Frk stålbåt Startet 29.Desember.2020 Link til dette innlegget Startet 29.Desember.2020 (redigert) Hei, Jeg har begynt å isolere stålbåten med Low-E isolasjon. Isolasjonen har aluminium på utsiden, derfor vil jeg ikke at den skal tapes helt inntil stålet (pga korrosjon), se bilder. Min eneste idé for å tette glippen mellom isolasjonen og stålet er skum, men jeg trenger noe som er damptett og limer godt nok på malt stål og aluminium. Har hørt at det finnes skum med lukkede celler som visstnok skal være bra, men jeg har ingen erfaring med skumming, og det er vel ofte større volum som skal fylles ut. Glippen her er kun 6mm dyp og rundt det samme i bredden, så det er en fordel om skummet ikke ekspanderer så voldsomt. Noen som har kunnskaper om dette? Mvh. Vivi Redigert 29.Desember.2020 av Frk stålbåt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøvind Svart 29.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2020 (redigert) Skal ikke påberope meg kunnskaper om stålbåt. Men hvis jeg skulle fuge en 6mm glipe med noe som er tett og som limer, ville jeg brukt våtromsilikon. Min erfaring med skum begrenser seg til vanlig byggskum og det ville blitt noe griseri til jobben på bildet ditt. Mulig andre typer skum egner seg bedre? Redigert 29.Desember.2020 av Sjøvind (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Frk stålbåt Svart 29.Desember.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2020 Takk for svar! Det skal jeg vurdere hvis det ikke kommer noen gode skum-tips. Det jeg tenker er fordelen med skum er at det isolerer i tillegg, sånn at jeg kanskje unngår å slippe varme inn bak isolasjonen der jeg ønsker at det skal være kaldt (for å minske kondens). Men jeg vet ikke vet om det betyr så mye når det er snakk om så liten mengde skum, og det kommer vel alltids litt varme gjennom isolasjonen uansett, så kanskje det blir en lettere løsning med silikon;) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 29.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2020 Hva har du limt platene til skroget med? En slik fuge betyr ingenting i den store sammenhengen. Jeg ville fuget med Biltema Multibond. Ikke Rapid-versjonen. Den vanlige virker til å bli mindre hard etter herding, men bruker noen døgn på å herde. Skum blir bare noe klin. Sitér dette innlegget Link to post
Frk stålbåt Svart 29.Desember.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2020 Jeg har ikke limt inntil, har lekter bakom isolasjonen, som igjen er skrudd fast til stålspantene. Tusen takk for tips! Da blir det ikke skum. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 29.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2020 Hulda skrev 20 minutter siden: Jeg ville fuget med Biltema Multibond. Tiltredes Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Frk stålbåt Svart 29.Desember.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2020 Så bra, prøver meg på den Takk for hjelpa! Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 29.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2020 Du burde kanskje lese deg litt opp om tema 'kuldebro'. Den havner trolig på stålets overflate. Hvilket igjen muligens tilsier at det bør være en avrenningsmulighet for mulig kondensvann og lufting. Bare slik at du ikke får mugg inne i veggen. Det er ikke sikkert at 'potte tett' er løsningen i ditt tilfelle. Sitér dette innlegget Link to post
Frk stålbåt Svart 29.Desember.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2020 Du sier noe. Jeg har tenkt at det burde være tett, sånn at lufta mellom skroget og isolasjonen står så stille som mulig, ingen varm luft inn bak isolasjonen og ingen kald luft ut i rommet. Bak isolasjonen kan kondensen renne fritt ned i bunnen av båten og lenses/tørkes opp derfra. Har tatt med i beregning at det nok vil bli kondens på vinduet og stålet, men vinduskarmene vil være fuget i skjøten og egnet til å samle opp dette vannet, som jeg da bare må tørke opp med en klut. Men, det er akkurat i overgangen mellom isolasjonen og stålet at det er vanskelig. Her er kanskje kuldebroen du snakker om? Jeg skal lese mer om dette begrepet. Hvis det her kommer kondens på isolasjonen i stedet for på stålet og/eller i det uisolerte sjiktet like bak vinduskarmen, så vil det absolutt være smart å la fugen være (delvis) åpen, så vannet får renne ned bak isolasjonen. Dette må jeg tenke nøyere over, usikker på hvor "ille" det kan bli med den kuldebroa hvis jeg tetter helt. Det vil jo sannsynlig vis bli mer kondens ved å la det være åpent. Men da har vannet en plass å ta veien. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.