Jump to content

Volvo TD70B injektor - hva er funksjonen til denne nippelen?


kriftian

Recommended Posts

Hei.

holder på med ombygging av en Volvo TD70B der jeg blandt annet skal montere eksosmanifold fra en donormotor. Min motor er opprinnelig en industrimotor som har denne typen dyseholdere:

 

2A92E0CE-8D48-4D67-8518-BD7ED58A6CA1.jpeg.2491f740874aba8cd0fc1ccfd3ddecaf.jpeg

 

De originale marinemotorene (TMD70B) har en dyseholder der tilkoblingen er vinklet noe oppover for at rørene skal gå klar av eksosmanifolden. Dyseholderne på min motor har denne rette tilkoblingen og følgelig kolliderer dieselrørene med manifolden. Hvis jeg finner en nippel som er kortere enn den originale skal jeg klare å få plass, men her kommer spørsmålet:

 

Nippelen for tilkobling av dieselrør har en innmat jeg ikke vet funksjonen av, se bilder:

 

FACB8C7E-67F6-4EF0-8FE5-C764D5A33080.jpeg.a79ce5ffe7ccb02e41cb5f9d530c39ff.jpeg7DA66724-26C0-4D3A-8ACF-EDE18F9CE799.jpeg.949ab6a683365a0d89cf75414806a6d2.jpeg
 

Er det noen som vet funksjonen til denne «innmaten» og om jeg kan klare meg uten?

 

Edit:

I alle delekataloger jeg kan finne er denne kun betegnet som «nippel» eller «fitting» uten videre forklaring

Injektoren er Bosch KBAL 100S 24/4

 

Takk!

Redigert av kriftian (see edit history)
Link to post

Innmaten i nippelen er et såkalt stavfilter, hvis jeg husker riktig. En del av de kan bankes ut, og inspisere for skitt. Har aldri funnet skitt i disse filtrene.  Hva som skjer hvis du fjerner stavfilteret er jeg usikker på.  Mest sannsynlig går det helt fint. 

Ta kontakt med et verksted som reparer slikt utstyr, da kan du få bedre svar muligens. 

Maritim Diesel i Bergen kan muligens skaffe nye nippler, hvis det er å få tak i....

Link to post

Takk for svar, alle sammen! 
 

Det kan godt se ut som et filter av noe slag. Det kan se ut som om denne varianten kun finnes på litt eldre motorer. Jeg har en nyere TD70C stående, men der er det kun en enkel nippel med åpent løp. Disse er kortere, men har dessverre feil gjengedimensjon i den ene enden.

 

Jeg fant de også på en gammel Scania vi har stående, denne har tilsynelatende identiske dyseholdere som Min gamle Volvo.

 

Det kan se ut som om det er vanskelig å finne nipper med riktig dimensjon, M14x1,5 i begge ender. De jeg finner på nett som Bosch-del har en mindre dimensjon mot dysen.

 

Har lett litt etter hydraulikk-fittings som kan passe, men enden som står i dyseholderen har en tetningsflate (kobberpakning) som nok ikke finnes som standard.

 

Vi har en lokal tusenkunstner som har skrudd anleggsmaskin i en mannsalder, jeg skal høre om han har noe på delelageret.

 

Alternativet blir å lage de selv. Hvis jeg dreier de av en 8.8 bolt må vel det bli kraftig nok? Det trengs jo ikke store løpet, og en hydraulikkfitting har jo adskillig mindre godtsykkelse.

 

image.jpg.102600822c78ee5b2413c464b93646e4.jpg

Redigert av kriftian (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...