nor star 290.. Startet 28.Desember.2020 Link til dette innlegget Startet 28.Desember.2020 Som emnetittel beskriver lurer jeg om noen har renset intercooler og har erfart bedre ytelse etterpå evt mindre røyk fra eksos? har en tamd63 som er litt treg og har byttet dyser og sjekket turbo men finner ingen feil. men kan se at intercooler er skitten av oljedamp, seigt belegg. Lurer på om dette kan ha noe å si? motoren blir enda tregere på respons visst den har marsjet over lengre tid. Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 28.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2020 Jeg har renset min nå, men har naturlig nok ikke testet enda. Det var noe gugge inni. Løsnet greit med prickbort. Om det er mye olje på rørene vil det nok begrense evnen til å kjøle luften fra turbo. Har du kjørt en systemrens slik at den faktisk blir ordentlig kald inni? Sitér dette innlegget Link to post
nor star 290.. Svart 28.Desember.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2020 Har kjørt systemrens ja men visst rørene er fylke av belegg påutsiden hjelper det ikke mye Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 28.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2020 Joda, det hjelper nok litt. Det finnes midler for å spyle inn i turbo, mens motoren går. Jeg hadde min ute for å bytte en ødelagt pakning, (som resulterte i pakninger og skruer for 4000kr for å bytte den som hadde røket). Jeg tror ikke det er det som er det egentlige problemet ditt. Det har sikkert litt å si, men du bør merke det ganske raskt om det er det som er problemet. Luften fra turbo blir raskt varm når den komprimeres Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 29.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2020 Når du snakker om å rense intercooler må det skilles tydelig på om du snakker om å rense den våte delen eller den tørre delen. Siden du snakker om oljedamp forstår jeg det slik at du snakker om å rense "luft"-delen av intercooleren. Dette vil ikke hjelpe noe som helst for problemene du beskriver. Ser ikke for meg at denne oljefilmen isolerer mot temperatur særlig godt, og en rens holder trolig ikke veldig mange timer før filmen er tilbake igjen. Den tørre delen renser seg selv i stor grad. I prinsipp kan det legge seg en dam med olje i bunn av intercooleren og dette har jeg ihvertfall opplevd på bil, og da kom det kraftige røykdotter ved hard kjøring i svinger. Om man ser bort fra en dam med olje på bunnen så vil nok laget med oljefilm holde seg ganske så stabilt. Om du vasker innsiden helt ren vil ny olje ganske raskt kondenseres i en jevn hinne på nytt, og når denne hinnen blir over et visst nivå vil den uansett blåses videre og inn i innsuget. Oljefilmen kommer fra veivhusventilasjonen og eventuell lekkasje fra lageret i turboen. Jeg vet ikke i farten hvordan veivhusventilasjonen på TAMD 63 fungerer, men jeg mistenker at den ventileres inn mellom luftfilteret og innsuget til turboen? Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 29.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2020 Kommer jo litt an på hvor mye gugge det er inne i luftdelen, men jeg tror problemet er noe annet. Guggen blir sikkert ikke tykkere av at motoren blir varm. Får du like mye gjennomstrømning av diesel når den er varm? Har du sjekket turbotrykket? På min Mercruiser 4,2 var 1/3 av wastegaten borte. Kan ventilklaringen være veldig liten slik at de ikke tetter helt når motoren blir varm? Sitér dette innlegget Link to post
nor star 290.. Svart 30.Desember.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2020 Ventiler er sjekket. Motoren får nok diesel siden den soter og har litt for møye dieselrøyk på høyt turtall. Mangler å sjekke turbotrykket Sitér dette innlegget Link to post
Sørine Svart 4.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2021 Har du fået kontrolleret indsprøjtnings-timingen / tidspunktet. Det skal ikke stå meget fejl inden effekten daler og motorens bliver træge... Sitér dette innlegget Link to post
nor star 290.. Svart 5.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2021 Nei har ikke sjekket dette. Men tenker at det burde vel ikke endre seg etter kun 1500 timer. Har overhalt dyser. Når motor er kald, altså kort tid siden den nådde 80 grader funker den ganske bra. Men visst jeg har marsjet i 2-3 timer og slakker av for å gi på igjen er den ene motoren som ryker litt mye tregere å komme opp i turtall Sitér dette innlegget Link to post
