kriftian Startet 27.Desember.2020 Del på Facebook Startet 27.Desember.2020 (redigert) Hei. holder på med ombygging av en Volvo TD70B der jeg blandt annet skal montere eksosmanifold fra en donormotor. Min motor er opprinnelig en industrimotor som har denne typen dyseholdere: De originale marinemotorene (TMD70B) har en dyseholder der tilkoblingen er vinklet noe oppover for at rørene skal gå klar av eksosmanifolden. Dyseholderne på min motor har denne rette tilkoblingen og følgelig kolliderer dieselrørene med manifolden. Hvis jeg finner en nippel som er kortere enn den originale skal jeg klare å få plass, men her kommer spørsmålet: Nippelen for tilkobling av dieselrør har en innmat jeg ikke vet funksjonen av, se bilder: Er det noen som vet funksjonen til denne «innmaten» og om jeg kan klare meg uten? Edit: I alle delekataloger jeg kan finne er denne kun betegnet som «nippel» eller «fitting» uten videre forklaring Injektoren er Bosch KBAL 100S 24/4 Takk! Redigert 27.Desember.2020 av kriftian (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 27.Desember.2020 Del på Facebook Svart 27.Desember.2020 Innmaten i nippelen er et såkalt stavfilter, hvis jeg husker riktig. En del av de kan bankes ut, og inspisere for skitt. Har aldri funnet skitt i disse filtrene. Hva som skjer hvis du fjerner stavfilteret er jeg usikker på. Mest sannsynlig går det helt fint. Ta kontakt med et verksted som reparer slikt utstyr, da kan du få bedre svar muligens. Maritim Diesel i Bergen kan muligens skaffe nye nippler, hvis det er å få tak i.... Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 27.Desember.2020 Del på Facebook Svart 27.Desember.2020 Du må også huske på at om du skal bytte til noen uoriginale nippler, så må det tåle ett trykk opp mot 700 bar, helst mer. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.Desember.2020 Del på Facebook Svart 27.Desember.2020 Absolutt! Merk også at delene er utsatt for pulserende last (trykk). Minner meg om en gang jeg fant 'kjøkkenipler' montert i en rigg der vi kom og skulle testtrykke opp til 1260 bar. Slikt er farlig. Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 27.Desember.2020 Del på Facebook Svart 27.Desember.2020 bellen skrev 54 minutter siden: Du må også huske på at om du skal bytte til noen uoriginale nippler, så må det tåle ett trykk opp mot 700 bar, helst mer. Jeg tenkte på nippler levert av bosch, så trykket er ikke noe problem. Disse nipplene finnes i forskjellige lengder.... Sitér dette innlegget Link to post
kriftian Svart 28.Desember.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Desember.2020 (redigert) Takk for svar, alle sammen! Det kan godt se ut som et filter av noe slag. Det kan se ut som om denne varianten kun finnes på litt eldre motorer. Jeg har en nyere TD70C stående, men der er det kun en enkel nippel med åpent løp. Disse er kortere, men har dessverre feil gjengedimensjon i den ene enden. Jeg fant de også på en gammel Scania vi har stående, denne har tilsynelatende identiske dyseholdere som Min gamle Volvo. Det kan se ut som om det er vanskelig å finne nipper med riktig dimensjon, M14x1,5 i begge ender. De jeg finner på nett som Bosch-del har en mindre dimensjon mot dysen. Har lett litt etter hydraulikk-fittings som kan passe, men enden som står i dyseholderen har en tetningsflate (kobberpakning) som nok ikke finnes som standard. Vi har en lokal tusenkunstner som har skrudd anleggsmaskin i en mannsalder, jeg skal høre om han har noe på delelageret. Alternativet blir å lage de selv. Hvis jeg dreier de av en 8.8 bolt må vel det bli kraftig nok? Det trengs jo ikke store løpet, og en hydraulikkfitting har jo adskillig mindre godtsykkelse. Redigert 28.Desember.2020 av kriftian (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 28.Desember.2020 Del på Facebook Svart 28.Desember.2020 kriftian skrev for 3 timer siden: Har lett litt etter hydraulikk-fittings som kan passe, men enden som står i dyseholderen har en tetningsflate (kobberpakning) som nok ikke finnes som standard. Jeg mener at originalpakningen her var laget av stål. Mulig pga at stål tåler kavitasjon bedre enn kobber Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.