mons Startet 27.Desember.2020 Link til dette innlegget Startet 27.Desember.2020 Søgne Dykkerklubb har gjort mye innvendig og med tekniske installasjoner, men kikker stadig etter prosjekter. Båten fungerer svært bra til vårt bruk, men den er lav bak når vi har 8 dykkere med utstyr ombord. Utstyret blir stående på dekk bortsett fra flaskesett og rebreathere som surres til rekka rundt akterdekket. Vi har ingen problemer med å komme opp i plan, og under fart bruker vi ikke flaps til annet enn stabilisering. Er nok heller litt tendens til overplaning, så vi ønsker ikke mer løft når vi planer. Når vi ligger stille med fullt lass er vi langt ned bake. Fribordet er mindre enn ønskelig, og jeg er litt bekymret for å stoppe motoren da jeg er redd for å få vann inn eksosen. Vi vurderer å legge oppdrift under badeplattformen. Hvis vi lager en "tank" på hver side av drevet som ligger ca 5 cm høyere enn bunnen på båten med tilnærmet samme fasong som badeplattformen vil vi kunne oppnå ca 250 kg oppdrift bak akterspeilet. Plattformen er godt festet og staget, og akterenden på båten er forsterket, så jeg mener vi kan få en tilstrekkelig solid konstruksjon. Regner med at den evt bygges i finer som støpes inn og at badeplattformen er "lokket" Det må også støpes div skott og forsterkninger innvendig slik at det tåler belastningene. Det dukker imidlertid opp mange spørsmål, og vi er takknemlige for innspill. Vil 5 cm opp i forhold til eksisterende bunn være nok til at den slipper vannet i enden av det opprinnelige skroget eller vil vannet følge den nye skrogfasongen? I dag er det tørt helt ned til bunnen på akterspeilet når vi går i plan. Har noen gjort tilsvarende? Gjør dette noe med styringen (drev) Andre problemstillinger? Vi tenker å prøve å legge under formskjærte plater av hard "isopor" og jekke fast med jekkestropper for å teste. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Festus56 Svart 27.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2020 Løsningen er å flytte vekten fremover i båten. Slik du beskriver trimmingen er den helt feil i forhold til båtens konstruksjon. Kanskje dykkerklubben kan spekulere ut en lur plan på hvordan det lar seg gjøre å plassere dykkerutstyret lenger fremme i båten? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 27.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2020 mons skrev 51 minutter siden: Vi har ingen problemer med å komme opp i plan, og under fart bruker vi ikke flaps til annet enn stabilisering. Er nok heller litt tendens til overplaning, så vi ønsker ikke mer løft når vi planer. Festus, det du sier stemmer dårlig overens med det Mons sier over. Jeg tenker som Mons, at det båten trenger er litt mer oppdrift i hekken når den ligger i ro Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Komodo Svart 27.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2020 mons skrev 36 minutter siden: Vi vurderer å legge oppdrift under badeplattformen. Hvis vi lager en "tank" på hver side av drevet som ligger ca 5 cm høyere enn bunnen på båten med tilnærmet samme fasong som badeplattformen vil vi kunne oppnå ca 250 kg oppdrift bak akterspeilet. Plattformen er godt festet og staget, og akterenden på båten er forsterket, så jeg mener vi kan få en tilstrekkelig solid konstruksjon. Ta heller vekk badeplattformen og støp fast en dedikert kasse for å få oppdrift. Det blir mindre plunder med tilpassing, og dere får utformet den ideelt i forhold til deres bruk. Det bør ikke bli alt for mye jobb heller. Denne kassa blir jo ikke en del av skrogets strukturelle konstruksjon. mons skrev 36 minutter siden: Regner med at den evt bygges i finer som støpes inn og at badeplattformen er "lokket" Bruk XPS plater fra f.eks. Jacon som dere bare limer fast til skroget med en fugemasse som ikke siger, deretter støper dere inn hele greia med polyester og glassfiber. Blir ikke dyrt heller. De platene er mye billigere enn divinycell. mons skrev 36 minutter siden: Det må også støpes div