Jump to content

Hvilket skum trenger jeg til liten fuge som skal lime godt + være damptett?

Frk stålbåt

Recommended Posts

Hei,

Jeg har begynt å isolere stålbåten med Low-E isolasjon. Isolasjonen har aluminium på utsiden, derfor vil jeg ikke at den skal tapes helt inntil stålet (pga korrosjon), se bilder. Min eneste idé for å tette glippen mellom isolasjonen og stålet er skum, men jeg trenger noe som er damptett og limer godt nok på malt stål og aluminium.

Har hørt at det finnes skum med lukkede celler som visstnok skal være bra, men jeg har ingen erfaring med skumming, og det er vel ofte større volum som skal fylles ut. Glippen her er kun 6mm dyp og rundt det samme i bredden, så det er en fordel om skummet ikke ekspanderer så voldsomt.
Noen som har kunnskaper om dette?
Mvh. Vivi

IMG_0231.JPG

IMG_0230.JPG

Redigert av Frk stålbåt (see edit history)

Skal ikke påberope meg kunnskaper om stålbåt.  Men hvis jeg skulle fuge en 6mm glipe med noe som er tett og som limer, ville jeg brukt våtromsilikon.

Min erfaring med skum begrenser seg til vanlig byggskum og det ville blitt noe griseri til jobben på bildet ditt. Mulig andre typer skum egner seg bedre?

Redigert av Sjøvind (see edit history)

Takk for svar! Det skal jeg vurdere hvis det ikke kommer noen gode skum-tips. Det jeg tenker er fordelen med skum er at det isolerer i tillegg, sånn at jeg kanskje unngår å slippe varme inn bak isolasjonen der jeg ønsker at det skal være kaldt (for å minske kondens). Men jeg vet ikke vet om det betyr så mye når det er snakk om så liten mengde skum, og det kommer vel alltids litt varme gjennom isolasjonen uansett, så kanskje det blir en lettere løsning med silikon;)

Du sier noe. Jeg har tenkt at det burde være tett, sånn at lufta mellom skroget og isolasjonen står så stille som mulig, ingen varm luft inn bak isolasjonen og ingen kald luft ut i rommet. Bak isolasjonen kan kondensen renne fritt ned i bunnen av båten og lenses/tørkes opp derfra. Har tatt med i beregning at det nok vil bli kondens på vinduet og stålet, men vinduskarmene vil være fuget i skjøten og egnet til å samle opp dette vannet, som jeg da bare må tørke opp med en klut. Men, det er akkurat i overgangen mellom isolasjonen og stålet at det er vanskelig. Her er kanskje kuldebroen du snakker om? Jeg skal lese mer om dette begrepet. Hvis det her kommer kondens på isolasjonen i stedet for på stålet og/eller i det uisolerte sjiktet like bak vinduskarmen, så vil det absolutt være smart å la fugen være (delvis) åpen, så vannet får renne ned bak isolasjonen.

Dette må jeg tenke nøyere over, usikker på hvor "ille" det kan bli med den kuldebroa hvis jeg tetter helt. Det vil jo sannsynlig vis bli mer kondens ved å la det være åpent. Men da har vannet en plass å ta veien.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...