. Selden sin 84mm teleskopiske bom er 4m på det minste, og J målet mitt er ca 4.2m så det ville passet ganske bra. https://www.westsystem.no/p/2804/spinnakerbom-teleskopisk---seldn Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 28.Desember.2020 Del på Facebook Svart 28.Desember.2020 Det går fint å måle inn lenger bom. Men måletallet øker ofte mer enn fartsøkningen. Sitér dette innlegget Link to post
magnuje Svart 28.Desember.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Desember.2020 Da ble det teleskopisk fra Selden, så får regatta være regatta Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.