Sørine Svart 6.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2021 Det burde ikke have ændret sig men der sidder et koblings arrangement imellem pumpen og akslingen der driver pumpen og den kan "skride" så timingen ikke længere er helt korrekt. Jeg antager at du har tjekket at der ikke er gået en pakning eller slange på indsugningsmanifolden nu hvor du har tjekket turboladeren. Der sidder også en overstrømsventil på siden af pumpen og hvis den ikke åbner som den skal får motoren også mere diesel end den har brug for.... får du 2800 rpm ved fuld gas? Hvis intercooleren skal være medvirkende til problemet så må den være ualmindelig fyldt med gugge... Jeg har selv de samme motorer i min p360 og har overvejet at rense begge intercoolere her til vinter bare som forebyggende vedlikehold men har besluttet et jeg først vil prøve at komme ind med et endoskop for at se tilstanden hvis det er muligt inden Volvo tømmer min pung med de priser de har ?. Jeg er ikke gået i gang endnu men skal nok tage et par billeder hvis jeg får fundet en løsning. Er lige pt ved at afslutte ombygningen af stevnrørs pakdåserne til Volvo kondom så der går lige et par dage inden jeg får videre med motor projektet.. Sitér dette innlegget Link to post
nor star 290.. Svart 6.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2021 Hei jeg skal sjekke slange mellom turbo en gang til. Ang akseltettning skal jeg bygge dette om til våren med Volvo sine kondomer. Er det bare å snu flensen som står der i dag? Tenker på den som presser på talgpakningen i dag Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 6.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2021 Jeg hadde vanlig Volvo-kondom i vår forrige Baltic (-84 mod. hvor jeg fikk satt inn Yanmar 290 hk), og det funket strålende, men din båt går kanskje enda fortere, og jeg har hørt at man bør velge den varianten av Volvo-kondom som har inntak for kjølevann, fordi vannet suges ut når båten planer. Jeg aner ikke. Ang. tregere båt, så er det egentlig veldig lurt å notere hastighet ved ulike turtall når alt fungerer som det skal. Hvis båten senere skulle gå saktere ved samme turtall enn før, så er det ikke motoren som er svakere, for da gir den flere hestekrefter ved dette turtallet enn den gjorde før (den får mer motstand) pga. tyngre båt, mer groing e.l. Hvis det er sånn at den går tregere (redusert toppfart/aksellerasjon?) på slutten av en lang kjøretur, tenker jeg kanskje at det kan være for dårlig lufttilførsel og blir varmt i motorrommet. Jeg anbefaler uansett å lese denne artikkelen (og flere av Tony's tips der) svært grundig: https://www.sbmar.com/featured-article/understanding-low-power-troubleshooting/ Sitér dette innlegget Link to post
Sørine Svart 8.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2021 På mine stevnrør var det desværre ikke så simpelt. Klemflangerne havde kun et udhæng på 18 mm og pakdåsen kræver 38 mm så jeg har fået drejet to nye flanger i tin-bronze... Det var dyrere end pakdåserne... måske er dine anderledes men der sad 4 x taglpakning i min så derfor var de så korte. Sitér dette innlegget Link to post
Sørine Svart 8.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2021 På mine stevnrør var det desværre ikke så simpelt. Klemflangerne havde kun et udhæng på 18 mm og pakdåsen kræver 38 mm så jeg har fået drejet to nye flanger i tin-bronze... Det var dyrere end pakdåserne... måske er dine anderledes men der sad 4 x taglpakning i min så derfor var de så korte. Sitér dette innlegget Link to post
Sørine Svart 8.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2021 Jeg har endnu ikke fået rengjort og malet... men den sidste slange til kølevandet fra oliekøleren er blevet monteret... Jeg har sat en pakning imellem flangen og den originale del og så har den fået lidt sikaflex...? Den største udfordring var at få de gamle taglpakninger trukket ud... Jeg har så også fjernet den originale vand distributions ring.....(nylon ring) da den efter min vurdering ikke bidrager til noget når taglpakningerne er fjernet... Jeg havde også lidt udfordringer med at få splitpindene ud af koblingerne imellem gearkasserne og akslerne men i stedet for at slå dem ud med en slekke så lavede jeg et presse værktøj så jeg kunne "skubbe" dem ud... Sitér dette innlegget Link to post
Sørine Svart 8.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2021 PS. Som du også kan se på billedet et par opslag oppe så har jeg sat en prop i det originale vandindtag til cutless lejet / taglpakninger og vil nu bruge det "nye" indtag i pakdåsen til køling / smøring. Sitér dette innlegget Link to post
nor star 290.. Svart 8.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2021 Hei Takker for bilder og info. Er det slik å forstå at du har fjernet selve cutless lageret i hylsa?? Eller kun talgpakningen Sitér dette innlegget Link to post
Sørine Svart 8.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2021 Jeg har fjernet talgpakningen ( 4 stk) og den nylon ring der sidder inde bag pakningerne... cutless lageret sidder stadigvæk hvor det skal...? Sitér dette innlegget Link to post
VegJoh Svart 9.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2021 Er dette noe du har modifisert selv ? Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
Sørine Svart 10.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2021 Nej sådan var pakdåsen da jeg købte den og de anbefaler vand tilslutning ved 20+ knob Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.