skott og forsterkninger innvendig slik at det tåler belastningene. Ja, eller rett og slett bare lage hele kassa av massiv XPS. mons skrev 36 minutter siden: Vil 5 cm opp i forhold til eksisterende bunn være nok til at den slipper vannet i enden av det opprinnelige skroget eller vil vannet følge den nye skrogfasongen? I dag er det tørt helt ned til bunnen på akterspeilet når vi går i plan. Har du lest tråden "min" om ombygging av en Draco 20 til åpen jolle med påhenger? Der er akkurat dette temaet drøftet grundig. Jeg har jo gjort nettopp dette ved at jeg forlenget skroget med en påmontert kasse/brakett. Dersom du ikke vil at denne kassa skal ta nedi vannet når dere ligger i plan må den i tillegg til å gå 5cm opp også skråne oppover jo lenger bak den går. Det er fordi vannet bak akterspeilet vil ha en oppoverbakke når dere ligger i plan. Men som sagt, dette er drøftet i detalj i denne tråden: mons skrev 36 minutter siden: Har noen gjort tilsvarende? Som sagt over har jo jeg gjort noe lignende. En tidligere kollega av meg gjorde også noe lignede på sin Viking 28 da den var ganske ny, båten hadde han allerede bygget som halvfabrikat. Han slet litt med at båten var tung bak, han hadde på det tidspunktet en Volvo 70-serie med hekkaggregat. For å få litt mer oppdrift bak støpte han på to kasser på akterspeilet, en på hver side. Disse gikk helt i flukt med skroget under, og var dermed en rett forlengelse av skroget. Han gjorde det mest som en test, men var så fornøyd med resultatet at de ble værende på. Vil tro han bygde den båten på slutten av 70-tallet eller tidlig 80, og han har den ennå (så vidt jeg vet). Hvis du vil kan jeg kjøre innom opplagsplassen og ta et par bilder av hvordan han har gjort det. Forutsetter selvsagt at han ikke har kvittet seg med båten uten at jeg vet det. mons skrev 36 minutter siden: Vi tenker å prøve å legge under formskjærte plater av hard "isopor" og jekke fast med jekkestropper for å teste. Isopor (ekspandert polystyren) egner seg dårlig. Men når du skriver hard "isopor" så regner jeg med at du tenker på XPS som jeg linket til over her? Den fås i ulike trykkfastheter, og blir jo bla. brukt under grunnmurer, under vei etc. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
mons Svart 27.Desember.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2020 (redigert) Takker for gjennomtenkte svar og link Komdo. Linken blir lesestoff i jula. - Vi tenker at dette må være en sammenhengende konstruksjon av oppdrift og plattform, beskrivelsen som "kasser" var mer ment for å illustrere prinsippet. -Jeg mente XPS fra Jackon. De er gode sponsorer til slike prosjekter og fabrikken (en av de) ligger bare noen hundre meter fra båtplassen vår. -Hvis vi lager massiv kasse er det vanskeligere å bolte den i det forsterkede akterspeilet. Da må vi antakelig hente hele innfestingen i laminatet som går fram på sidene av båten. Under båten tror jeg det blir vanskelig å støpe sterk forbindelse med trinn på 5 cm. Det blir også problem å "komme forbi" flapsene som er montert på akterspeilet (Zipwake). -Skråen oppover bakover er viktig. Skal lese i tråden, men den nødvendige skråen kan kanskje måles når vi går på plan med tungt lass. -Fast forlengelse i flukt med bunnen slik han hadde gjort med Viking 28 er neppe aktuell da båten har litt mye løft på plan. Festus - vi bærer noen ganger utstyr inn i båten hvis vi skal langt, men det er tungt og tungvint. Det er ofte snakk om 6-7 dykkere med utstyr pluss fører. Betyr at vi tar halvannet tonn last i tillegg til diesel (max 700 l) og vann(max 175l). I tillegg blir båten svært hard i sjøen hvis den blir for tung framme. Vi skulle selvsagt hatt en båt med mer bæring bak, men nå har vi engang denne båten som vi er glad i.. Vi kikker litt på katamaraner, men foreløpig holder vi oss til Mørejeten som vi har mange gode førere på. Redigert 27.Desember.2020 av mons (see edit history) Sitér dette innlegget Mons Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.